AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Sier ikke at dette gjelder alle barn- men har lagt merke til på arbeidsplassen (barneskole) at unger er lite villige tilbå rydde eller hjelpe til med opprydding etter aktiviteter. Ofte får jeg argumenter som: - jeg har ikke rota akkurat det der (men kanskje rota noe annet) - han har rota mer enn meg - hva får jeg om jeg rydder? Ofte forlater elevene aktivitetene usett, uten å ha ryddet (sniker seg unna). Har funnet ut at den eneste måten å oppnå samarbeid på rydding er å kontinuerlig følge opp med oppfordring om å fortsette ryddingen, og komme med forslag til hva som skal ryddes og hvor. Dette gjelder barn fra alderen 6-12.. Hvordan er det hjemme for dere? Og hva kan man gjøre for å forbedre at rydding blir mer automatisk fra barnas side?
Hedda-78 Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 Man må jo bare begynne tidlig å innføre rydding som fast post i hjemmet. Vi er ikke akkurat verdensmestere der, men har begynt å kreve at 3,5-åringen setter glass og tallerken på kjøkkenbenken etter hvert måltid. Rydding av leker går det dårligere med, vi er rett og slett ikke konsekvente nok, orker ikke å fremprovosere trass-anfall rett før leggetid for å få ham til å rydde bort lekene for dagen. Men det hjelper å friste med noe gøy. Eks: "hvis vi rydder bort alle legoklossene, bilene og bamsene, så får vi plass til å lete fram den store togbanen etterpå". Ellers vet jeg at de har innført begrepet "ryddetid" i barnehagen, og det kan vi kanskje videreføre her hjemme. I bhg er nemlig alle så flinke til å rydde...
Furstina Skrevet 30. mai 2012 #3 Skrevet 30. mai 2012 Vi hjälps åt. jag brukar säga samma sak till barnen, och särskilt 8-åringen förstår hur dumt det låter när mamma säger: "Det är inte mina skor i hallen" "Det är inte min tallrik" "Det var inte jag som lagade maten och rörde till på köket" Annars brukar jag säga; nu städar vi, SEN kan vi läsa en bok/se på TV eller göra något kul. Då har de något att se fram emot. Ibland säger sonen att han inte vill leka på rummet för att han inte vill rydde efterråt, då brukar vi göra ett avtal; han får ha legot/bilbanan kvar på golvet fram till fredag men att det måste städas då.
Wit1 Skrevet 30. mai 2012 #4 Skrevet 30. mai 2012 Vår datter på 8,5 må rydde hjemme. Rommet hennes har hun selv ansvaret for å rydde, og hvis ikke venninnene hennes hjelper til å rydde før de drar, så vet hun at hun blir sittende med det selv. Det hjelper IKKE å si at ikke hun har rotet det. Hun må også hjelpe til å dekke bordet, rydde av bordet osv. Ellers er hun eksperten til å rydde i skoene i gangen. Det gjør hun faktisk helt uoppfordret
Solskinnsbolla Skrevet 30. mai 2012 #5 Skrevet 30. mai 2012 Sier ikke at dette gjelder alle barn- men har lagt merke til på arbeidsplassen (barneskole) at unger er lite villige tilbå rydde eller hjelpe til med opprydding etter aktiviteter. Ofte får jeg argumenter som: - jeg har ikke rota akkurat det der (men kanskje rota noe annet) - han har rota mer enn meg - hva får jeg om jeg rydder? Ofte forlater elevene aktivitetene usett, uten å ha ryddet (sniker seg unna). Har funnet ut at den eneste måten å oppnå samarbeid på rydding er å kontinuerlig følge opp med oppfordring om å fortsette ryddingen, og komme med forslag til hva som skal ryddes og hvor. Dette gjelder barn fra alderen 6-12.. Hvordan er det hjemme for dere? Og hva kan man gjøre for å forbedre at rydding blir mer automatisk fra barnas side? det må bare repeteres og repeteres og repeteres. og den dagen de har sluttet å forvente å få noe for det, DA kan du kanskje gi de en is. Å delta i hjemmets sysler skal være noe som er like naturlig som å tørke seg etter å ha vært på do. så hvis de ikke vil rydde, kan de få tilbudet om å vaske doen. Vil de ikke vaske doen, kan de få tilbud om å støvsuge eller koste garasjen... unger som har passert 10 år skal kunne klare å vaske opp, støvsuge, tørke støv, henge opp tøy, legge sammen tøy, ta på dyne-og putetrekk. Unger på 6 år kan delta med matlaging, dekke på/av, henge opp tøy, legge sammen tøy feks. Men du snakker om i klasserommet og da må det settes av tid til å rydde. alle unger setter pris på ordning og reda og etterhvert som rutinene kommer i rute setter de mer pris på rutinene og arbeidsoppgavene. Lag et roterende system der to og to har ansvaret for å samarbeide om en plikt. Plikter kan være: moppe gulvet på slutten av skoledagen, brette melkekartonger, tømme papirsøppel, sette opp stolene på ekstrarommene, rydde på biblioteket etter at klassen har vært der m.m. Har jobbet som lærer og opplever at mange unger overhodet ikke deltar hjemme og nesten ikke veit hva en oppvaskbørste er, eller hva som faktisk er rent og ryddig....foreldre syr puter under barnas armer og de slipper noen ting som helst. det merkes i praktiske fag som kunst-og håndverk og når rydderutinene skal gjennomføres. får du istand gode rutiner på rydding, får elevene mer repekt for klasserommet og bygget og de vil i mindre grad få lyst til å feks kline med tyggis, rispe med passere og tusje ned pulter og stoler. sanksjoner for de som ikke gjør pliktene sine må til hvis noen motarbeider systemet, feks melding hjem eller innesitting i storefri. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå