Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Jeg har hørt av en del voksne og lest her på forumet også, som kommer ut med påstander som at barn har ikke seksualitet, gutter får ikke stiv penis før i puberteten og jenter har ikke klitoris før de kommer i puberteten, voksne som ikke tåler at man kaller kjønnsorganet til barn penis og vagina (og/eller vulva om man skal være med nøye) (selv legen min sier penis), voksne som sier at gutter og jenter før pubertet er helt like, selv i kroppen og jeg tror det er mer men er det jeg kommer på nå. Jeg lurer rett og slett på hvorfor? Er ikke dette feil? Hva er de ønsker å oppnå? Vet de ikke bedre eller har de et mål med å komme med feil informasjon? Eller er faren for en pedo i buskene så stor at noen må gjøre barna enda mer uskyldig enn de faktisk er? Men det forhindrer vel ikke overgrep uansett? Kan også nevne at de samme folkene, i hvertfall noen av dem som jeg har hørt om er i mot intimbarbering på småjenter om de får hår når de er 10-12 år med begrunnelsen, "barn skal være barn". Men er ikke da ei på 10 mer "barn" om hun ikke har kjønnshår da, på en måte? Fjerner hun det kan hun vel late som hun ikke har fått (noe jeg mener skal være opp til henne)? Det er noe jeg husker fra jeg selv var barn, jeg tok det vekk så ingen skulle se og latet som jeg ikke hadde fått noe. Datteren min har ei venninne på 12 som går rundt med hår under armene for hun får ikke lov å ta det vekk. Jeg kan se at dette er noe hun skjemmes over. Men er det så viktig for noen foreldre at "barn skal være barn" at de er villig til å gjøre noe barna blir flau over? Jeg får rett og slett helt vondt av å se henne for det er helt tydelig at hun går der å skammer seg og er redd andre skal se og datteren min har fortalt meg litt hva hun har sagt også. Barn bør få være barn, det er jeg jo enig, men bør ikke det være på dems betingelser? Innenfor rimelighetens grenser såklart.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 Og problemet er? Hvorfor kan ikke barn få lov til å være uskyldig. Og at småbarn skal begynne å barbere vekk kjønnshår? Nei takk, der sier vi stopp du. Det er noe voksne og ungdommer gjør og er en sexualisert ting noe barn på ingen måte skal være en del av.
Antlers Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 Disse påstandene reagerte jeg faktisk på selv. Jeg fikk menstruasjon, bryster og kjønnshår noen år før jeg fylte 12, og jeg hadde definitivt en seksualitet, selv om jeg ikke hadde noen planer om å oppsøke menn/gutter for å ligge med dem - det følte jeg meg slettes ikke klar for - men tanken fikk det til å krible. Det gikk i doktorleken, å oppdage hva som føltes godt å gjøre med egen kropp, og fantasering om det motsatte kjønn. De fleste av mine kvinnelige venner kom i puberteten senere enn meg. De var 12-16 før de fikk sin første menstruasjon og synlige bryster. Allikevel var de like tidlig ute med onanering og lystfølelser. Ikke misforstå; jeg tror ikke at alle er like tidlig ute med dette, men jo - barn har seksualitet, og det er faktisk helt naturlig. Når det gjelder kroppshår så setter jeg lite pris på hysteriet rundt det. Armhulene er nå en ting, for det er såpass inngrodd at de liksom skal være hårløse, og de vises i tillegg så tydelig når man går i topper om sommeren, at jeg forstår hvorfor man gir etter. Men kjønnshår blir noe helt annet. Det dekker en svært privat del av kroppen, og å fjerne det synes jeg blir å seksualisere barn. Ja, barn har en seksualitet som de også skal få lov til å utforske, men de er samtidig barn som ikke bør påtvinges voksnes forskrudde syn på kroppshår. Klart - de tar selv valget om å barbere, men tanken om at det må være sånn har de ikke kommet på selv. For mange fører barbering til ubehag og infeksjoner, og da blir det ikke lett å være en av de "ekle" med kjønnshår når man står i skoledusjen. Kjønnshårene er også der for en grunn. Hva blir det neste? Analbleking for niåringer? Husker godt da min kusine (som da gikk på barneskolen) kom gråtende til meg og fortalte at hun ble mobbet fordi hun brukte vanlige truser. Det var visst stringtruser som gjaldt, men hun fikk gnagsår av dem, og kunne derfor ikke bruke slike. Hun var på ingen måte et mobbeoffer. Hun var egentlig en av de populære jentene, men det var så innarbeidet at sexy jenter (føles jo horribelt å si noe sånn om en tiåring...) skulle bruke stringtruser, at de som ikke brukte det automatisk var "rare". Synes det er rart at (mange) foreldre fornekter barnas seksualitet, samtidig som de faktisk bidrar til å seksualisere barna ved å la dem gå med sexy klær, et lass med sminke, kjøpe barberhøvel så de kan fjerne de "sjenerende" kjønnshårene sine, kjøpe pushup-BH og stringtruser til dem, osv. 2
Gjest imli Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Veldig einig med Antlers her. Eg er veldig for at det skal vera naturleg at ungar har ein seksualitet - for dei har dei jo, frå tidleg alder. Begge ungane mine (2 og 4 år) onanerar, og begge får ereksjon. Eg gjer ikkje noko nummer utav det, det er jo heilt naturleg, og eg håpar dei vil fortsette å ha eit naturleg forhold til dette. Eg hugsar sjølv at eg onanerte lenge før eg visste noko som helst om vaksen seksualitet. Samtidig synest eg det vert feil å prakke på ungar vaksen seksualitet. Når eg ser 2-årige jenter med bikini og 10-åringar som kjøper stringtruser og andre "sexy" plagg, vrir det seg i heile meg. Barbering av armhuler for vera ein ting, men barbering av kjønshår hjå 10-12-åringar synest eg er seksualisering av barn. Det er viktig å lære ungane at dette er noko heilt naturleg å ha, og ikkje noko "ekkelt" ein må skjule. Eg må i så fall ha vore rar som barn, for eg hugsar knapt at eg brydde meg om dette med kjønshår. Dei berre kom ein gong då eg var 11-12 år, var aldri i tankane mine å fjerne dei. Mensen var meir spennande, hugsar det var status å vera blant dei fyrste som fekk. Eg såg ikkje ei einaste jente/kvinne med glatt eller frisert underliv før eg gjekk på vidaregåande, og knapt nok då... Verda har tydelegvis endra seg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå