Diva Skrevet 2. februar 2004 #1 Skrevet 2. februar 2004 Nå skal jeg i gang med jobb igjen snart, og jeg tok en liten regning på om vi har råd til drømmeleiligheten Jeg har som helsesekretær begynnerlønn på 215.000, så det bør jeg være garantert i allefall. Så nå på skattekortet mitt, ( har tabelltrekk ) og tabellen går ikke lengre enn til 13000,- i måneden!?! Da kan jeg bare gå på likningskontoret og få skattekort med en annen tabell, eller hvordan er det ? Jeg må jo nesten få en med høyeregående tabell enn denne ? Tilpasset min lønn ? Jeg har ikke særlig lyst til å betale 36 % akkurat. Er trangt nok som det er fra før. Noen som vet ? :: spent ::
Bertha Skrevet 2. februar 2004 #2 Skrevet 2. februar 2004 Du kan endre skattekortet direkte på internett. Gå til http://www.skatteetaten.no
Diva Skrevet 2. februar 2004 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2004 Oi! Jøss... Lærer noe nytt hver dag ;-) Tusen takk for svar, Bertha! Det var gull verdt :D :: fornøyd ::
Gjest lmari Skrevet 2. februar 2004 #4 Skrevet 2. februar 2004 Men du må vel ikke endre tabellen fordi om du ikke ser hele tabellen på kortet ditt? Det som står nederst på kortet ditt er bare et UTDRAG av hele tabellen - de på lønningskontoret vet hvor mye du skal trekkes i lønn. Du må heller se på hvor mye det er anslått at du skal tjene i år. Hvis det er under lønna di, lønner det seg å endre skattekortet. Da fyller du bare inn på nettsidene hvor mye du tror du kommer til å tjene, og så får du nytt skattekort i posten på en-to-tre!
Skravla Skrevet 4. februar 2004 #5 Skrevet 4. februar 2004 http://www.skatteetaten.no/Templates/Tabel...er.aspx?id=8874 Her finner du alle tabellene. Finn din skattbare inntekt og klikk på tabellnr. ditt. Da vil du finne hvor mye skatt du vil betale pr mnd.
Diva Skrevet 4. februar 2004 Forfatter #6 Skrevet 4. februar 2004 Takk skal dere ha, lmari og Skravla for svar :D D.
Fakse Skrevet 4. februar 2004 #7 Skrevet 4. februar 2004 Om lønna di endrer seg i noen vesentlig grad bør du uansett få nytt skattekort. Det samme gjelder om du får nye fradrag, f.eks renter på lån. Ellers risikerer du at du betaler alt for mye eller at du får baksmell. Det smarteste er alltid at du har oppgitt mest mulig riktige opplysninger, slik at skattetrekket ditt blir riktigst mulig. Dersom det skattekortet du har nå er basert på en deltidsstilling i tillegg til studier bør du nok få deg nytt når du går ut i full jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå