Gå til innhold

19 stemmer

1. 1. Er du for eller imot dødsstraff?

• Jeg er religiøs og for dødsstraff
      2
    • Jeg er religiøs og imot dødsstraff
      3
    • Jeg er ikke-religiøs og for dødsstraff
      1
    • Jeg er ikke-religiøs og imot dødsstraff
      13

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lurer litt på dette med tro og straff, og vil prøve en uhøytidelig avstemning (og gjerne diskusjon) her. Hva sier din tro om dødsstraff, er det nødvendig, bare greit eller uakseptabelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes dødsstraff i enkelt tilfeller er "ok". Ikke at det er ok å ta liv,men det finnes noen mennesker som hverken terapi,medisiner eller annet kan fikse.

Brutale voldtekter på barn og slikt ser jeg ikke en grunn til å ha slike folk i live ,selv i et fengsel.

Mennesker som bare gjør faenskap,drap,tortur,voldtekter synes jeg har mistet retten til å være del av samfunnet.Disse finner jeg så lite mennesklig at jeg synes samfunnet ikke skal betale dyre penger for livstid fengsling.

Men når det er sagt,så må bevisene være bedre enn i dag.

Skrevet

Jeg tror generelt ikke dødsstraff har noen positiv effekt på samfunnet, så fjerde alternativ for meg.

Skrevet

Jeg syns at de som får dødstraff slipper billig unna. Er det egentlig en straff å dø uten noen særlig smerter en gang?

Nei, da er det verre å råtne bort sakte men sikkert i et fengsel mener jeg. men da mener jeg ikke et fengsel som er typisk for Norge med svømmebasseng i bakhagen og permisjoner i hist og pist..

Skrevet

Jeg er religiøs og ikke mot tanken om dødsstraff. Min religion, eller rettere sagt min forståelse av Teksten, tillater det i de tilfeller hvor vedkommende har myrdet en annen av Guds skapninger som besitter evne til fri vilje. Mordet(som fortjener å svares med dødstraff) skal i så tilfelle være av hensikt av ondskap og tortur mot uskyldige, og ikke for å direkte beskytte seg selv eller sine fra skade og død.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns at de som får dødstraff slipper billig unna. Er det egentlig en straff å dø uten noen særlig smerter en gang?

Jeg er enig i dette. Hørte så mange si, etter 22. juli, at Breivik fortjente døddstraff. Vil vi virkelig at han skal få ta den enkleste veien ut, bare stikke av?

Og så er det dette med "strengeste straff". I (veldig) gamle dager var det slik at man kunne få dødsstraff for å stjele et brød. Når man kunne bli henrettet for å stjele et brød lønnet deg seg da heller å drepe både bakeren og eventuelle vitner, for straffen ville blitt den samme for å bli tatt uansett. Når en kriminell først har kvalifisert seg til den absolutt strengeste straff, så kan h*n like godt fortsette å gjøre (gjerne verre) ugjerninger, for det vil jo ikke ha noe å si. Mitt syn er at det må finnes grader av straff, så de kriminelle alltid kan avskrekkes ytterligere.

Skrevet

Vel, vil du dø? Hadde du bare trukket på skuldrene om du ble idømt dødsstraff? For min del har iallefall livet en verdi.

Skrevet

Vel, vil du dø? Hadde du bare trukket på skuldrene om du ble idømt dødsstraff? For min del har iallefall livet en verdi.

Selvfølgelig vil jeg ikke dø. Men om jeg fikk velge mellom et liv i fengsel eller å dø ville jeg heller dø.

• 2 uker senere...
Skrevet

Mennesker som gjør grusomme handlinger som voldtekter, drap og terrorisme osv fortjener ikke å slippe så billig unna å få dødsstraff. Nei de skulle levd evig og sonet for de ugjærningene de virkelig har gjort. Dødsstraff er en feig måte å fjerne mennesker som ikke lenger fortjener å tilhøre samfunnet, MEN nå skal det sies at mennesker som gjør mange fæle handlinger er veldig veldig syke og kan bli friske ved hjelp av medisinering og behandlinger på lang sikt. Men jeg mener oppvekst har en stor betydning for hvordan du kommer til å bli og hvilke handlinger man er istand til å utføre som ungdom og voksen. Det er ingen unnskyldning for å gjøre fæle handlinger da man faktisk vet forskjellen på rett og galt innerst inne, noen gjør det på impuls slik som voldtekt og det er så grusomt. Dette er min mening ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...