Gjest TS Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Typen min (21) gjennom 7 mnd har nesten fra dag én i dette forholdet kritisert og pirket på meg. Det gjelder saker jeg selv (ofte) ser på som bagateller, som at jeg ikke alltid husker å gi han et glass juice når jeg selv henter meg eller kanskje glemmer å gå ut med søpla. Han sier at jeg er paranoid fordi jeg f.eks er nøye med å slå av lys osv. når vi skal forlate leiligheten, og han kaller meg distre fordi jeg av og til glemmer detaljer han har sagt. Jeg er rar fordi jeg vasker hendene når jeg har vært ute med hunden eller før middag, og unormal fordi jeg bruker litt tid på badet (som jenter flest vil jeg tro). Han bryr seg også om hvordan jeg bruker pengene mine (vi har ikke felles økonomi, og jeg betaler all leie, strøm, Inet osv fordi han ikke har råd). Alt dette er bare noen eksempler. Jeg kjenner jeg begynner å tro at det er noe galt med meg selv. Samtidig sier han at han vet at dette er bagateller men at det sammenlagt blir for mye. Aller mest misliker han meg fordi jeg sliter med lav sexlyst. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor det er slik, men når jeg leser det jeg nettopp har skrevet kan det jo skyldes at jeg ikke føler meg god nok for noe. Selv blir han veldig fort såret eller fornærmet, og jeg føler at jeg må passe på hva jeg sier. For hvis ikke blir han veldig stille, furtete, avvisende og demonstrerer (som å sove på sofaen, ta igjen med samme mynt osv.) Han har aldri vært voldelig. I tillegg har han et veldig nært forhold til sin mor og de snakker om absolutt hva som helst. Ved en tidligere anledning betrodde jeg han noe veldig personlig som gikk videre og resulterte i noe som jeg følte som et avhør av henne. Jeg vet at hun hele tiden analyserer meg da det skinner gjennom i mye av det kjæresten min sier. Og i går kom det til et punkt at jeg i stedet for å glede meg, håper det ikke blir flere familiesammenkomster på en veldig lang stund. Jeg ser på kjæresten min som en ordentlig gutt som kommer fra en bra familie. Han er opptatt av at jeg skal ha det bedre med han enn i mitt forrige forhold (utroskap), men sammenlagt vil jeg ikke si at han gir meg en bedre følelse. Han er dog ekstremt flink til å gi meg komplimenter, selv om det meste gjelder mitt utseende. Jeg har så blandede følelser. Noen dager har vi det veldig godt, mens andre dager har jeg mest lyst til å gi opp alt. Vi har snakket om problemene mange ganger, men nå venter en mer avgjørende samtale og jeg ønsker meg tips til hva jeg evt. bør si. For når det gjelder har jeg begynt å miste troen på mine egne meninger. Jeg klarer ikke helt å se hvordan jeg best kan (eller bør?) redde forholdet.
Gjest PiaC Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 du betaler alt, han pirker på deg, han gir deg ikke en bedre følelse, noen få dager har dere det bra. Hva sier dette deg? 8
nissejenta Skrevet 29. mai 2012 #5 Skrevet 29. mai 2012 Hva skal du med han her da? Han kjæreste som bryter deg ned er ingenting å samle på. Løp før det er forsent! 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 Be han pakke sakene og dra... (evnt hit him up style, og bruk alle pengen hans først, så kan du kaste han ut) :-p 1
frøkna Skrevet 29. mai 2012 #7 Skrevet 29. mai 2012 I begynnelsen av innlegget ditt får jeg litt følelsen av at kjæresten din enten bevisst eller ubevisst bryter deg ned psykisk for å på en måte ha litt kontroll over deg. Er litt vanskelig å vite hvor pirkete han er, for alle kan vel irritere seg over om noen glemmer å ta med søpla ut hver gang og det er jo ikke noe galt å si ifra om det. Men om han hele tiden kommer med kommentarer som er lett negativt ladet syns jeg det er et varseltegn. Jeg skjønner ikke hvorfor han bryr seg om hva du bruker penger på om det er du som står for det meste av betaling av regninger? Fortell han også rett ut (eller du har kanskje allerede gjort det) at du ikke vil han skal dele ting som er personlig for deg med moren sin eller noen andre. 4
Lavendela Skrevet 29. mai 2012 #8 Skrevet 29. mai 2012 Gå fra han før du mister deg selv fullstendig! 1
Aeternitas Skrevet 29. mai 2012 #9 Skrevet 29. mai 2012 Herregud, han virker jo helt på trynet. Aldri la noen bestemme over deg eller kritisere alt du gjør. Og aldri vær sammen med noen som får deg til å føle deg ille. Uff.. 1
Gjest TS Skrevet 29. mai 2012 #11 Skrevet 29. mai 2012 Takk for alle svar. Det hjelper mye å se at jeg ikke er alene om å reagere slik, og jeg har på følelsen av at dette snart ender i brudd. For skal jeg være kritisk tilbake har han faktisk aldri bidratt med noe ordentlig i leiligheten, aldri vasket gulv, aldri vasket badet, aldri satt på en klesvask, aldri brettet klær osv. Jeg trodde oppgavefordelingen skulle bli mer rettferdig når han var ferdig med bacheloroppgaven sin, men det har jo ikke skjedd. Og nei, jeg synes heller ikke at han har noe med mine pengebruk når jeg faktisk betaler alle regninger. Huff, jeg er så fryktelig lei av å få ødelagt dagen av negative kommentarer. Jeg har mistenkt han for å være utbrent, deprimert eller noe (og det er litt av grunnen til at jeg har holdt ut), men når han ikke finner ord for hva det er, klarer jeg heller ikke å hjelpe han. 3
Minya Skrevet 29. mai 2012 #12 Skrevet 29. mai 2012 Herregud, dette var da ingenting å samle på. At han sutrer over at du har lav sexlyst er hans egen feil når han får deg til å føle deg som skrap. Nei, fortell han at dette får det bli slutt på, helst ved å tuppe han pent og pyntelig på ræva ut. 2
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 29. mai 2012 #14 Skrevet 29. mai 2012 kanskje din lave sexuelle lyst kan sjåast i samanheng med det dårlege forholdet du er i? ofte kroppen seier ifrå på den måten....
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #15 Skrevet 29. mai 2012 Dette er varseltegn, og jeg har vært der selv. Og min eks var jo en "flink og hyggelig mann", så jeg tok til meg hans korreksjoner. Men de fortsatte inn i det uendelige. Dette varte i flere år, han brøt meg rett og slett ned. Det begynte slik du skriver, og det bare eskalerte. Jeg vasket opp feil, jeg spiste feil mat, hørte på feil radiokanal, jeg lo feil, det var himling med øynene når jeg snakket og han hermet etter talemåten min. ALT ved meg var galt, helt seriøst. På slutten til og med pustet jeg feil. Jeg endte opp med en alvorlig depresjon. Jeg advarer deg! 1
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2012 #16 Skrevet 29. mai 2012 Han er en klassisk misogynist, vær så snill, bryt med ham, jo før jo heller. Ellers risikerer du at selvbildet ditt og livet ditt blir helt ødelagt. 1
Armitage Skrevet 29. mai 2012 #17 Skrevet 29. mai 2012 Du får lage en lang liste over alle de irriterende tingene han gjør og lese den opp for ham. Så får du spørre ham hvordan det får ham til å føle seg.
Gjest uShine Skrevet 12. juni 2012 #18 Skrevet 12. juni 2012 Fy faen sier jeg, det der kunne jeg skrevet selv! på en veldig feil måte var det utrolig godt.. Jeg har alltid hatt veldig god selvtillit med meg selv, men det siste året med sambo. Har det bare gått værre og værre.. Blir leimeg når jeg ser meg selv i speilet selv om jeg ser helt lik ut, sliter med angst. men den har aldri vært så ille! Alt sammen.. Min sambo. ( som din kjæreste ) klager på alt jeg gjør han også, hver minste ting. men han kjefter... og " straffer" meg... hvis jeg ikke gjør nøyaktig som han sier.. uansett når på døgnet han kommer hjem skal jeg møte han i døra og huset skal være nyvasket og alt skal være på stell.. jeg skal ha handlet inn alt og alt sammen. Samtidig som hvis han kjøper en ting, så får jeg kjeft igjen hvis jeg tar av den tingen.. ( si at jeg skulle lage........ ja saus! og tok litt melk av han.. dæven...) han er også supersjalu... og han er borte fra søndag til fredag, i mellomtiden får jeg ikke lov å gjøre noe uten å si til han.. ikke ha besøk, ikke være mye på fb.. ikke være på besøk! i byen eller noen ting... Men handle får jeg lov da... Så jeg føler veldig med deg her! skal lete igjennom her om det finnes en løsning.. får vel legge til at jeg en gang følte meg sterk nok til å dra, men da kom han og min mor og presterte å grave meg ned igjen.. og der var det gjort.. det er utrolig lenge siden nå...
Gjest uShine Skrevet 12. juni 2012 #19 Skrevet 12. juni 2012 Du får lage en lang liste over alle de irriterende tingene han gjør og lese den opp for ham. Så får du spørre ham hvordan det får ham til å føle seg. Det er en dårlig ide, hvis jeg og TS er i like samme situasjon som jeg føler.. vil han ta igjen med å tråkke henne så mye ned at man nesten springer i fjellveggen..... ( haraprøvd)
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2012 #20 Skrevet 12. juni 2012 Dette er varseltegn, og jeg har vært der selv. Og min eks var jo en "flink og hyggelig mann", så jeg tok til meg hans korreksjoner. Men de fortsatte inn i det uendelige. Dette varte i flere år, han brøt meg rett og slett ned. Det begynte slik du skriver, og det bare eskalerte. Jeg vasket opp feil, jeg spiste feil mat, hørte på feil radiokanal, jeg lo feil, det var himling med øynene når jeg snakket og han hermet etter talemåten min. ALT ved meg var galt, helt seriøst. På slutten til og med pustet jeg feil. Jeg endte opp med en alvorlig depresjon. Jeg advarer deg! Dette skjedde med meg også, holdt på i ett år. så var jeg jammen innlagt på psykiatrisk....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå