AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Hei! Drømmer litt om å kjøpe hund om et års tid. Bor da i leilighet. Lurer på om noen av dere har noen erfaring med tzi tzu og pomeranian? Har lest litt på nettet og funnet ut at de ikke trenger så mye mosjon, men hva vil det si? 10 min tur tre ganger daglig eller mer? Orker de å gå f.eks 3 timers tur i skogen? Også lest at pomeranian bjeffer veldig mye, er det lett og dresere hunden så den ikke gjør det? Har hatt golden retriver og cavalier king charles spaniel før og trivdes godt med de (de bjeffet så og si aldri) Var ung da, så stod ikke for all oppdragelsen selv. Men jeg har gått dresurkurs og agility før. Agility likte jeg godt, er det noe som ville passe til disse hundene? Og med Tzi tzu, hvordan klipper dere disse hundene? Bruker dere vanlig hårsaks, eller må den til hundefrisør hver fjerde uke? Ble mye rot det her, men takknemlig for all informasjon jeg får om disse hundene!
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 TS: Og en ting til! Vil være på jobb sikkert 6-7 timer 5 dager i uka. Er dette noe som de syns er greit eller blir det for lenge?
Gjest Bobler Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 Har litt erfaring, men aldri eid noen av delene selv. Selv om de trenger lite mosjon så betyr ikke det 3x10 minutter pr dag. ALLE hunder og hunderaser fortjener å få en ordentlig tur om dagen, så jeg ville gått en daglig tur på minimum 40 minutter, helst i skogen. I tillegg til det bør den få da en morgentur og en kveldstur på minst 15 minutter. Den bør også trenes litt jevnlig for å få brukt hodet sitt litt, enten ved å lære triks eller andre ting (søk på plenen f.eks). Hva de orker av tur kommer helt ann på hva de er vant til. En hund som er vant med 10 minutters tur om dagen orker ikke 5 timer på fjellet. Men en hund (uansett størrelse) som har grei kondisjon og som ikke har helseproblemer klarer uten problemer en tur på 3timer. Pomeranian bjeffer en del ja, det er en spisshund og den er avlet frem for å vasle. Det er mulig å få det av dem (ihvertfall begrense det) men jeg har aldri møtt en som ikke bjeffer overhode, uansett trening og erfaring hos eier. Noe bjeffing må du regne med hos en slik rase. Men det er absolutt mulig å begrense det ved trening fra den er liten. Agillity passer "alle" hunder og er en super måte å få kontakt med hunden, og få trent den. Anbefales Shih Tzu kan du bare klippe ned selv. Men den skal ikke ha kort pels på utstilling. Men dersom det ikke er superviktig, så har den det mye bedre som "skamklipt" Du kan selvfølgelig dra til hundefrisør og la de gjøre det, men hvis det ikke er så nøye hvordan den ser ut de første gangene ville jeg kjøpt en god saks og gjort det selv (Du får meget gode sakser til rundt 500kr) Det er helt greit å la en hund være hjemme mens du er på jobb så fremt den får alt den trenger ellers i døgnet. Viktig å vite at du må enten ta deg fri fra jobben eller ta med deg hunden de første ukene da du må lære den å være hjemme alene. Det kan ta lang tid, og det er viktig å ikke la den være alene uten at dette er trent inn. En hund med seperasjonsangst er grusomt å ha.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Nå er ikke jeg noen ekspert på noen av rasene, men de er begge kjent for å ha mye lyd. Noe av det går sikkert an å trene bort, men jeg ville absolutt regnet med en del lyd på kjøpet og ikke kjøpt ut fra forutsetningen om at det skal gå an å trene vekk. Når det gjelder tur så kan rasene fint gå alt fra ti minutters tur til flere timer, - alt etter hva de vennes til. Begge kan brukes til agility, om du ikke sikter deg inn på de høyeste klassene. Dog er det jo en del pels på begge rasene, så de er ikke de beste hundene å traske rundt i gjørma og skogen med. Angående pelsstell trenger shih tzuen mye pelsstell, mindre om den er nedklipt men fortsatt en del pelsstell i form av børsting og bading. Pelsen floker seg veldig lett, og for å få dem ut må man bruke spraybalsam eller bade hunden slik at floken er våt før man kan begynne å gre den ut. Pelsen trimmes hovedsaklig med barbermasking, effileringssaks/tynningssaks og skarpsaks (vanlig saks). De fleste oppdrettere er behjelpelig med å lære valpekjøpere å trimme eller kan trimme hunden for deg for en viss sum. Om du ikke er så nøye på det og ikke har tenkt å stille hunden, kan man godt trimme selv. Vedrørende pelsstell vil nok en pomme være enklere da den har en mye enklere pels, selv om den trenger litt børsting og stussing innimellom. Ellers sliter disse rasene med en del sykdommer og useriøse oppdrettere, så du burde være litt obs når du leter rundt i oppdrettsjungelen. Å la en hund være hjemme alene i 7 timer er ikke egentlig optimalt, men om man bruker resten av dagen til å holde hunden med selskap så ser jeg ikke det store problemet. Men da er det jo en forutsetning at hunden er gammel nok til å holde seg så lenge, ikke har separasjonsangst og kan få bevege seg fritt (ikke sperres inne i bur). Om du har anledning til å stikke hjem i eventuelle matpauser eller ha hunden med deg enkelte dager/timer så ville jo det være bedre.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #5 Skrevet 30. mai 2012 ahh, okei Virker ikke som de er helt hundene for meg om de er veldig vanskelige til å ikke bjeffe. Litt bjeffing er ok, men vil helst kunne dresere det ca helt bort og ikke bare delvis. Det med sykdommer likte jeg heller ikke, mine hunder døde nokså tidelig på grunn av dette og vil helst ikke ha det sånn igjen. Selv om man ikke kan vite det, men om det er mye med de så er det kanskje ikke så lett :/ Får kanskje lete litt videre med å finne en hund jeg da. Vanskelig men har hvert fall god tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå