Gå til innhold

Hvor mange dager orket dere jobbe ved siden av studiene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kommet inn på et realfaglig studie og tenker å jobbe 3-4 dager ved siden av. Tror dere det er overkommelig eller blir det for mye? Min prioritet er gode karakterer, samtidig er penger et problem for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg valgte å ikke jobbe i det hele tatt. Jeg klarte meg med støtten fra Lånekassa. Jeg jobbet ikke om sommeren en gang.

• Liker 2
Skrevet

Det går nok helt fint, jeg hadde 3 barn og jobbet 1-4dager i uken, ved siden av et heltidsstudium. Gikk ut med de beste karakterene i klassen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok helt fint, jeg hadde 3 barn og jobbet 1-4dager i uken, ved siden av et heltidsstudium. Gikk ut med de beste karakterene i klassen.

Hva studerte du?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg jobber annenhver helg. Det blir to dager den ene helgen og en dag den andre helgen (iblant en ukedag ekstra). Ville aldri påtatt meg mer enn helgejobbing annenhver uke fast, for i eksamenstiden vil man gjerne ha tid til nettopp å være student. Og det tar på å jobbe ved siden av et fulltidsstudie. Jeg setter pris på frihelgene/fridagene jeg har. Selv om det er greit med penger. Får utbetalt mellom 5000-6000 på fire-fem vakter, alt ettersom. Ellers i semesteret tar jeg ekstravakter når jeg ser at det passer seg :)

Ps. Det avhenger jo av hva slags studie du har. Om det er obligatorisk, om det er mye obligatorisk muntlig/prosjekt, osv.

Endret av ninuska_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

25% jobb ved siden av 40 studiepoeng. Har B i snitt og studerer økonomi

Skrevet (endret)

Studerer jus, jobber 1-3 vakter i uken, men dette er korte vakter (ca 4 timer). Hadde ikke orket noe mer. Det kommer jo så klart an på hvor krevende studiet ditt er - og hvor krevende DU synes det er! Men jeg mener bestemt at man ikke skal ta på seg mer jobb enn at man klarer å oppnå de beste resultatene har evne til å oppnå (og ville oppnådd uten jobb) ut fra egne forutsetninger.

Endret av Honeydew
  • Liker 2
Gjest Haaploes
Skrevet

Tror Honeydew er inne på noe viktig - hvor mye andre jobber er i grunn irrelevant, det viktige er hvor mye du klarer.

Selv begynte jeg ikke å jobbe før det andre semesteret på skolen, rett og slett for å finne ut hvor mye som var mulig å klare. Nå har jeg faste vakter annenhver helg, samt at jeg kan ringe jobben og si fra hvis det er en uke jeg har lite å gjøre på skolen og er interessert i å tjene mer penger. Det betyr også at jeg kan melde meg helt ut i eksamensperioden og bare jobbe annenhver helg. Det er ganske deilig:)

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg var helt skutt i eksamensperiodene, så jeg jobbet i alle ferier og hadde ellers en kontrakt hvor jeg skulle jobbe fem dager i måneden. Det holdt i massevis for meg.

La heller opp så vi dro utenlands eller på hytta når jeg akkurat var ferdig med eksamen og ikke hadde noe obligatorisk, så fikk jeg litt ferie likevel. :)

Gjest Badabing
Skrevet

100% jobb og 50% studier.

Det har jeg akkurat prøvd nå, og det gikk virkelig ikke bra for min del. Da skal man være ekstremt strukturert og ha mye energi!

Skrevet

Dette året har jeg studert 100 %, og tatt fag ved siden av. 7 timer matte og 3 timer kjemi i uka. Har jobbet 2 kvelder i uka ved siden av.

Skrevet

Jeg har 80 % obligatorisk oppmøte, dermed må jeg gå på de fleste forelesningene. I tillegg er det ikke dumt å være nokså forberedt til timene. Hvis jeg kunne valgt, ville jeg ikke jobbet noe utenom studiene. Men jeg har et huslån som skal betales, og da er ikke støtten fra Lånekassen nok.

De siste to årene som student har jeg jobbet 1-3 kvelder i uken. Det har gått greit, så lenge jeg ikke trenger jobbe fullt så mye i ukene med eksamen. Men som sagt: jeg skulle helst fokusert 100% på studiet, og ikke jobbet utenom. Annet enn kanskje litt i helger og i ferier da!

Skrevet

Studerer jus, jobber to dager i uken. En ettermiddag og hele lørdag. Skal jobbe masse i sommer. Liker å ha ekstra penger, hadde aldri klart meg på pengene fra lånekassen. Vil gjerne bo fint i tillegg :)

Gjest Cessie
Skrevet

Jeg hadde fast 4 timer hver 3. søndag, en glimrende studentjobb siden jeg kunne ha med pensumbøker og lese mens jeg var der (jobbet egentlig veldig lite, svarte kanskje telefonen 1-2 ganger). I tillegg var jeg vikar for "vaskedama" på mammas jobb når hun var syk eller hadde syke barn. Greit å tjene litt ved siden av studielån/stipend.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerte medisin og de første 3 årene jobbet jeg 50 % som pleieassistent/sekretær (byttet litt på), mest kveld og helg, de siste 3 årene jobbet jeg 50 % på ambulansen (døgnvakter). Gikk ut med A i snitt, men jeg har klisterhjerne og er litt hyperaktiv.

Skrevet

Det har jeg akkurat prøvd nå, og det gikk virkelig ikke bra for min del. Da skal man være ekstremt strukturert og ha mye energi!

Tja. Jeg er også alenemamma uten spesielt mye energi..

Skrevet

Jeg har ca 40% fast stilling ved siden av ingeniørstudium.

Jeg jobber som regel mye mere en dette ca 80 i snitt vil jeg tro.

Men det er greit å ikke ha mere fast nå i eksamensperiode.

Jobber også noen timer i måneden frivillig.

Kjenner flere som jobber bortimot fullt ved siden av skolen, og for de fleste går det veldig fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...