Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Videregåendeskolen vår har nå arrangert en bytur.

Der kreves det at elevene betaler 70,- hver opp og ned for buss. (140 kr)

I tillegg er det arrangert Egontur hvor det forventes at vi kjøper mat.

Hvis vi ikke har nok penger (noe flere ikke har) er det vårt problem, og vi får fravær.

Når vi spurte om en gratismulighet (f.eks. å være på skolen istedet) ble det avvist, og lærerne ble faktisk sure.

Er dette lovlig? Det er flaut å si, men ettersom vi ikke får stipend i Juni og jeg har husleie, har jeg faktisk ikke råd. Hva skal jeg gjøre!?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Skrevet

Jeg hadde droppet det og heller fått fravær.

• Liker 3
Skrevet

Dette syns jeg bare er teit. Skole skal faktisk være gratis i Norge.

Ta det opp med ledelsen på skolen!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så lenge turen ikke er obligatorisk undervisning så kan de ta betalt for det, ja. mat må man uansett dekke selv, ingen som tvinger noen til å spise pizza, man kan fint ha med matpakke og spise utendørs eller i bussen. Men dere skal da ha mulighet til å møte på skolen og jobbe vanlig fag i stedet.

Endret av Rosalie
Skrevet

dette fikk ikke vi lov til da jeg gikk på vgs og vi ville på klassetur, selv om ingen hadde problemer med å betale alt selv (vi pratet om det alle sammen). Det var vist ikke lov pga gratisprinsippet... men jeg har ikke peiling på om vår rektor hadde rett.

kanskje du kan google "gratisprinsippet" og se om du finner noe info der...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting av det vi skal gjøre på byturen har noe med fagene våre å gjøre.

Det er heller ikke noe annet alternativ, som f.eks. å jobbe med fag på skolen. Dersom vi ikke betaler får vi fravær! Jeg skjønner virkelig ikke at dette kan være lovlig?

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lovlig om jeg husker rett. VI hadde en tilsvarende problemstilling da jeg gikk, og vi måtte skrive under på at dette var i orden for oss og så var det andre alternativ til de som ikke ville av diverse grunner.

• Liker 1
Skrevet
Retten til gratis grunnskoleopplæring

Ny § 2-15 i opplæringsloven har følgende ordlyd:

"§ 2-15 Rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring

Elevane har rett til gratis offentleg grunnskoleopplæring. Kommunen kan ikkje krevje at elevane eller foreldra dekkjer utgifter i samband med grunnskoleopplæringa, til dømes utgifter til undervisningsmateriell, transport i skoletida, leirskoleopphald, ekskursjonar eller andre turar som er ein del av grunnskoleopplæringa."

sakset fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/rundskriv/2003/Rundskriv-F-14-03.html?id=109309

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal til både London og Spania med skolen til høsten og vi må betale begge turene selv, så regner med at det er lov. (Jeg går på en vanlig offentlig skole om det forandrer saken)

• Liker 1
Gjest Kaxxy
Skrevet

Burde vært tatt opp først om alle kunne/ville. Syns ikke det var så dyrt da for å gjøre det for en gangs skyld, men skjønner jo at det blir slik som student.

Syns det er enda viktigere med dette når man er i grunnskolen og skal på klassetur i 10.klasse. Da skal det ikke være slik at noen ikke får råd, det blir jo så trasig!

Ei venninne av meg, med ca 30 i klassen, måtte betale flere tusen selv da hun skulle på klassetur med dem, og de var bare i Oslo. Hadde de ikke råd, kunne de ikke være med. Sykt! :hakeslepp: MIN KLASSE DERIMOT, med 10 elever.......... :danser: Vi hadde spart ca 160 000 kr, og dro på klassetur til Paris. Reisa tur retur dekt. Storslagent hotell dekt. Disneyland dekt. Båttur dekt. Eiffeltårnet dekt. Blodig biff til middag hver dag og/eller spagetthi til kr 300 dekt. Godteri dekt. + 2000 kr til hver i lommepenger! Storslagen tur!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til både London og Spania med skolen til høsten og vi må betale begge turene selv, så regner med at det er lov. (Jeg går på en vanlig offentlig skole om det forandrer saken)

Men er disse turene obligatoriske?

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med elevorganisasjonen! De kan nok svare på spørsmålet :)

Skrevet

Er det obligatoriske turer? Det er en forskjell på turer hvor en har valget mellom å være med eller ei.

AnonymBruker
Skrevet

Burde vært tatt opp først om alle kunne/ville. Syns ikke det var så dyrt da for å gjøre det for en gangs skyld, men skjønner jo at det blir slik som student.

Syns det er enda viktigere med dette når man er i grunnskolen og skal på klassetur i 10.klasse. Da skal det ikke være slik at noen ikke får råd, det blir jo så trasig!

Ei venninne av meg, med ca 30 i klassen, måtte betale flere tusen selv da hun skulle på klassetur med dem, og de var bare i Oslo. Hadde de ikke råd, kunne de ikke være med. Sykt! :hakeslepp: MIN KLASSE DERIMOT, med 10 elever.......... :danser: Vi hadde spart ca 160 000 kr, og dro på klassetur til Paris. Reisa tur retur dekt. Storslagent hotell dekt. Disneyland dekt. Båttur dekt. Eiffeltårnet dekt. Blodig biff til middag hver dag og/eller spagetthi til kr 300 dekt. Godteri dekt. + 2000 kr til hver i lommepenger! Storslagen tur!

Wow! Sånn burde det vært til alle :jepp: Hørtes virkelig konge ut, sånne turer støtter jeg fullt! Men fikk veninna di fravær dersom hun ikke hadde råd?

Skrevet

Er det obligatoriske turer? Det er en forskjell på turer hvor en har valget mellom å være med eller ei.

Det er jeg usikker på, men det skjer i alle fall i skoletiden, så regner nesten med det. På lignende turer som skolen min har arrangert har alle elever deltatt, så er usikker på om det er noe undervisningsopplegg til de som evt. velger og ikke delta og er også usikker på om det blir ført fravær.

Gjest Kaxxy
Skrevet (endret)

Wow! Sånn burde det vært til alle :jepp: Hørtes virkelig konge ut, sånne turer støtter jeg fullt! Men fikk veninna di fravær dersom hun ikke hadde råd?

Ja, vi jobbet hardt i mange år for pengene så det skulle bli en bra tur alle kunne være med på, og det var verdt det :jepp:

Jeg mener at siden det var en klassetur for kos (en dyr en da), så hadde det ikke blitt fravær siden det ville vært synd i henne, om du skjønner. Men selv har vi nå på vgs hatt mange turer vi må ha tatt buss til, og det må vi betale for selv. Det blir fravær om vi ikke drar. Siden det er så skjeldent er det helt greit. Man kunne jo blitt kjørt og om man kjente noen med bil.

Men til TS, dette med egon hørtes rart ut! Det er vel ganske dyrt der? Unødvendig av dem å legge opp til det? :O

Endret av Kaxxy
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi jobbet hardt i mange år for pengene så det skulle bli en bra tur alle kunne være med på, og det var verdt det :jepp:

Jeg mener at siden det var en klassetur for kos (en dyr en da), så hadde det ikke blitt fravær siden det ville vært synd i henne, om du skjønner. Men selv har vi nå på vgs hatt mange turer vi må ha tatt buss til, og det må vi betale for selv. Det blir fravær om vi ikke drar. Siden det er så skjeldent er det helt greit. Man kunne jo blitt kjørt og om man kjente noen med bil.

Men til TS, dette med egon hørtes rart ut! Det er vel ganske dyrt der? Unødvendig av dem å legge opp til det? :O

Ja, jeg syns det selv og! :tristbla:

Vi har flere ganger hatt turer til Egon i vår egen by (og her tar mange av elevene bare et glass vann.) Mens lærerne kjøper seg ofte dyre kjøttretter med både drikke, dessert og kaffe til. Tror de velger Egon fordi de liker maten der selv, for det er et fåtall av elevene som vil ta seg råd til dyre biffmiddager. (Og joda, jeg vet det finnes billigere alternativer på Egon, og, men likevel.)

Skrevet

Så lenge turene ikke obligatoriske, og det finnes alternativt opplegg på skolen for de som ikke skal være med, så er det lovlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...