Gå til innhold

Uttalelse av R og L

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det ikke fordi jeg stresser, for hun er bare 3,5 år gammel, men er det noen tips til hvordan lære henne å uttale bokstavene/ord med R og L?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det kommer av seg selv, men noen barn er tidligere enn andre barn med å få r og l riktig,

mine barn var 3 år den som fikk det til som yngte og 6 år den som "ventet" lengst før r kom, den siste husker jeg ikke hvor gammel var så det barnet var vel et sted mellom 3 og 6 år da

Skrevet

Jeg er ingen ekspert, men tror det er vanskelig å forklare et barn uttale i den forstand. Da må du i så fall begynne å forklare hvordan tungen skal møte ganen, og det tror jeg skal godt gjøres å få forståelig. Dessuten lærer de aller fleste barn dette på egenhånd etterhvert :)

AnonymBruker
Skrevet

Off topic men..

Hva er lettest å lære: Rulle-r eller skarre-r?

Jeg skarre og faren ruller.. Blir spennende å se hva datteren vår ender opp med å gjøre :P

Skrevet

Skarre-r er lettest, det er en av grunnene til at den sprer seg.

Skrevet

Det kommer an på hvilken dialekt som er rundt dere, eller hvilken dialekt faren har ellers. Lærer jenta å bruke retroflekse lyder, så vil hun rulle på r. Grunnen er at det er umulig å skarre og ha retroflekse lyder sammen.

Skrevet (endret)

Det generelle tipset er å si den overdrevent hver gang hun spør om noe. (F.eks "Kan jeg få bød/bjød/blød?" svar: "ja, her får du brrrrød" med tydlig munnbevegelse) Det funket aldri på meg som liten, annet enn å få meg til å føle meg mobbet, men jeg var et ganske sårt barn så.

Ellers er det diverse øvninger for å lære barnet, men det er det ikke vits i stresse noe med før hun blir eldre. Barn har veldig vansker for å høre selv når de sier riktig, så hvis hun nesten har lyden innimellom ville jeg oppmuntret det og bedt henne gjenta seg.

Endret av melly666
  • Liker 1
Skrevet (endret)

dobbelpostet

Endret av melly666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...