Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte inn i kollektiv igjen, og gruer meg litt... Hvilke regler bør vi bli enige om på forhånd?

:husarbeid:

Gjest Elfrida
Skrevet

1. Rydd opp etter deg sjøl.

2. Rydd opp etter deg sjøl

3. Betal din del av regninger når du skal

4. Ligg unna andres mat, sjampo etc utenom hvis det er avtalt å dele.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Avtale renhold av fellesarealer og ha en pott som gjelder fellesting som dopapir, zalo mm.

• Liker 5
Skrevet

Ikke ha vors/fest/nach i eksamenstida uten at alle i kollektivet er enig om at det er greit eller deltar.

Felleskasse for fellesutgifter (oppvasksåpe, dopapir o.l) er lurt å ha, med fast innbetalingssum og fast dato for den, hvis ikke kommer det alltid til å være noen som urettferdig bruker mer penger på dette.

Lag en vaskeliste så slipper dere at det blir krangling om hvem sin tur det er.

Dersom det er lytt - avtal tidspunkt for når alle lyder bør være dempet - ulik døgnrytme kan skape store konflikter i et kollektiv.

Skrevet

Er også viktig at alle deltar på et møte hvor regler fastsetter og kan komme med innspill. Folk godtar mer når de føler de får være med å bestemme og skulle noen ikke klare å følge reglene er det lettere å ta det opp når man har en konkret liste og avtale å henvise til, som alle var enig med :)

• Liker 1
Skrevet

Enig med den over.

I tillegg vil jeg anbefale å gjøre klart hvordan dere vil ha det med fest og sånn. Er det noen som har kjærester, så er det lurt å tenke på hvor mye denne personen skal "bo" hos dere, da det fort kan bli slitsomt å ha en til person i husstanden.

Spis middag sammen en gang i blant, sånn at det er hyggelig og sånn at det går an å ta opp ting som plager én.

Ta hensyn, men vær forberedt på at du må tilpasse deg en del til andre mennesker også. Noen gjør ting annerledes enn deg, og noen velger kanskje å rydde en time etter middagen, i stedet for mens de lager middagen. En viss standard må en ha, og rot på fellesarealene skal det være minst mulig av.

Ha en regel om når det skal være stille, for eksempel mellom 11 og 8 på hverdager.

Skrevet

Det er også lurt å ta en prat om bruken av fellesarealet. Jeg bodde selv i et kollektiv hvor det foregikk veldig mye rart og irriterende i henhold til bruken av stua. Dersom noen hadde filmkveld med gjester kunne det dukke opp andre i kollektive som endte opp med å stå å snakke til hverandre høyt for å høre hverandre over lyden av filmen - irriterende. Plutselig kunne det sitte noen på stua og bruke den som sin personlige lesesal, så ingen andre kunne snakke, se film eller lignende der inne :nei: Så snakk ut på forhånd om hva dere godtar og ikke.

Dusjtider er det sikkert også lurt å snakke om - dersom dere forteller hverandre om hvem som står opp når og hvor lang tid dere bruker på badet så slipper dere også konflikter der - i mitt kollektiv sminket alle seg på rommet så badet ble ledig fortest mulig.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips. :) Jeg skal bo med tre gutter, som jeg kjenner litt fra før. De er ikke så gira på å snakke så mye rundt vaskelister og regler (selv om de sier de gjerne vil ha det). Skal jeg bare lage et forslag til de, eller kommer de til å føle seg litt overkjørt da?

Skrevet

Jeg syns det er en god ide om du lager et forslag, så kan du spørre om de har noen innvendinger :) Så får de sjansen til å rope ut om det er noe de er uenige i.

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

jeg ser ikke helt poenget jeg, alle skjønner jo at vask skal på rundgang, at man ikke skal stjele mat og at man viser hverandre respekt. Problemer som dukker opp underveis tar man jo bare opp da.

Skrevet

jeg ser ikke helt poenget jeg, alle skjønner jo at vask skal på rundgang, at man ikke skal stjele mat og at man viser hverandre respekt. Problemer som dukker opp underveis tar man jo bare opp da.

Det er det faktisk ikke alle som skjønner desverre! Er personlighetene forskjellige nok er det fantastisk hvor mange ulike konflikter angående dagligdagse ting som oppstår :snurt:

Lurere å ta opp litt ting på forhånd, sette generelle regler. For dersom det viser seg i etterkant at alle i kollektivet har normal folkeskikk og gode vaner, untatt en så kan det bli skikkelig vanskelig å ta opp i etterkant uten at det føles som personangrep.

• Liker 4
Skrevet

Det er det faktisk ikke alle som skjønner desverre! Er personlighetene forskjellige nok er det fantastisk hvor mange ulike konflikter angående dagligdagse ting som oppstår :snurt:

Lurere å ta opp litt ting på forhånd, sette generelle regler. For dersom det viser seg i etterkant at alle i kollektivet har normal folkeskikk og gode vaner, untatt en så kan det bli skikkelig vanskelig å ta opp i etterkant uten at det føles som personangrep.

Jeg har gått på den smellen før ja, så nå blir det regler FØR vi flytter inn. :)

Hvor nøye bør en vaskeliste være egentlig?

OG: felles kjøkkenutstyr, lurt eller ikke lurt?

Skrevet

Med felles kjøkkenting ville jeg saft at det som brukes mye, er naturlig slitasje på og som ikke koster så mye kan være felles, men dyrere og emr verdifulle ting ville jeg holdt separert, eventuelt lånt ut om noen spør deg. Vi gikk i den fellen her for ett år siden, plutselig hadde nykommeren ødelagt både wok, brødrister og mixer, rett og slett ved å være uforsiktig og ikke bry seg om at tingene ikke var hans (vi snakker om å skrape opp en hel wokpanne med gaffel så nesten all teflonen ble ødelagt)

men ja, jo mer som avtales på forhånd, jo bedre :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser for meg at uvasket oppvask kan hope seg opp på kjøkkendisken. Kanskje en regel om at alt skal vaskes opp med det samme, eller tas inn på rommet.

Har dere felles kjøleskap/frys, så del opp slik at dere har faste plasser. Ellers er det en som plutselig har fylt opp 75% av fryseren med Grandis og halve kjøleskapet med øl og sin mat.

Ha gjerne en uke hver på vask. Da dreier det seg vel om gulvvask. Og det skal gjøres minst én gang (at man ikke kan lure seg unna til det er nestemann sin uke). Toalett og kjøkkendisker, -vask og -bord, bør jo vaskes etter bruk av alle.

Jeg ville hatt en regel om "langtidsgjester". Hva om en av de får kjæreste som mer eller mindre bor hos dere 24/7 og bruker opp alt varmevannet og okkuperer badet 2 timer hver morgen?

Stille etter kl...?

Felles kjøkkenutstyr... Mikrobølgeovn og oppvaskmaskin... Ellers tror jeg at jeg ville hatt resten selv.

• Liker 1
Skrevet

Dersom ikke alle har peiling på matlagning og dermed ikke skjønner seg på hvordan man bruker/behandler det kjøkkenutstyret som er litt mer fancy, så ville jeg også beholdt det for meg selv. Doner heller de tingene det ikke er så farlig med om blir oppbrukt til felles bruk.

Når det gjelder vaskelister så hadde vi i mitt tidligere kollektiv en ukeliste med oversikt over hvem som skulle vaske når. I tillegg hadde vi en detaljert oversikt over hva som inngikk i vaskeuka hengende ved siden av. Denne oppstod etter flere episoder med frustrasjon fra de forskjellige beboerne ettersom alle hadde ulike forestillinger om hva det å vaske leiligheten faktisk betydde. Med andre ord: jeg anbefaler detaljerte vaskelister

• Liker 1
Annonse
Skrevet

hm... jeg har kjæreste som nok kommer til å være der litt (vi bor i hver vår by, så ikke SÅ mye kanskje). Jeg har blitt kjent med de jeg skal bo med gjennom han, så jeg vet jo de er kompiser fra før. :P

Jeg synes det virker så stress å ha firedobbelt av alle kjøkkenting (kjeler, bestikk, fat, glass osv), men det er kanskje verdt det? Jeg tror ikke de er så veldig gode på kjøkkenet...

Det som bekymrer meg litt er at de skal flytte inn før meg, sånn at jeg er redd for at jeg må rydde opp i kaoset når jeg flytter dit... :sukk:

Skrevet

Vaskelister er lurt, uansett. Noen ganger glemmer man at det er sin tur, uten å mene noe vondt med det f.eks. Kan også vært lurt å avtale hva som ligger i vasking + å avtale at hver og en har sitt spesialområde (som da blir vaska 1 gang i mnd). Merker at det er litt trått her i kollektivet, det er kun jeg som faktisk drar ting frem på gulvet og vasker bak de.. Da blir det fort ekstra skittent!

Det kan også være greit å avklare ting som pant, vaskemiddel (felles eller enkelt? Navn på?), osv. Vil anbefale å bli enige om at alt skal vaskes/ryddes med en gang.

Det å ha det rent og pent gjør at kollektivet fungerer bedre.

I tillegg er det lurt å avtale at alt besøk/festing/kjærestebesøk skal gis beskjed om på forhånd. Kan også være greit å si at f.eks i eksamensperioden er det ikke lov å ha fest/besøk uten å SPØRRE om det er greit først.

• Liker 1
Skrevet

hm... jeg har kjæreste som nok kommer til å være der litt (vi bor i hver vår by, så ikke SÅ mye kanskje). Jeg har blitt kjent med de jeg skal bo med gjennom han, så jeg vet jo de er kompiser fra før. :P

Jeg synes det virker så stress å ha firedobbelt av alle kjøkkenting (kjeler, bestikk, fat, glass osv), men det er kanskje verdt det? Jeg tror ikke de er så veldig gode på kjøkkenet...

Det som bekymrer meg litt er at de skal flytte inn før meg, sånn at jeg er redd for at jeg må rydde opp i kaoset når jeg flytter dit... :sukk:

Jeg ville ikke vært så nøye på kjøkkenting. Jeg ville heller kjøpt billige ting enn å ha 4dobbelt opp av alt. Det er lurt å tenke kollektiv som fellesskap og, ikke bare 4 mennesker som bor sammen.

• Liker 2
Skrevet

Forlat alltid steder slik du ønsker å ankomme selv.

Ikke ta mat ifra andre uten å si ifra. :kjefte:

Ikke spill høy musikk etter 2300 på hverdager.

Ikke dra inn 10 venner hver dag for å okkupere stuen, andre i kollektivet kan være slitne etter skole/jobb og trenger ro.

Spør de andre om uskrevne regler.

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer for at du lager forslag til vaskeliste ja! Og hvis de du flytter inn sammen med er av den slække typen; avtal "straff" hvis vaskelisten ikke blir fulgt! Det måtte vi til slutt.. :kjefte:

Har dere oppvaskmaskin? Er uansett greit å lage en regel på hva som skal vaskes opp med en gang det er brukt, og hva som er greit at blir stående/går i oppvaskmaskinen.

Utrolig kjipt å vaske opp stekepanner, kjeler og desilitermål hver gang du skal lage mat, fordi alle eksemplarene er groskitne etter forrige person som laget middag..

Og så er det sikkert greit å lage en regel på at soverommene kan være så skitne og rotete og jævlige som man bare vil, men fellesarealene skal holdes ryddig og fritt for matrester!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...