Gå til innhold

Mjauing ved innkalling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mjauer katten deres når dere kaller den inn?

Pus har "nettopp" blitt utekatt (det er vel en liten stund siden og mange turer ut), men jeg gruer meg litt til å puse på han for han hyl-mjauer når han hører stemmen min. Det høres ut som om han blir torturert hver gang! Det er litt ubehagelig å høre på. Og jeg får vondt i magen hver gang. Det er ikke et vanlig mjau med andre ord. Lange, dype mraaaaaw. Om og om igjen. Det varer til han ser meg, som kan ta en to til fem minutter avhengig av hvor han er, og da småmjauer han til han kommer nærmere. Og da får jeg den berømte "mrrr"-hilsenen mens han stryker seg mot meg.

Hva slags mjauing er dette? :)

Endret av ninuska_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror egentlig bare det er "Hei på deg"-mjauing. Den ene katta mi mjauer sånn om morgenen (når han vil jeg skal våkne) og når jeg kommer hjem fra jobb/studier. Det høres ganske ille ut, men tror ikke de mener noe vondt med det :fnise:

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror egentlig bare det er "Hei på deg"-mjauing. Den ene katta mi mjauer sånn om morgenen (når han vil jeg skal våkne) og når jeg kommer hjem fra jobb/studier. Det høres ganske ille ut, men tror ikke de mener noe vondt med det :fnise:

Han er en veldig stille katt ellers. Jeg hørte han vel mjaue for første gang etter flere måneder når vi fikk han, når vi kjørte bil - og ellers er det kun små mrrr og koselyder. Han har begynt å mjaue mer nå, for å si at han vil ut, men det er ikke i nærheten av dette. Det er et "hei, jeg vil ut"-rolig-mjau. Det er kun på utsiden at han lager disse monsterlydene. Også hvis han ser meg i vinduet hyl-mjauer han. Jeg ilegger det jo sikkert mer mening enn det han mener å legge i det - men i mine menneskeører høres det som tortur. Du kan tenke deg første gang jeg hørte det - jeg trodde han lå skadet og nær døden i krattet før han tittet opp for å hilse.. Jeg får vel bare bli vant til det :sjenert:

Endret av ninuska_
Gjest Bobler
Skrevet

Min pus mjauer slik når han er med på tur med hunden og syntes vi er for langt unna. Da HYYLER han etter oss mens han småløper mot oss. Jeg tolker det som en "vent på meg, jeg kommer snart"-mjauing. :)

Min mjauer når jeg roper på han og han nermer seg. Ikke samme type mjau som når vi er på tur og er for langt unna han.

Skrevet (endret)

Min pus mjauer slik når han er med på tur med hunden og syntes vi er for langt unna. Da HYYLER han etter oss mens han småløper mot oss. Jeg tolker det som en "vent på meg, jeg kommer snart"-mjauing. :)

Kanskje det er et "vent på meg - jeg er her!"-mjau. Han har ikke mulighet til å gå inn og ut som han vil siden vi bor i andre etasje (med mindre det er fint vær, og jeg lar begge dørene stå åpne), og da timer jeg litt slik at han får middag og kos før han går ut en tur til kveldstid. Da må han jo si ifra at han er der, ellers går jeg inn igjen.

Endret av ninuska_
Skrevet

Kanskje det er et "vent på meg - jeg er her!"-mjau.

:Nikke: Der tror jeg du har tolket riktig ja! Og så må jeg si det er en riktig flink pus du har som sier ifra! Det er veldig veldig bra at han gjør det, og noe som kommer til å være nyttig for deg framover. :) Tipper han koser seg ute i våren nå. :)

Skrevet

Det er like forskrekkende hver gang katta kommer med den mrrraaaaAAAAAAOOOO-lyden, det høres jo ut som hun dør! :fnise:

Men jeg har tolket det til en bedende lyd, det er alltid noe hun vil når hun lager den og i ditt tilfelle er det nok en bønn om at du skal bli stående med døra åpen til han kommer inn. (som tidligere nevnt, vent på meg, jeg kommer)

Katta vår laget alltid den lyden om morgenen når hun syntes jeg hadde sovet for lenge, mens jeg fortsatt bodde i Oslo, med loftseng i ettroms leilighet. (senga stod praktisk talt i stua)

Det hjalp å komme ned og bli med ut på kjøkkenet for å se på at hun spiste, så det er definitivt en "bli med og se/nå vil jeg noe"-mjauing.

Skrevet

Katten min ble utekatt ved 13 ukers alder og mjauer alltid når jeg roper på den. Det virker som at det er et 'ja'.

Skrevet

Pus mjauer nesten alltid når hun kommer inn :)

Skrevet

:Nikke: Der tror jeg du har tolket riktig ja! Og så må jeg si det er en riktig flink pus du har som sier ifra! Det er veldig veldig bra at han gjør det, og noe som kommer til å være nyttig for deg framover. :) Tipper han koser seg ute i våren nå. :)

Jeg syns det er fint at han sier ifra, men han kunne vært hakket mindre dramatisk :ler:

Og ja, han storkoser seg. Med en matmor som savner sjarmøren veldig når han skal være ute på eventyr hele dagen lang. Nå innser jeg åssen det var for min mor å ha en tenåring i huset: våkne, frokost, ut, middag, ut, legge seg. :fnise:

Skrevet

Utakaten min mjauer alltid når han er på vei inn - høres litt ut som han vil si " ikke gå inn, jeg er på vei " :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...