Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst til å studere i utlandet men lurer litt på hvordan det er. Kjenner til flere som har vært et år i utlandet, Bali f.eks, men de har reist sammen med flere de kjente fra før og vært mest mulig med "sine egne", altså andre nordmenn. Jeg har lyst til å bli kjent med andre fra hele verden og komme litt inn på nye kulturer, i tillegg kommer jeg nok til å reise alene da jeg ikke kjenner andre som er interessert i dette..

Er det noen her som har erfaring fra å studere eller å bo i utlandet, eller noen her som har reist alene? Hvordan ble dere da kjent med andre og hva gjorde dere på kveldene og ellers når det ikke var skole? :) Føler mange drar sammen med noen de kjenner, og da er det jo også litt lettere å komme inn på andre.

Videoannonse
Annonse
Gjest finurlig
Skrevet

Jeg har ikke gjort det enda, men til høsten reiser jeg alene til et studiested i utlandet, og jeg kan love deg at venner er det siste jeg bekymrer meg for! :)

Å reise til utlandet for å studere byr på et utrolig samhold, det er mange flere i din situasjon og de aller fleste studiesteder tilbyr utflukter, fester og sammenkomster for internasjonale studenter slik at de skal bli kjent.

Tverdt imot tror jeg det er vanskeligere for de som reiser sammen med venner, å bli kjent med nye, de kan ofte være for opptatt med å holde sammen.

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg har studert i flere forskjellige land, og alltid reist alene. Første gang da jeg var 18.

Jeg var ganske sjenert, men lysten og trangen til å reise var så stor at jeg heller ønsket og overvinne dette. Jeg kan med hånden på hjertet si at det overhode ikke er farlig å gjøre dette alene. Tvert om så vokser man veldig på det, og man blir fort selvstendig.

Når man er student er det erfaringsmessig enklere å bli kjent med andre mennesker (studenter) enn hvis man jobber. Jeg vet ikke hvor du har tenkt det, men ofte bor man på campus så det er et stort pluss når det gjelder det sosiale livet og å bli kjent.

Alle store universiteter har også mange internasjonale studenter og ulike foreninger som man kan melde seg inn i. Som regel er det mange sammenkomster av både "skoleart" og sosial art den uken studiene starter opp, så det er bare å hoppe i det og melde seg på, møte opp og bli med og bli kjent. Du vil sikkert bli forundret over hvor mange andre som tenkte som deg før de reiste også :-)

Jeg kan ikke få sagt nok ganger hvor mye jeg anbefaler at man tar minst ett år i utlandet. Jeg endte opp med å bli i det store "utlandet" i 11 år!

Husk at alle egentlig er veldig like, men språket gjør de kanskje litt "fremmed" for oss, og kan ofte være en barriere. Jeg tør prøve meg på en påstand om at det er vel så enkelt å bli kjent når man er internasjonal student, som å flytte til en annen by i sitt eget land for å studere. Nordmenn er ikke de enkleste å komme innpå og bli kjent med.

Slipp eventyrlysten løs, og ta en sjans. Hvis du skulle mistrives voldsomt er det mulig å avbryte og flytte hjem igjen hvis det skulle bli så ille (noe jeg skal vedde på at det ikke blir)!

Lykke til og god tur! :-)

Skrevet

Hvordan man blir kjent med andre? Man blir kjent med folk man tar fag med, man blir kjent med folk dersom man er med på en eller annen sport, eller man blir kjent med den personen man bor med dersom man velger å bo med noen på skolens område. Det er viktig å gi av seg selv og kaste seg selv ut der. Spesielt vennegjenger kan være litt stress å komme seg inn i om man faktisk ikke gidder å prøve, de har det jo som regel fint og ser ofte på "en ny" i gjengen som litt stress i begynnelsen. Man må bare gi av seg selv og være villig til å prøve og feile, så er ikke det noe problem.

Når du reiser med noen du kjenner så vil jeg si at det blir vanskeligere å komme inn på folk. Da har du jo noen å være med og MÅ ikke bli kjent med nye folk. Reiser du alene får du et helt annet utgangspunkt, og mange andre som begynner på studiet ditt kjenner nok også kanskje ikke andre på samme studie. Det spørs om de kommer fra området eller om de er utenlandske studenter som deg. Så reis alene, det er ikke farlig. :) Spennende!

Jeg skulle gjerne ha gått mer på skole i utlandet. Det var alltid det jeg skulle, det jeg alltid ha villet. Komme meg mer vekk fra Norge, nye kulturer, nye folk. Jeg elsker å bable i vei på engelsk og jeg elsker å oppleve andre ting. Men jeg har valgt å begynne her i Norge til høsten. Det er mye billigere, men jeg håper på å få ta et par semestre på utveksling... om du har muligheten og ikke synes den større gjelden gjør noe, så må du bare ta å hive deg uti det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...