Gå til innhold

Frukt grunnen til vektøkning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en sengeliggende sjukling som har gått endel opp i vekt i det siste. Aktivitetsnivået hsr vært stabilit og økningen kan ikke skyldes medisin eller hormonforandringer. Jeg spiser en banan, litt eplejuice og noen biter mango hver dag. Spiser ellers sunt og holder den dietten jeg skal. Men alikevel har jeg gått opp ti kilo på et par måneder. Lurer på om det kan skyldes frukten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Meridius
Skrevet

Hvor mye eplejuice drikker du?

Skrevet

Jeg er en sengeliggende sjukling som har gått endel opp i vekt i det siste. Aktivitetsnivået hsr vært stabilit og økningen kan ikke skyldes medisin eller hormonforandringer. Jeg spiser en banan, litt eplejuice og noen biter mango hver dag. Spiser ellers sunt og holder den dietten jeg skal. Men alikevel har jeg gått opp ti kilo på et par måneder. Lurer på om det kan skyldes frukten?

Du kan ikke peke på en av tingene du spiser og si at den gir vektøkning. Det er det totale du putter i deg som teller. Samme om det er frukt eller bacon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følger en diett som sykehuset har satt opp. Der får jeg i meg riktig mengde av det forskjellige. Tenkte at søt frukt kunne være problemet.

Ca. 3 dl eplejuice.

(glemte å skrive i start innlegget at legene og ernæringsfolkene bare klør seg i hodet istedet for å prøve å hjelpe meg med dette)

Skrevet

Jeg følger en diett som sykehuset har satt opp. Der får jeg i meg riktig mengde av det forskjellige.

Og så spiser du en masse frukt og juice i tillegg til dette? Da er det jo ikke så rart.

AnonymBruker
Skrevet

Nei frukten inngår i dietten.

Gjest Kyklopen
Skrevet (endret)

eplejuice = 45kcal/ per 100g

banan = 83kcal/ per 100g

mango = 65kcal/ per 100g.

3dl eple juice = 135kcal

en banan = 80-110kcal -/+ (kommer ann på hvor mye bananen veier, men min erfaring sier rundt der)

noen biter mango = ja, jeg vet ikke hvor store de bitene dine er, så denne må du nesten regne på egenhånd.

men jeg vil ikke si at ditt daglige inntak av frukt passerer 400kcal.

og hvis resten av dietten din er satt opp av sykehuset så regner jeg med at den egentlig er kalorifattig.

så jeg forstår egentlig hvorfor de klør seg på huet.

du skal jo ikke gå opp i vekt når du får i deg færre kalorier enn du klarer å bruke.

du må nesten presse dem til å finne ut. det er mitt råd.

edit: av ren nysgjerrighet, er det mye brødspising i den dietten din?

Endret av Kyklopen
AnonymBruker
Skrevet

Og du har blitt utredet for diverse sykdommer - eksempelvis lavt stoffskifte?

Man går ikke opp i vekt av litt frukt, nei.

Men å bare drikke juice som tørstedrikk i tillegg til vanlig kost kan føre til noe vektøkning ja - men ikke så kjapp som du skisserer. Og heller ikke masse.

AnonymBruker
Skrevet

Og så spiser du en masse frukt og juice i tillegg til dette? Da er det jo ikke så rart.

Slutt med den ovenfra ned holdningen.

AnonymBruker
Skrevet

Foredrag om fruktose:

Handler om hvorfor du blir tjukk av overdrevet inntak av fruktose.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen er følgende:

1) Dietten er tilpasset personer som er høyere, har mer muskelmasse eller høyere stoffskifte enn deg. Selv om det er utarbeidet av "sykehus" gjør ikke det nødvendigvis at de er i stand til å kontrollere for slike faktorer. Dermed vil kaloriinntaket på dietten være for høyt.

2) Du har mistet muskelmasse av å være rolig. Samtidig vil sykdom også medføre passivitet. Dette gjør at du vil ha lite energiforbruk utover hvilestoffskiftet. Du forbrenner mindre enn du tror.

3) Du overvurderer forbruk og undervurderer energiinntak. Bruk f.eks myfitnesspal.com for å balansere bedre.

4) Du lurer deg selv: "Dette teller ikke." "Det er så lite." "Det er bare smulene." Alle kalorier teller.

5) Du drikker frukten i stedet for å spise den. Vitaminene er bare pissunnskyldning, du får ikke med fiberet når du drikker juicse. Frukt i kostholdet gir kjappere vektreduksjon enn de som lever på tilsvarende diett uten frukt, men juice er ikke med i den regningen!

6) Du spiser stående og får i deg flere kalorier enn du tror.

7) Du spiser i søvne.

8) Du spiser for mye raske karbohydrater.

9) Sunt er ikke det samme som kalorifattig. Logg matinntaket ditt noen dager og se hva du egentlig får i deg.

AnonymBruker
Skrevet

Av ren nysgjerrighet, hvorfor får man i seg flere kalorier av å spise stående? :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...