Gå til innhold

Food Processor/kjøkkenmaskin

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Har blitt såpass voksen at jeg lager mye mat fra bunnen og nå burde få kjøpt meg en kjøkkenmaskin.

Har sett på Kitchen Aid sin i turkis som jeg synes er veldig fin, men så blir det jo for dumt å kjøpe en overpriset sak bare fordi den er søt. Er den egentlig verdt pengene, eller har dere noe annet å anbefale? :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Kenwood Mayor 1500 W, og med ekstrautstyr som food processor. Jeg hadde aldri i livet mer byttet, men det kommer jo an på hva du lager. Jeg baker mye brød, og derfor må jeg ha en stor bakebolle (min er på 6,7 l, og det er passe til tre store brød).

Skrevet

Jeg har KitchenAid, veldig fornøyd, den er lett og holde rent, lett og bruke og veldig sterk, og ikke minst pen da :)

Har prøvd kenwood sin maskin (usikker på hvilken) synes ikke noe om den jeg. Sånn "billig plastikk" lignene greier, synes ikke den eltet deig like bra som KitchenAid heller.

Men dette er jo en smaksak da. Ønsker du en maskin med masse tilbehør til, ville jeg gått for en kenwood, men trenger du den kunn til baking ville jeg gått for KitchenAid.

Skrevet

Tja, jeg har en Kitchenaid som jeg har hatt i mange år nå, og har faktisk en del ekstrautstyr til den....

Som nevnt over her, så er en Kitchenaiden en kjempestilig maskin som gjør seg på en kjøkkenbenk. Det jeg selv opplevde, var at det var himla mye lettere/kjappere å bruke den når den står fremme hele tiden, enn når jeg hadde en som måtte pakkes ut av et skap først.

Bruker den mye til å lage hamburgere og kjøttkaker i en fart, samt at det er kjempelett å mikse sammen en vaffelrøre, pannekakerøre eller bare en kake i full fart. Mulig det er mye psykisk, men min Kitchenaid blir brukt mye mer enn den gamle kjøkkenmaskinen... :)

Bruker den også mye til brød/bolledeigelting, og til den er den bare helt topp :)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Takk for svar! :) Er vel hovedsakelig til matlaging vi kommer til å bruke den, tror jeg. Altså til å mose grønnsaker, bønner og andre ting til å lage f.eks veggisburgere osv. Bruker blender og stavmikser nå, men det blir ikke bra nok. Er KitchenAid ok til dette formålet tror dere?

Er denne jeg har sett på, mener jeg:

http://www.kitchenaid.com/product/KSM150PSER.uts?noFlash=true

Men er det bare de tre tingene som hører til? For jeg trenger egentlig noe skarpt som i blender/stavmikser, men de to nevnte er ikke sterke nok til f.eks burgerdeig.

Endret av Badabing
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med Kitchen Aid, men har et par Kenwood-maskiner. En kjøkkenmaskin til deiger og rører og slikt, og en food processor til akkurat det du beskriver. Kjøpte den opprinnelig så jeg endelig kunne lage nøttesteik uten å finhakke nøttene for hånd. Den er kraftig nok til å hakke nøtter og vel så det, og det er god plass i bollen til f eks veggisburgere. Masse ekstrautstyr fulgte med, glassblender og til og med juicer, og jeg er veldig fornøyd med den. :)

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med Kitchen Aid, men har et par Kenwood-maskiner. En kjøkkenmaskin til deiger og rører og slikt, og en food processor til akkurat det du beskriver. Kjøpte den opprinnelig så jeg endelig kunne lage nøttesteik uten å finhakke nøttene for hånd. Den er kraftig nok til å hakke nøtter og vel så det, og det er god plass i bollen til f eks veggisburgere. Masse ekstrautstyr fulgte med, glassblender og til og med juicer, og jeg er veldig fornøyd med den. :)

Akkurat noe sånt jeg er på jakt etter! Hakket nøtter i evigheter da vi skulle ha nøttestek i julen. :gjeiper:

Men finnes den en monstermaskin som gjør alt? :) Har ikke allverdens med plass sånn egentlig. Hva heter food processoren din?

AnonymBruker
Skrevet

http://www.pixmania.com/no/no/823086/art/kenwood/skll-multi-pro-at640a.html

JEg har en slik til Kenwooden min, og den er fantastisk når jeg lager veggeburgere og andre ting. Du kan også få en kvern til den, om det er ting du vil male.

Om du ikke trenger bakebollen, tror jeg Braun har en grei food prosessor. Søstera mi har en som hun er fornøyd med, men jeg vet ikke hvilken modell det er.

Skrevet (endret)

Skal bare svippe inn i skapet for å sjekke - Kenwood Multipro står det på. Det finnes visst en del modeller, og den jeg kjøpte gikk rett etterpå ut av sortimentet på Expert. Men noe lignende må det da gå an å finne! Monstermaskin eller ikke, den kan gjøre temmelig mye rart, tror det skal gå lang tid før jeg får brukt alle duppedingsene som fulgte med. Skjæreskiver, juicer, deigkrok, minikvern til urter og små mengder nøtter ... en fin unnskyldning for å lage mat! Den tar en hylle i skapet mitt, men det går jo an å stue unna det utstyret man ikke bruker så ofte et annet sted. :) Ganske fin er den også, selv om Kitchen Aid jo er i en egen klasse sånn sett. :)

Fant noen linker, det må være en av disse to: Denne eller denne. Har forøvrig ikke lest så mye bra om den nettbutikken, men det er nå en annen sak.

Endret av Øydis
AnonymBruker
Skrevet

Husk at hvis du kjøper den på nettet, så passer ikke engelske og amerikanske kontakter i norske stikkontakter.

Gjest Badabing
Skrevet

Da skal jeg sjekke ut den fra Kenwood :)

Selv om den tar litt plass, kan jeg jo da pakke både blenderen og mixmasteren i kjelleren, så dette blir bra! :)

Skrevet

Så bra, da blir det vel nøttesteik morgen, middag og kveld! :fnise: Selvfølgelig, det finnes jo mange andre merker og modeller, men jeg er nå i alle fall fornøyd med Kenwood så langt. :)

Skrevet

Kitchenaid er i hovedsak en bakemaskin, ettersom man trenger himla mye tilleggsutstyr for å gjøre "alt annet". Men den er fantastisk god og veldig lekker :) Om du er på mer utkikk etter en skikkelig kjøkkenmaskin til hakking osv. så vil jeg anbefale deg Dualit. Mulig jeg er farget av at jeg solgte de tidligere, men jeg syns hvertfall de er bedre enn Kenwood. De ser også bedre ut, så man kan ha dem på benken!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...