Gå til innhold

Fravær på jobben - lure legen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Der jeg jobber er det, naturlig nok, svært ulikt antall sykefraværsdager fra person til person. Enkelte av dem som har lite sykefravær prater nedsettende om dem som har høyt fravær; De spekulerer høylytt i om man er hjemme fordi man vil ha noen dagers ferie og/eller de gjør rett og slett narr av folk som er mye borte. Jeg synes dette er forferdelig for dem som blir utsatt for denne "hetsen"! De fleste som er mye borte, er det jo fordi de har en eller annen kronisk lidelse, som ryggplager, migrene, osv osv. Det er klart blir mye fravær, når man har dette i tillegg til "vanlige" sykdommer som alle får, som influensa, diare osv, men man kan da ikke noe for at man er/blir syk! Det er vel også opplagt at ikke alle har like sterkt immunforsvar.

Jeg er klar over at enkelte kanskje har syltynne argumenter for å bli hjemme en dag eller to og at andre igjen ikke er så flinke til presse seg litte grann dersom kjenner noen vage syptomer på et eller annet i kroppen. Men i lengden må man jo ha sykemelding fra en lege for å kunne være borte fra jobben og det får man ikke uten videre. Man kan ikke fake syk hos legen. Eller kan man det?

Jeg vil gjerne ha noen synspunkter på dette innlegget!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var meg som startet denne tråden! Jeg glemte dessverre å logge meg inn!12

Skrevet

Mener at slike ting er med å skape et surt miljø på jobben.

Så lenge man har fått seg en sykemelding, så får man aksepere at legen har gitt det på riktig grunnlag.

Regner med at det er"kjerringer" som ikke sier noe til vedkommende da den kommer på jobb igjen?

Syns det er lite kolegialt av medarbeidere.

En annen ting er misbruk av fraversdager. Hvem skal kontrollerer/påpeke det.

Det må ikke bli slik at det skal være våre kolegaer som avgjør hvem som skal være berettiget til sykemelding.

Syns noen bør ta opp dette på din arbeidsplass.

En annen ting er at ved dårlig miljø så øker sykemeldingsfrekvensen.

Slik som du fremstiller det, vil jeg ikke tro at dette er eneste negative på din arbeidsplass.

Kansje en grunn til at noen er mye borte.

Mye fravær er ofte et "sykdomtegn2

Har dere et Verne og miljøutvalg?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er faktisk "kjerringer" ja, på over 50 år som er de mest surmagede.

Skrevet

Det her er visst ikke dagen min, jeg glemte å logge meg inn igjen!

12

Skrevet

Vi har et verneombud, men vedkommene er en av de som har høyt fravær og som det blir pratet om, så jeg vet ikke helt hvordan dette burde løses. Vi har imidlertid hatt en spørrundersøkelse angående sykefravær uten at det avdekket noe spesielt. Igjen må jeg understreke at de med høyt fravær har kroniske lidelser, som det ikke kan gjøres noe spesielt med fra jobbens side. Vi har ikke noe dårlig arbeidsmiljø utover disse kommentarene, men det er jo klart et dette ikke er morsomt for dem som blir utsatt for dem. Sjefen er heldigvis ikke av dem som "hetser".12

Gjest gjest 0
Skrevet

Ta det opp med sjefen davel! da kan du nevne de navnene til de som slenger mest med leppa. Sikkert ikke veldig kolegialt (jeg ville aldri turt det) men det er jo ikke de heller.... Ingen har noe med hvorfor man er syk og da mener jeg at ingen har noen grunn til å tvile på grunnen til at man er hjemme heller.

Og for øvrig synes jeg nesten det er god nok grunn til å ta en tredager hvis man er veldig sliten å lei. Det må vel bare ha positiv innvirkning på humør og motivasjon? 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...