Gå til innhold

Katt som tisser i senger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver på vegne av ei jeg kjenner.

Hun har en hunkatt på ett år eller noe sånt. Husker ikke helt om hun hadde fylt ett år men hun er hvertfall ung. Hun er sterilisert. Problemet er at hun tisser i sengene. Før tisset hun andre steder også, som f.eks i klesvasken og stellematten, men det har hun nå sluttet med. De har stengt dørene til soverommet, men det hender hun klarer å hoppe inn. Dette hadde ikke skjedd siden før påske, men plutselig skjedde det igjen her om dagen. Hun bruker kasse på vinteren, men ikke nå som det er fint vær. Katten trives, spiser og drikker godt og har det veldig bra. Det eneste negative er denne tissingen i senger.

Noen som har forslag til hvorfor hun gjør dette og hva man eventuelt kan gjøre for å få henne til å slutte? De vil virkelig ikke avlive katten og har gitt seg selv en frist til vinteren med å få bukt med problemet, men de orker ikke ha det slik som dette med to små barn. Håper på gode svar av dere flinke kattemennesker :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun får masse oppmerksomhet, er ikke ensom? Katten min begynte med tissing og etterhvert driting i sengen fordi jeg hadde det hektisk en periode. Men det gikk over.

Skrevet

Nei, hun får masse oppmerksomhet og kos. Er bestevenn med hunden også og er med på turer og sånt. Er noe hun har holdt på med hele tiden egentlig uten at de skjønner hva som er galt

AnonymBruker
Skrevet

Ung, kastrert damepus, ca 1 år, i hjem med barn og hund? Tilsynelatende lykkelig og får

masse oppmerksomhet, lek, og stimuli?

Først, er hun kastrert ikke sterilisert?

Fikk hun være hos mammaen til hun var leveringsklar, eller ble hun tatt for tidlig?

Det første man bør sjekke i en slik situasjon er at katten ikke har urinveisproblemer

eller andre fysiske plager. Tissing utenfor kassen er vanligvis tegn på at pus prøver

å kommunisere noe. For eksempel: det gjør vondt i tisse i kassen. Har hun vært til

helsesjekk siden grunnvaksinering da hun var liten?

Hvis hun nylig har blitt sjekket, eller blir sjekket og er frisk, så kan det være noe

hun reagerer på og stresser over som eierne ikke skjønner. Har det skjedd noen

endringer i det siste: Flytting? Nytt barn? Ny hund? Ny tissekasse? Nye regler?

Ny kattekasse? Sand?

Skrevet

Ja, hun er kastrert, er bare vant til å si sterilisert :)

De har vært hos dyrlegen uten at det er funnet noe. De tok henne til seg fra noen andre som ikke kunne ha henne så jeg vet ikke hvor gammel hun var da hun ble tatt fra moren. Ikke skjedd noe nytt nei. Hun er den siste som kom inn i familien og de har ikke flyttet, endret arbeidssituasjon eller noen ting. Jeg spurte også om det kunne være noe galt fysisk eller psykisk, men de kan ikke skjønne hva det skal være. Hun har jo sluttet å tisse på flere steder hun gjorde før, og det har vært et par mnd hvor hun ikke har tissa inne i det hele tatt.

Hmm, får evt håpe at hun slutter av seg selv om ingen andre har noen forslag?

Skrevet

Vår Pus2 begynte med det etter flytting tiltross for at han var tilsynelatende frisk og blid. Tok ham med til dyrlege som ga diagnose stress og resept på lykkepiller. Vi droppet pillene og ga ham tid, ga seg etter et par mnd. Nå kan det skje om han føler han får for lite oppmerksomhet av kattepasser hvis vi er borte et par dager, men det har ikke skjedd etter vi fikk Pus3*bank i bordet*som han er mer kompis med enn Pus1 som er sjefen.

Ommøblering eller stressede katteforeldre kan være nok for å trigge en følsom katt, evt at dere ikke har fått bort lukten fra dynene eller at den brått ikke liker kattesandtypen mer.

Skrevet

Vår pus gjorde det en periode. Men vi sluttet å gi henne tilgang til soverommet og kjøpte en Feliway (fermon spreder) og siden tisset hun aldri sengen mer.

Men det var ganske plagsomt når hun gjorde det. En gang tisset hun på dyna mens vi lå under den....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...