AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Jeg er døpt og konfirmert, det samme er mine søsken og søskenbarn og venner. Mine foreldre er også døpt og konfirmert, og det samme er deres søsken, og foreldre, og besteforeldre, og oldeforeldre. De aller fleste blir døpt og konfirmert i Norge i den kristen protestantiske tro, men likvel, er det vel ikke så mange som lever slavisk etter den kristne tro? Vi drikker alkohol, har sex utenfor ekteskapet, banner, men vi bryr oss om hverandre og hjelper folk i nød. Jeg har veldig gode verdier, der jeg setter menneskets verd fremfor alt annet, t.o.m. religion. Jeg går jo ikke i kirka, med mindre det er dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse, eller det er en og annen julekonsert. Så hva skal til for å være kristen?
Gjest Yellow Taxi Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 Jeg tenker at et MINIMUM for å kalle seg kristen er at man er teist OG at det er noen deler av biblen man tror på som utelukker andre religioner til fordel for den. Har fryktelig mange ganger hørt versjoner av frasen "jeg tror på en skaper/gud så derfor er jeg kristen", noe som er helt feil. 1
Gjest Dagdrømmer Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 Jeg definerer det å være kristen som at man er villig til å si trosbekjennelsen og tror på innholdet i det. Det er mange som er døpt og konfirmert i kirken uten å tro på det og da vil jeg ikke si at de er kristne, men oppdratt i kristen tro. Men det er nå min mening da og det kan være individuellt
Tullepia Skrevet 10. juni 2012 #4 Skrevet 10. juni 2012 (endret) Jeg er døpt og konfirmert, det samme er mine søsken og søskenbarn og venner. Mine foreldre er også døpt og konfirmert, og det samme er deres søsken, og foreldre, og besteforeldre, og oldeforeldre. De aller fleste blir døpt og konfirmert i Norge i den kristen protestantiske tro, men likvel, er det vel ikke så mange som lever slavisk etter den kristne tro? Vi drikker alkohol, har sex utenfor ekteskapet, banner, men vi bryr oss om hverandre og hjelper folk i nød. Jeg har veldig gode verdier, der jeg setter menneskets verd fremfor alt annet, t.o.m. religion. Jeg går jo ikke i kirka, med mindre det er dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse, eller det er en og annen julekonsert. Så hva skal til for å være kristen? Minimum er at man tror at Jesus er Guds Sønn, at han døde på korset langfredag og stod opp fra de døde påskemorgen. Det å gå i kirka, være snill, ha sex utenfor ekteskap, banne osv - altså følge alle slags "lover" har ingenting å si for om du er kristen eller ei. Men det er helt klart et flertall av kristne enn folk ellers i samfunnet som ikke banner og ikke drikker. På den annen side er for eksempel noen av rusmisbrukerne du treffer dypt kristne, og det at de sliter med avhengighet er ikke noe som diskvalifiserer dem som kristne. Endret 10. juni 2012 av Tullepia
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #5 Skrevet 10. juni 2012 Minimum er at man tror at Jesus er Guds Sønn, at han døde på korset langfredag og stod opp fra de døde påskemorgen. Det å gå i kirka, være snill, ha sex utenfor ekteskap, banne osv - altså følge alle slags "lover" har ingenting å si for om du er kristen eller ei. (...) Djevelen både tror på og frykter Gud. Han går neppe i kirka, er ikke særlig snill, jeg aner ikke om han har sex eller ei men han banner sannsynligvis. Etter din definsjon er Djevelen kristen. Jeg synes ikke det høres logisk ut.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #6 Skrevet 10. juni 2012 Djevelen både tror på og frykter Gud. Han går neppe i kirka, er ikke særlig snill, jeg aner ikke om han har sex eller ei men han banner sannsynligvis. Etter din definsjon er Djevelen kristen. Jeg synes ikke det høres logisk ut. Skal man følge kristen myteologi så tror vel ikke Djevelen på Gud, Djevelen vet at Gud eksisterer. Noe som er en viss forskjell
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #7 Skrevet 10. juni 2012 Skal man følge kristen myteologi så tror vel ikke Djevelen på Gud, Djevelen vet at Gud eksisterer. Noe som er en viss forskjell Hehe ja, der har du et poeng. Men ingen av de fornekter Guds eksistens, de er fast bestemt på at han finnes.
Tullepia Skrevet 10. juni 2012 #8 Skrevet 10. juni 2012 Djevelen både tror på og frykter Gud. Han går neppe i kirka, er ikke særlig snill, jeg aner ikke om han har sex eller ei men han banner sannsynligvis. Etter din definsjon er Djevelen kristen. Jeg synes ikke det høres logisk ut. Veldig jakobittisk av deg. Men det er nå en gang slik at det ikke er gjerningene som frelser i følge evangelisk-luthersk religion, men troen på Jesus. Du kan godt krangle og argumentere i mot det, men det har liten hensikt når religionen er som den er. Den som tror på Jesus er kristen, sånn er det.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2012 #9 Skrevet 10. juni 2012 Veldig jakobittisk av deg. Men det er nå en gang slik at det ikke er gjerningene som frelser i følge evangelisk-luthersk religion, men troen på Jesus. Du kan godt krangle og argumentere i mot det, men det har liten hensikt når religionen er som den er. Den som tror på Jesus er kristen, sånn er det. Ok, så da kaller vi Djevelen kristen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå