AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Er nyutdannet ingeniør og har noen spørsmål, det er veldig vanskelig å få jobb som ingeniør for tiden så jeg vil ikke anbefale noen å velge det mtp. jobb. Har søkt jobb en stund, men bare avslag med begrunnelse at jeg mangler erfaring. Har ca. C i snitt(ikke så bra). Har ikke noe nettverk å bruke heller dessverre. Noen spørsmål: 1. Hvor lang tid tok det for deg som nyutdannet å få jobb? 2. Hva studerte du? 3. Fikk du din første relevante jobb uten å bruke nettverk?(Nettverk er litt feigt å bruke:-) 4. Hvem brukte du som referanser?(hadde du noen på innsiden så er det litt feigt:-) 5. Hva hadde du i karaktersnitt og(bachelor/masteroppgave) og hvor mye ble karakterer drøftet på intervjuet?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 Lurer litt på det samme selv. Snittet mitt er et hakk høyere enn ditt (omtrentlig C,5) men det er jo fortsatt ikke høyt. Vurderer å ta en master og jobbe litt høyere der, kanskje det lar seg gjøre å få B.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 1. Fikk jobb før jeg var ferdig 2. Sykepleier 3. Fikk gjennom kontakter og tidligere ekstrajobb (hvorfor er det feigt? Det er jo heller lurt a man opparbeider arbeiderfaring) 4. Brukte tidligere ledere på tidligere arbeidsplasset 5. C i snitt. Ingen karakterer dårligere enn C. A på bacheloroppgave. Karakterer ble ikke nevnt, ei heller spurt etter. De var mer opptatt av tidligere arbeidserfaring. Trodde det var mangel på ingeniører? Det kan ikke hende at du må flytte litt på deg da? Ofte må man jo det som nyutdannet for å få seg litt arbeidserfaring.
Gjest Haaploes Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Ærlig talt; nettverk er ikke feigt å bruke. Jeg kan være enig i at det - til en viss grad - er feigt å gjemme seg bak etternavn og status, men et nettverk man har opparbeidet seg er helt greit.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #5 Skrevet 29. mai 2012 1. Fikk jobb før jeg var ferdig 2. Sykepleier 3. Fikk gjennom kontakter og tidligere ekstrajobb (hvorfor er det feigt? Det er jo heller lurt a man opparbeider arbeiderfaring) 4. Brukte tidligere ledere på tidligere arbeidsplasset 5. C i snitt. Ingen karakterer dårligere enn C. A på bacheloroppgave. Karakterer ble ikke nevnt, ei heller spurt etter. De var mer opptatt av tidligere arbeidserfaring. Trodde det var mangel på ingeniører? Det kan ikke hende at du må flytte litt på deg da? Ofte må man jo det som nyutdannet for å få seg litt arbeidserfaring. Det er stor mangel på sivilingeniører - de som har gått femårig-master eller ingeniører med toærig-master
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 1. Hvor lang tid tok det for deg som nyutdannet å få jobb? Fikk jobb tre måneder før jeg var ferdig utdannet. 2. Hva studerte du? Informatikk 3. Fikk du din første relevante jobb uten å bruke nettverk?(Nettverk er litt feigt å bruke:-) Ja 4. Hvem brukte du som referanser?(hadde du noen på innsiden så er det litt feigt:-) Veileder på master (hadde skrevet "referanser oppgis på forespørsel, de spurte ikke) 5. Hva hadde du i karaktersnitt og(bachelor/masteroppgave) og hvor mye ble karakterer drøftet på intervjuet? A. Det ble kommentert på intervjuet ja. Hva er "feigt" med å bruke nettverk? Jeg vil heller si det er utrolig dumt IKKE å bruke det. Jeg hadde ikke noe særlig nettverk da jeg var ferdig, men hadde jeg hatt det skulle jeg da virkelig brukt det!
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #7 Skrevet 29. mai 2012 1. Fikk jobb før jeg var ferdig 2. Sykepleier 3. Fikk gjennom kontakter og tidligere ekstrajobb (hvorfor er det feigt? Det er jo heller lurt a man opparbeider arbeiderfaring) 4. Brukte tidligere ledere på tidligere arbeidsplasset 5. C i snitt. Ingen karakterer dårligere enn C. A på bacheloroppgave. Karakterer ble ikke nevnt, ei heller spurt etter. De var mer opptatt av tidligere arbeidserfaring. Trodde det var mangel på ingeniører? Det kan ikke hende at du må flytte litt på deg da? Ofte må man jo det som nyutdannet for å få seg litt arbeidserfaring. Det er riktig at det er mangel på ingeniører, men det er ingeniører med erfaring gjerne 3 år eller mer. Det er nok ganske vanskelig å få jobb som nyutdannet ingeniør om man ikke har et veldig godt snitt (B eller bedre), da kan man få trainee jobber. Jeg tror jeg har litt for dårlige karakterer(C i snitt) og for lite arbeidserfaring er problemet mitt.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #8 Skrevet 29. mai 2012 Det er stor mangel på sivilingeniører - de som har gått femårig-master eller ingeniører med toærig-master Hva vet du om det, fortell om noen bedrifter som ansetter uten erfaring og med middels karakterer.
Surriball Skrevet 29. mai 2012 #9 Skrevet 29. mai 2012 Jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å få jobb? På min linje har de fleste jobb før de er ferdig (går siving). hva slags ing er du da? Og hvor i landet er du? Er du villig til å flytte på deg?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #10 Skrevet 29. mai 2012 Er nyutdannet ingeniør og har noen spørsmål, det er veldig vanskelig å få jobb som ingeniør for tiden så jeg vil ikke anbefale noen å velge det mtp. jobb. Har søkt jobb en stund, men bare avslag med begrunnelse at jeg mangler erfaring. Har ca. C i snitt(ikke så bra). Har ikke noe nettverk å bruke heller dessverre. Noen spørsmål: 1. Hvor lang tid tok det for deg som nyutdannet å få jobb? 2. Hva studerte du? 3. Fikk du din første relevante jobb uten å bruke nettverk?(Nettverk er litt feigt å bruke:-) 4. Hvem brukte du som referanser?(hadde du noen på innsiden så er det litt feigt:-) 5. Hva hadde du i karaktersnitt og(bachelor/masteroppgave) og hvor mye ble karakterer drøftet på intervjuet? Sorry, hvis jeg virker litt krass Hvorfor i alle dager anser du det som feigt å benytte seg av nettverk? Er det fordi du ikke bygde opp ditt nettverk da du studerte og innser nå at det var dumt gjort? Start å gå på åpne arrangementer eller sosiale happening for ingenører. Snakk med folk!!!selvom du kanskje synes det er flaut. Rett meg om jeg tar feil, men jeg antar at du er litt sjenert av deg, men jeg kan love deg: det er flauere å ikke ha noen jobb om 2-3 år som ingenør (hvis det er det du virkelig vil jobbe med så klart) enn å snakke med fremmede på et arrangement. Det er vel mangel på ingenører, det ligger masse stillinger ute på både finn og nav. Vet ikke innen hvilket felt du er utdannet, men hvis det er så vanskelig som du sier, så må du nok se litt utenfor de store byene/flytte på deg. Du kan søke på traineestillinger, du kan sende åpne søknader, du kan ta dirkte kontkt med bedrifter og be om du kan komme på besøk og presentere deg selv. Du er nødt til å være frampå - ingen kommer til å ansette deg fordi de synes synd på deg. Selvom det er drittøfft og vondt, å få avslag etter avslag, så må du bare fortsette. Du kan melde deg på jobbkurs via nav og få innput på hvordan skrive gode søknader og generelle tips til normer og regler ved et intervjuv. Det er vel og bra, men du må være frampå og selge deg selv. Snakk med folk(de du har studert med, professorer ved skolen osv, familie og venner), si at du ikke har jobb. plutselig er det noen som har et lite oppdrag de trenger raskt hjelp med og du kan slå til - så fører det ene til det andre.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #11 Skrevet 29. mai 2012 Jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å få jobb? På min linje har de fleste jobb før de er ferdig (går siving). hva slags ing er du da? Og hvor i landet er du? Er du villig til å flytte på deg? Hvor lett det er å få jobb er relativt: Som sagt har jeg et ganske gjennomsnittlig karaktersnitt (Karakter C) som gjør det vanskelig. Hadde jeg hatt B i snitt så hadde jeg nok hatt bedre sjanse. Jeg har gått teknisk kybernetikk i trondheim, jeg er villig til å flytte på meg men det må være til en by. Da jeg er singel så passer det ikke for meg å bo på en mindre plass.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #12 Skrevet 29. mai 2012 AB over - kan du evt. ta opp noen kurs/fag for å heve snittet dit?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #13 Skrevet 29. mai 2012 Hvor lett det er å få jobb er relativt: Som sagt har jeg et ganske gjennomsnittlig karaktersnitt (Karakter C) som gjør det vanskelig. Hadde jeg hatt B i snitt så hadde jeg nok hatt bedre sjanse. Jeg har gått teknisk kybernetikk i trondheim, jeg er villig til å flytte på meg men det må være til en by. Da jeg er singel så passer det ikke for meg å bo på en mindre plass. Du er for kritisk. selvom det ikke er drømmen, så greier du fint å bo på en mindre plass i 1 år for å få deg erfaring 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #14 Skrevet 29. mai 2012 Feigt å bruke nettverk?? Jøss... Nå har jeg hørt det også!! Du bor i Trondheim? Her i byen MÅ du ha nettverk, rett og slett. Eller desverre bør jeg si. Jeg har jobbet hos en av Trondheims største ingeniør-bedrift, Reinertsen og vet at de tar inn folk som er nyutdannet og uten jobberfaring! Gå på hjemmesiden deres og send inn en åpen søknad? Lykke til!
Okapi Skrevet 29. mai 2012 #15 Skrevet 29. mai 2012 Er et C-snitt så dårlig altså? Om karakterene er riktig justert vil jo bortimot 70% av avgangselevene har et snitt på C eller lavere. Det høres helt sprøtt ut at det ikke skal være bra nok til å få jobb.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #16 Skrevet 29. mai 2012 Du er for kritisk. selvom det ikke er drømmen, så greier du fint å bo på en mindre plass i 1 år for å få deg erfaring Dersom jeg hadde hatt kjæreste så hadde det nok vært enklere, men jeg bruker byen mye og er avhengig av det for å trives ihvertfall så lenge jeg er singel. Det kan være mer aktuelt å flytte på landet når/dersom jeg får kjæreste og skal etablere meg. Men som singel så ville det blitt fryktelig ensomt å bo på landet. Så akkurat nå holder jeg meg til de største stedene over hele landet, det er tross alt der de fleste jobbene er men også flest søkere.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #17 Skrevet 29. mai 2012 Ærlig talt; nettverk er ikke feigt å bruke. Jeg kan være enig i at det - til en viss grad - er feigt å gjemme seg bak etternavn og status, men et nettverk man har opparbeidet seg er helt greit. Jeg lå en smiley etter det med nettverk, føler det bare litt urettferdig at nettverk skal ha så mye og si.
hmmz Skrevet 29. mai 2012 #18 Skrevet 29. mai 2012 Kyb med c i snitt skal da kunne få jobb, kommer du til intervju?
Surriball Skrevet 29. mai 2012 #19 Skrevet 29. mai 2012 Har du prøvd de du hadde sommerjobb hos? For jeg regner med at også du måtte ha minst 6 ukers relevant praksis...
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #20 Skrevet 29. mai 2012 Har du prøvd de du hadde sommerjobb hos? For jeg regner med at også du måtte ha minst 6 ukers relevant praksis... Jeg søkte på en trainee jobb der, men hadde for dårlig karakterer til å komme til intervju. Var to i klassen som fikk de jobbene. (De hadde nærmere A i snitt). De tar stort sett bare inn trainees når de ansetter nyutdannede og da må man ha omtrent A i snitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå