Gå til innhold

Hvor kjøpe cocker spaniel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor/hvem skal man henvende seg til for å kjøpe cocker spaniel valp? Har kikket en del rundt på nettet, men det finnes så mange oppdrettere rundt om. Noen som har erfaringer? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med raseklubben rett og slett og blitt formidlet derfra! De har gjerne erfaring og kan svare på spørsmål du evt måtte lure på! Samt at da er du sikker på at du er får et individ som er avlet på riktig måte! Mange rase har mye sykdommer så greit at de er fri for disse :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! :) Har du link?

Skrevet

Norsk Spaniel Klubb finner du på www.spaniels.org

AnonymBruker
Skrevet

Takk! :) Noen som vil dele litt erfaringer om det å ha en cocker spaniel?

Gjest alven
Skrevet

Takk! :) Noen som vil dele litt erfaringer om det å ha en cocker spaniel?

Jeg har en Amris ( Amerikansk Cocker) og jeg kan anbefale rasen veldig. Hun er 3 år og er verdens gladeste hund, Mannen min var ikke superhippen på å få en liten tass i huset, vi fikk henne som voksen, og han var sikker på at det var en sånn hund som ble fort sliten. Han har en flat fra før. Vel vi var på tur, og hun var i full fart hele tiden. Til og med mannen min ble innponert. Nå er hun blitt hans jente :-)

Hun er førerorientert, men samtidig er det viktig å tenke på at dette faktisk er apporterende fuglehunder, (se NKK sin liste Gruppe 8) og de egner seg derfor også på jakt. Hun jakter gladelig på fugler. Det er viktig at man lar de få bruke hodet sitt enten i form at aktiviteter eller andre ting.

Det er jo en del pelsstell, men vi stiller ikke ut henne og derfor har vi henne Sportsklippet, eller hverdagsklipp. Du må være glad i å børste, for det er en del av det spes hvis du skal ha lang pels.

Jeg vil anbefale deg å kontakte raseklubben, fordi det dessverre er en del useriøse folk i dette gamet. Det har dessverre jeg fått merke, og det er så kjedelig. Hun jeg har er helt sort.

De er veldig glad i å være med på alt som skjer, samtidig som hun ikke stikker av , eller hvis hun ser en fugl gjør hun det.

Hun er overlykkelig hvis man skal ut, liker å kjøre bil, men kan godt være hjemme å slappe av også. Hun har ikke noe i mot en rolig dag. Jeg er for tiden sengeliggende, og hun ligger da ved beina mine.

Jeg har kun hatt den Amerikanske, men min mor har hatt den engelske, men hun har falt for Amrisen, og hun kan også anbefale den.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kjøpte du din? :) Hvor mange turer for dag trenger de? Er det noe problem å klippe de selv eller bør man gjøre det hos hundefrisør? Jeg har akkurat sendt en mail til raseklubben og til carillokennel, håper på raskt svar..klarer nesten ikke vente ;) Virker som en god og snill hund du har :)

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan det er på den rasen der, men på f.eks min var det ventetid på valper. JEg var heldig og fikk den siste av 11 valper som oppdretter hadde på den tiden. Ei jeg kjenner ringte dagen etter meg, og ente dermed opp med å vente 4 måneder igjen på neste ledige valp!

Skrevet

Har hatt en engelsk cocker. Meget nevrotisk frøken, har en mistanke om litt uheldige gener og useriøs avl. Vi ble formidlet av NKK. Men for all del en herlig hund! Verdens snilleste og ikke minst gladeste hund! Den fikk desverre en del problemer med ørene (er ganske vanlig med den rasen), og var som tidligere nevnt temmelig nevrotisk. Som familie og turhund er cocker en fin rase, men jeg kommer nok ikke til å velge den rasen neste gang jeg skal ha hund (det er fordi jeg vil ha en hund som krever mindre pelsstell, som er avlet for bruksegenskapene sine ikke utseende, som er litt større, og en del andre ting)!

Når alt det er sagt, tror ikke det finnes en søtere hund enn en logrende cocker :rodmer:

Gjest alven
Skrevet

Hvor kjøpte du din? :)

Jeg fikk henne fra en oppdretter jeg ikke vil navngi her. Men hun bør man holde seg vekk fra,.

Hvor mange turer for dag trenger de?

Vel hun får 1-2 timer hver dag samt at hun løper i hagen

Er det noe problem å klippe de selv eller bør man gjøre det hos hundefrisør?

Jeg vil anbefale deg å lære deg å klippe selv, men ta gjerne et par ganger hos en hundefrisør. Hvor i landet bor du?

Jeg har akkurat sendt en mail til raseklubben og til carillokennel, håper på raskt svar..klarer nesten ikke vente ;) Virker som en god og snill hund du har :)

Spennende. Carillo har jo mye flotte valper. Tror også at Ronny Bekkevoll i vestfold har valper, han sitter også i spanielklubben.

Hvis du bor i Rogaland er du velkommen til å hilse på frøkna mi.

AnonymBruker
Skrevet

Gøy å høre erfaringene deres, da jeg ikke har noen erfaringer med rasen selv :) Jeg bor i møre og romsdal. Skulle gjerne hilst på frøkna di, alven, men det blir litt langt ;) Carillo venter hele to kull i juni, så nå venter jeg svar om det er lang venteliste. Håper ikke! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...