Gå til innhold

vondt i øvre del av magen

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg begynte å få vondt i øvre del av magen i går og i ryggen, vet ikke hvordan jeg skal beskrive det, men det blir liksom helt "hardt" øverst i magen, og et trykk. Det varer en stund, så går det over. Blir litt svimmel og. Har og vært forkjølet i fleeeere mnd, men er blitt verre nå. Noen som vet hva det kan være? Som har hatt det sånn selv? Skal bestille legetime, men vil bare høre:) Når det kommer så er det vondt å presse i midten, nedforbi mellom puppene :P

Og hver gang etter jeg har trent så kan jeg hoste i minst 1-2 timer.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

har du bulimi? da kan det være spiserøret.

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt heller legen din du, eller spør på Lommelegen

AnonymBruker
Skrevet

lungebet

Gjest Gjest
Skrevet

har du bulimi? da kan det være spiserøret.

Oi.. eh. Har kun kastet opp når jeg har spist usunne ting. Kanskje 3 ganger i uka AV OG TIL. Nå ble jeg redd. Er det farlig da? Kan det fikses?Om det hadde vært det selvfølgelig.

Skrevet (endret)

lurer på en ting: kommer det på en måte en "varm brennende bølge" og så går det over?

Endret av sunshiny
Gjest Gjest
Skrevet

lurer på en ting: kommer det på en måte en "varm brennende bølge" og så går det over?

Det vet jeg ikke. Tror ikke det. Blir liksom " åh herregud, føles ut som jeg detter i bakken" så går det over. Hva da?

Nå ble jeg livredd for om det kan være noe med spiserøret. Jeg har jo aldri spydd skikkelig, og NÅR jeg gjør det, er det kun 1 gang, så kan det gå 1-2 veker før neste gang.

Hva kan det være om det er "varm brennede bølge"?!

Skrevet

Det vet jeg ikke. Tror ikke det. Blir liksom " åh herregud, føles ut som jeg detter i bakken" så går det over. Hva da?

Nå ble jeg livredd for om det kan være noe med spiserøret. Jeg har jo aldri spydd skikkelig, og NÅR jeg gjør det, er det kun 1 gang, så kan det gå 1-2 veker før neste gang.

Hva kan det være om det er "varm brennede bølge"?!

okei. for et år siden kjente jeg en brennende bølge av smerte som varte i noen sekunder før det gikk over igjen. noen ganger kom det igjen noen minutter etterpå, og andre ganger gikk det timer mellom. dette kjente jeg også tvers gjennom ryggen, slik at jeg hadde smerter der også. våknet på natten av dette og det var helt grusomt. det var i pinsehelgen i fjor dette skjedde så fikk ikke kommet meg til lege før over helga. da jeg endelig fikk legetime dagen etter pinsen, fikk jeg høre at det var magesår og en mild form for magekatarr. hadde også lest meg opp til dette på nett, og var sikker på at det var det før legen konstaterte det.

fikk nexium tabletter og har ikkje kjent noe siden :-) mulig jeg hadde fått det pga smertestillende tabletter som naproxen og ibux. vet ikke om dette hjalp noe!:-)

Gjest Gjest
Skrevet

okei. for et år siden kjente jeg en brennende bølge av smerte som varte i noen sekunder før det gikk over igjen. noen ganger kom det igjen noen minutter etterpå, og andre ganger gikk det timer mellom. dette kjente jeg også tvers gjennom ryggen, slik at jeg hadde smerter der også. våknet på natten av dette og det var helt grusomt. det var i pinsehelgen i fjor dette skjedde så fikk ikke kommet meg til lege før over helga. da jeg endelig fikk legetime dagen etter pinsen, fikk jeg høre at det var magesår og en mild form for magekatarr. hadde også lest meg opp til dette på nett, og var sikker på at det var det før legen konstaterte det.

fikk nexium tabletter og har ikkje kjent noe siden :-) mulig jeg hadde fått det pga smertestillende tabletter som naproxen og ibux. vet ikke om dette hjalp noe!:-)

Uff. Bra du ikke har kjent noe siden da:)

Men bør jeg nevne noe til legen at jeg har kastet opp med vilje ?Føler det blir så flaaut, og bare si ; Og jeg har kastet opp med vilje og.

men kan det være noe forkjølelse og? Eller da hadde jeg vell ikke fått vondt øverst i magen og bak i ryggen samtidig..

Skrevet

Uff. Bra du ikke har kjent noe siden da:)

Men bør jeg nevne noe til legen at jeg har kastet opp med vilje ?Føler det blir så flaaut, og bare si ; Og jeg har kastet opp med vilje og.

men kan det være noe forkjølelse og? Eller da hadde jeg vell ikke fått vondt øverst i magen og bak i ryggen samtidig..

jaa det er veldig bra! var helt grusomt:( jeg tror du burde nevne det til legen, hun/han er bare der for å hjelpe, ikke for å dømme:) synes du skal google symptomene dine og lese litt på plager i det området du kjenner, det bruker jeg å gjøre før jeg får dratt til legen:)

her står for eksempel symptomer på:

refluks og spiserørsbetennelse

- Halsbrann/brystbrann, sure oppstøt og sviende smerter i øvre del av magen

- Mange får økte plager ved framoverbøying, tunge løft eller når de legger seg ned

- Plagsom hoste kan forekomme

- Brystsmerter forekommer, og kan forveksles med hjertesykdom

- Betennelse i spiserøret kan gi tilleggssymptomer som svelgvansker og nattlig besvær

http://www.apotek1.no/mage-tarm/reflux-og-spiserorsbetennelse

vet ikke om det kan være det, men du kan jo starte på dette, og komme deg til legen imorgen evt.:) sender ikke dette for å skremme deg altså! men det er slik jeg bruker å gjøre når det er noe som feiler meg. jeg googler og prøver å finne ut hva det kan være før en evt legetime:-)

Gjest Gjest
Skrevet

jaa det er veldig bra! var helt grusomt:( jeg tror du burde nevne det til legen, hun/han er bare der for å hjelpe, ikke for å dømme:) synes du skal google symptomene dine og lese litt på plager i det området du kjenner, det bruker jeg å gjøre før jeg får dratt til legen:)

her står for eksempel symptomer på:

refluks og spiserørsbetennelse

- Halsbrann/brystbrann, sure oppstøt og sviende smerter i øvre del av magen

- Mange får økte plager ved framoverbøying, tunge løft eller når de legger seg ned

- Plagsom hoste kan forekomme

- Brystsmerter forekommer, og kan forveksles med hjertesykdom

- Betennelse i spiserøret kan gi tilleggssymptomer som svelgvansker og nattlig besvær

http://www.apotek1.no/mage-tarm/reflux-og-spiserorsbetennelse

vet ikke om det kan være det, men du kan jo starte på dette, og komme deg til legen imorgen evt.:) sender ikke dette for å skremme deg altså! men det er slik jeg bruker å gjøre når det er noe som feiler meg. jeg googler og prøver å finne ut hva det kan være før en evt legetime:-)

Ja, pleier og å søke. Men bør ikke gjør det egentlig. hehe. Jeg har så helseangst. Og tenker kun det verste. Eneste symptomene som passer der er plagsom hoste.. og smerte øvre del av magen. Men kan det være luft og trur du? .. Vet du ikke kan svare åp det, men om du har hatt det sånn før:)

Skrevet

Ja, pleier og å søke. Men bør ikke gjør det egentlig. hehe. Jeg har så helseangst. Og tenker kun det verste. Eneste symptomene som passer der er plagsom hoste.. og smerte øvre del av magen. Men kan det være luft og trur du? .. Vet du ikke kan svare åp det, men om du har hatt det sånn før:)

ååh jeg skjønner^^ er litt skummelt å sitte å lese på det verste det kan være, da begynner man å bli litt redd, ja^^

det kan jeg ikke svare på;o men hvis det er mellom ribbeina du kjenner det, og det er hardt der, så er det jo der magesekken ligger:) jeg fikk for eksempel vondt der og det var ømt å trykke på når jeg hadde magesår. men det er nok uansett ikke noe avlorlig tror jeg:) kom deg bare til lege og fnn ut av det!:)

Gjest Gjest
Skrevet

ååh jeg skjønner^^ er litt skummelt å sitte å lese på det verste det kan være, da begynner man å bli litt redd, ja^^

det kan jeg ikke svare på;o men hvis det er mellom ribbeina du kjenner det, og det er hardt der, så er det jo der magesekken ligger:) jeg fikk for eksempel vondt der og det var ømt å trykke på når jeg hadde magesår. men det er nok uansett ikke noe avlorlig tror jeg:) kom deg bare til lege og fnn ut av det!:)

Skal komme meg til legen: Tusen takk for svar:D

Skrevet

Skal komme meg til legen: Tusen takk for svar:D

gjør det du, lykke til!:)

AnonymBruker
Skrevet

Oi.. eh. Har kun kastet opp når jeg har spist usunne ting. Kanskje 3 ganger i uka AV OG TIL. Nå ble jeg redd. Er det farlig da? Kan det fikses?Om det hadde vært det selvfølgelig.

Tenkte bulimi med en gang da smerter i øvre del av magen og rygg med hoste hørtes ut som spiserørbetennelse.

Du får et gastroskop ned i halsen og noe medisin.

Skrevet (endret)

si meg, er det veldig smertefullt? og får du vondt øvert i magen, mot skulderen og bak i ryggen? og varer det lenge?

Har du gått mye ned i vekt og kommer det etter fettfullte måltid? Har du andre sykdommer som diabetes, overvekt ol?

i så tilfelle kan det være gallestein, smertene avhenger av str på steinen og hvordan den ligger plassert i forhold til galleblærekanalen. Gallestensanfall kan vare fra 15 minutt til flere timer. Noen har steiner på str med moreller, andre har "sandkorn" og smerter der etter..

Endret av Lavendela
Skrevet (endret)

Kjære Trådstarter

Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien. Du kan også kontakte fastlegen din for videre råd og veiledning.

Vennlig hilsen Kosemose (mod)

Endret av Kosemose
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...