Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ville ikke ha delt kjøkkenutstyret mitt med andre... virkelig ikke. Gjorde det i begynnelsen da jeg bodde i kollektiv, og opplevde at folk enten glemte å gi det tilbake, eller at de ikke vasket det godt nok.

Det er jo virkelig ikke stress å kjøpe litt selv, man kan kjøpe to av alt til seg selv og klare seg fint med det. Det jeg ofte opplevde var at folk "bare skulle" gjøre et eller annet først, som gjorde at jeg måtte vaske opp det de hadde brukt før jeg kunne bruke f.eks. en gaffel.

Jeg skal aldri mer bo i kollektiv, men så kjente ikke jeg de jeg bodde med før jeg flyttet inn. Folk vasket aldri opp etter seg, rotet, stjal mat... vi var også såpass mange at det var vanskelig å vite helt sikkert hvem det var!

Tips:

1. Vaskeliste. Husk å spesifiser HVA som skal gjøres! Mange som prøver å lure seg unna. Husk også at ting som ovn og mikro må vaskes av og til, sette dette opp!

2. Stilletider. Folk er forskjellig, noen er oppe til to og andre vil legge seg klokken 9.

3. Festregler - alle må være enig om at det er greit.

4. Fellespott. Toalettpapir, vaskemiddel, håndsåpe om alle deler bad, zalo, oppvaskbørste, tørkefiller, vaskefiller, golvvaskeutstyr...

5. Om ikke alle kan ha sin faste hylle i kjøleskapet, bør maten merkes. Er ofte noen som sier "åja, men jeg trodde colaen var min jeg".

Du kommer nok kanskje til å oppleve at dere trenger flere regler etterhvert som du blir bedre kjent med hvordan disse guttene EGENTLIG er. Kanskje lurt med et kollektivmøte fra tid til tid? En gang i måneden?

Skrevet

KOllektivmøter er nok lurt ja, eventuelt fellesmiddag som en over foreslo :) Litt mer kos om man prater mens man kan nyte mat.

Lykke til med nytt kolektiv! (hilsen hun som gleder seg til å komme ut av sitt :fnise: )

Skrevet

Huff, gruer meg litt jeg altså... :riste:

De kollektivene jeg har bodd i før har vært skikkelige dårlige, men disse gutta kjenner jeg jo fra før så håper det blir bedre.

Det er oppvaskmaskin (halleluja)! :biggrin:

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke syns det er noe pluss å kjenne de man skal bo med - det blir fort lettere å snike seg unna både det ene og det andre. Det er lettere å unnskylde seg med at man kjenner hverandre, at ting er greit, og også vanskeligere å si ifra, for man vil ikke det skal gå utover vennskap/bekjentskap! :)

Gjest notetur nomen
Skrevet (endret)

jeg ser ikke helt poenget jeg, alle skjønner jo at vask skal på rundgang, at man ikke skal stjele mat og at man viser hverandre respekt. Problemer som dukker opp underveis tar man jo bare opp da.

Nei, det er ikke alle som skjønner det, nei. Snakker av erfaring.

Pluss at de som ikke skjønner pointet med regler oftest er de som kommer i konflikter med de andre seinere.

Det er smart å ha en regel på klokkeslettet for når en fest/et vorspiel skal bevege seg videre ut på byen.

Endret av notetur nomen
  • Liker 1
Skrevet

Her er reglene jeg lagde før jeg flytta inn i kollektiv. Vaskeplanen var en egen greie.

1.Ingen røyking innendørs. (vi kjøper varmelampe til terassen).

holde klær, håndklær osv på rommet. Vi er mange så kan fort bli kaos på badet.

2.være snille med hverandre

diskusjoner tas opp i felles ved husmøte, husmøte holdes ved behov eller en gang i måneden.

3.hjelpe hverandre

4.om man skal ha gjester som skal være i huset i mer enn 3 dager må dette tas opp med de andre først.

5. All pant skal brukes til håndsåpe, dopapir, vaskemiddel og annent felles.

6. Er søpla full skal den tømmes, evt knytes og settes i gangen så nestemann som skal ut kan ta den med seg.

7. Når man har bursdag slipper man å gjøre noe husarbeid og de andre må synge bursdagssang og lage kake, med påfølgende fest.

Gjest GirlDreamer
Skrevet

Er mye bra som er foreslått her, men har noe å tilføye. Det kan også være en ide å bli enige om det er lov å låne mat av hverandre uten å spørre. Noen vil synes det er greit om det bare er litt eller det blir erstattet med en gang, mens andre blir fly forbanna bare du låner ett gram salt. Jeg opplevde å oppdage en gang midt under middagslaginga at noen hadde tatt en uåpnet kartong melk fra meg, og det fantes ikke noen melk i kjøkkenet i det hele tatt, kan ikke si jeg ble veldig imponert over det.

Som tidligere foreslått, synes jeg jevnlige husmøter høres ut som en veldig bra ide, spesielt det som ble foreslått med å gjøre det over en middag. Har bodd i kollektiv hvor noen av de andre beboerne valgte å hevne seg på meg istedet for å snakke med meg og fortelle meg hva det var jeg gjorde som irriterte de så mye.

Og når det gjelder fellesutgifter så må dere avtale dere imellom hva dere synes det er greit å dele på og hva dere vil ha for dere selv. Noen foretrekker f.eks å dele på ting som oppvaskmiddel, toalettpapir, såpe til klesvask etc, mens andre like å ha det for seg selv.

our_house_rules_mousepad-p144608013212688889envq7_400.jpg

Skrevet

Vårt kollektiv har to regler:

1: Ingen klåing på hverandre

2: Si ifra på forhånd dersom du skal ha med deg det motsatte kjønn hjem

(Begge reglene blir brutt jevnlig)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At man vasker dassen etter nr 2, lukker dolokket, plukker opp hår etter hver dusj og kaster tom emballasje som sjampoflasker, melkekartonger osv. Bossbøtten på badet skal alltid ha pose og den skal tømmes gjevnlig. Vasken skylles etter tannpuss og barbering osv. Vask på kjøkkenet skal være tom for matrester og annen skitt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har flytta inn i kollektiv med 2 jenter nå. Føles greit men er veldig spent på å høre hvordan regler de har får vasking og innkjøp av hva.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Stemmer for at du lager forslag til vaskeliste ja! Og hvis de du flytter inn sammen med er av den slække typen; avtal "straff" hvis vaskelisten ikke blir fulgt! Det måtte vi til slutt.. :kjefte:

Har dere oppvaskmaskin? Er uansett greit å lage en regel på hva som skal vaskes opp med en gang det er brukt, og hva som er greit at blir stående/går i oppvaskmaskinen.

Utrolig kjipt å vaske opp stekepanner, kjeler og desilitermål hver gang du skal lage mat, fordi alle eksemplarene er groskitne etter forrige person som laget middag..

Og så er det sikkert greit å lage en regel på at soverommene kan være så skitne og rotete og jævlige som man bare vil, men fellesarealene skal holdes ryddig og fritt for matrester!

Hva slags straff var det dere innførte?? Trenger tips! hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...