Gjest mari kontrari Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 (endret) Holder på å søke jobber hist og pist, og merker at jeg til tider får lyst å kaste hele PCen ut vinduet når jeg må søke vi elektronisk skjema. For det første ser det kjipt ut når det står tomme felt bare fordi jeg ikke har tre ulike telefoner, og mer frustrerende - når jeg har litt alternative erfaringer som jeg gjerne vil ha med passer de ikke helt inn i noen av kategoriene - hva skjedde med et felt for "annet". I tillegg blir det store rare gap mellom arbeidserfaringene der det er nødvendig å legge til litt utfyllende forklaring. GRRRR! Savner å lage pen CV på papir (eller der alt er i word/PDF-format og sendes ved epost) der alt blir håndfast, oversiktelig og fint, og på min måte om enn fortsatt i tråd med typisk CV-mal. I tillegg blir jeg paranoid i forhold til hvordan vedleggene kommer med, og ikke vet jeg hvor det egentlig er "riktig" å legge inn fraser som "bla-bla kan ettersendes" og "oppgis på forespørsel". Som om ikke det er stress nok å skrive jobbsøknad i første omgang. Jeg er ditt og datt og blaaaah! Endret 29. mai 2012 av mari kontrari 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 Haha, det er stygt å le - men du beskriver det så bra. Og jeg kjenner meg veldig igjen! Hater disse webcruiter/easycruit-greiene som finnes rundt omkring. Blir så mye svada, og så synes jeg sjelden at alternativene (der de fins) er helt dekkende, så det ender med at man må legge inn cv og søknad som vedlegg likevel, og hva er vitsen da? Mannen min driver med jobbsøking nå, og har unngått dette styret ved å sende cv direkte til rekrutteringsbyråene når han finner en interessant jobb. Virker ikke som de har så mye i mot det heller, tror ikke de elsker disse systemene noe mer enn det vi gjør. Hvis det er noen trøst. 2
Gjest mari kontrari Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 Det er bare å le, jeg må jo le litt av meg selv som sitter her med åh så mye utdanning og ikke "får til" skjemaet for å søke jobb en gang. Kanskje det er en test for å sile ut utålmodige kandidater
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Jeg kjenner meg igjen! Jeg HATER slike elektroniske skjemaer. feltene godttar for få tegnn, så jeg får ikke skrevet hva jeg har studert, tomme felter, jeg vil også ha en annet-felt! Og skal man søke på flere jobber må man fylle ut samme info gang på gang i nye skjemaer. Frustrerende!!! (jeg liker ikke mange utropstegn etter hverander, men akkurat nå var det faktisk nødvendig...) 1
Gjest Katten. Skrevet 29. mai 2012 #5 Skrevet 29. mai 2012 Elektroniske søknadsskjemaer er så sinnssykt irriterende! Spesielt når du har brukt tilnærmet to timer og innser at de vil ha et vedlegg av din 'vanlige' CV i tillegg, hvor all informasjonen er som de har spurt etter! Sleng på at maskinen krasjer og ingenting har blitt lagret. WEEEEEEEE 1
otilie Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 (endret) hahaha helt enig! Skal man søke på forskjellige jobber der man kan sende en vanlig epost, så lenger man bare med CV-en som vedlegg og skriver en vanlig søknad. Skal man krive søknad på disse elektroniske søknadene må man fylle ut HVER. ENESTE skolegang på nytt, og hver eneste arbeidserfaring. Også må man bla i de listene for å aldri finne den stillingen man har hatt... FLERE GANGER hvis man skal søke på flere jobber. Har fktisk driti i å fylle ut CV-en på nytt noenganger, og bare sendt ved den jeg har skrevet selv på word.... husker også før i tiden, da jeg jobbet for adecco, og vi brukte telefon, og jeg kom og snakket med de på kontoret for en prat om et nytt oppdrag og sånn. Var der igjen for ikke så lenge siden (har ikke jobba for de på noen år nå), og beskjeden jeg fikk var "du får oppdatere CVen din på internett så kontakter vi deg hvis du er aktuell." Det var IKKE snakk om å slå av en liten prat med meg, eller sjekke databasen om det var noe ledig. Nei jeg fikk bare pelle meg hjem og glo på PC-skjermen. Endret 29. mai 2012 av otilie
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #7 Skrevet 29. mai 2012 Joda, men for arbeidsgiver er det fryktelig mye enklere å kun markere navn, høyreklikke og velge "send avslagsbrev" enn å sitte og sende manuell epost til hver enkelt søker (ja, det kan være mange!!) for å bekrefte at de har mottatt søknaden, sende avslagsbrev osv. Dessuten skriver mange av disse systemene tilbudsbrev og kontrakter automatisk til den som er aktuell for stillingen, noe som gjør ting mye enklere. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #8 Skrevet 29. mai 2012 Huff, ja de er grusomme. For min del har jeg vært litt heldig, for de fleste jobbene jeg har søkt på, har brukt omtrent de samme systemene. Så jeg har "bare" måttet legge inn informasjonen på to systemer. Men så var jeg så dum at jeg tok litt mer utdannelse. Da jeg skulle føye den til cv-en, satte systemet en effektiv stopper for at det bare var å føre på en ekstra utdanning. For selv om utdanningen skulle skrives opp kronologisk med den nyeste først, var det komplett umulig å føre den opp øverst, den havnet nederst. Så jeg måtte slette alt, og skrive det inn på nytt. Det gjentok seg selvsagt da jeg skulle legge til den siste arbeidserfaringen og det siste kurset. Hva i alle dager har programmererne tenkt seg? 3
Ina91 Skrevet 29. mai 2012 #9 Skrevet 29. mai 2012 haha, enig! Det verst er at jeg fikk meg sommerjobb gjennom en slik søknad. I søknadsteksten skrev jeg i hvilken periode jeg kunne jobbe og når jeg måtte ha ferie. Denne søknadsteksten fikk de ikke fram - og jeg ble dermed satt opp på jobb de dagene jeg skal på ferie.. Ja takk til god gammeldags søknad og CV!
otilie Skrevet 29. mai 2012 #10 Skrevet 29. mai 2012 Joda, men for arbeidsgiver er det fryktelig mye enklere å kun markere navn, høyreklikke og velge "send avslagsbrev" enn å sitte og sende manuell epost til hver enkelt søker (ja, det kan være mange!!) for å bekrefte at de har mottatt søknaden, sende avslagsbrev osv. Dessuten skriver mange av disse systemene tilbudsbrev og kontrakter automatisk til den som er aktuell for stillingen, noe som gjør ting mye enklere. går jo an å registrere seg på en sånn side, og kun fylle ut navn adresse og sånn, pluss et felt der de skriver søknaden også legge ved CV-en. Istendefor at man må sitte der en halvtime for å fylle inn CVen for 100ede gang :/
Ixnay Skrevet 29. mai 2012 #11 Skrevet 29. mai 2012 Noe av det verste er jo at man stadig må fylle ut nye fordi den eksporter funksjonen funker heller dårlig.. Argh! Også er de tar det myyye tid å sitte å fylle ut jobb- og studieinfo! Jeg la som regel ved cv-en jeg, for det var jo aldri godt nok plass til å skrive inn relevant informasjon, også skrev jeg søknadsteksten i word, og klipte inn i feltet hvor det skal skrives inn.
Cordelia Skrevet 29. mai 2012 #12 Skrevet 29. mai 2012 Kan ikke annet enn å si Enig, Enig, Enig!!!! Å jeg er så lei den forbanna utfyllinga gang på gang. Fylle ut opp og ned, fram og tilbake, se om utfyllinga blir kronologisk eller ikke....!! Får lyst til å skrike hver gang jeg ser et nytt et.
Ixnay Skrevet 29. mai 2012 #13 Skrevet 29. mai 2012 Kan ikke annet enn å si Enig, Enig, Enig!!!! Å jeg er så lei den forbanna utfyllinga gang på gang. Fylle ut opp og ned, fram og tilbake, se om utfyllinga blir kronologisk eller ikke....!! Får lyst til å skrike hver gang jeg ser et nytt et. Ja, for det er jo ikke som om det er logisk! Noen skjemaer så må du fylle ut eldste erfaring først, og noen må en fylle ut eldste erfaring sist for at de skal legge seg i riktig rekkefølge. Og er man i tillegg så uheldig å hoppe over noe som skal ca i midten, kan man banne på at man ikke kan legge det inn der. Da må hele regla fylles ut på nytt 1
chepooka Skrevet 29. mai 2012 #14 Skrevet 29. mai 2012 Noen av systemene har muilgheter for tilbakemelding - jeg har skrevet mange frustrerte meldinger der... ikke at jeg har noe bevis for at det faktisk hjelper da. Muligens om mange nok sender inn? Om jeg tilfeldigvis møter på den kronidioten som utviklet Stilling Ledig-seksjonen på Oslo Kommunes nettsider kommer jeg til å måtte anstrenge meg for ikke å kaldkvele ham/henne - makan til ubrukelig system...
Rosalie Skrevet 30. mai 2012 #15 Skrevet 30. mai 2012 Ja, husker hvordan det var da jeg var på jobbjakt etter studiene. Trodde nesten jeg skulle spy av alle elektroniske skjemaene. Nå er vi så "heldige" at de har tatt i bruk en type kompetanse-web på jobb. Og hva må alle vi ansatte gjøre? Jo, legge inn CV i elektronisk base. Felt for felt. Blæ.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #16 Skrevet 30. mai 2012 Jeg deler frustrasjonen deres - og tillater meg å komme med et lite spørsmål. Håper det er greit. Når man kommer til feltet "skriv litt om deg selv" e.l., altså selve søknadsteksten; skriver dere da sånn formelt med adresse øverst osv. eller skriver dere bare inn selve søknadsteksten? Kanskje dumt spørsmål, men er man nyutdannet, så er man nyutdannet.
Grønt blad Skrevet 30. mai 2012 #17 Skrevet 30. mai 2012 Jeg deler frustrasjonen deres - og tillater meg å komme med et lite spørsmål. Håper det er greit. Når man kommer til feltet "skriv litt om deg selv" e.l., altså selve søknadsteksten; skriver dere da sånn formelt med adresse øverst osv. eller skriver dere bare inn selve søknadsteksten? Kanskje dumt spørsmål, men er man nyutdannet, så er man nyutdannet. Navn, adresse o.l. har man vel allerede skrevet inn, så jeg skriver kun søknadstekst.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #18 Skrevet 30. mai 2012 Takk for svar, Grønt blad. Og når du skrev det du skrev, så innså jeg at det var et idiotisk spørsmål
Grønt blad Skrevet 30. mai 2012 #19 Skrevet 30. mai 2012 Takk for svar, Grønt blad. Og når du skrev det du skrev, så innså jeg at det var et idiotisk spørsmål Når man først sitter der og har klikket seg fra punkt til punkt er det lett å bli forvirret og usikker. Og man vil jo gjøre det riktige, man vil jo ha jobben
Karmosin Skrevet 30. mai 2012 #20 Skrevet 30. mai 2012 Jeg ansetter folk, og da vi endelig fikk elektronisk rekrutteringssystem hadde vi en skikkelig fest. Her er den andre siden av noen av klagemålene, med problemer som ble løst: :gjeiper: Å, så du klarte ikke oppgi kontaktinformasjon, kjære søker. Javelnei. Ja, da får vi ikke tilbudt deg noen jobb, da. Om vi hadde villet.Gudene forbarme seg, jeg må lese 250 e-postsøknader, halvparten uten leselig CV lagt ved, og så sy dem sammen i en pen pakke til de andre som skal jobbe med denne ansettelsen. Skyt meg. Å, det har kommet 20 søknader på papir også? Med CV, attester, vitnemål og brev fra mammaen lagt ved? SÅ FINT.*telefon en måned etter søknadsfrist* Du sendte altså inn en søknad og har ikke fått svar? Hvilken mailadresse sendte du den til, da? Javisst, til en person som ikke har noe med dette å gjøre og som er på ferie, ikke til adressen vi oppga i annonsen.Skal vi se *leser søknad og CV* Du har ingen av kvalifikasjonene vi etterspør i annonsen. Tidstyv.Føkkings søkere som ikke kan svare på det vi spør om og bare laller om andre ting! Vi ser SÅ MYE RART. Sånn kort fortalt er elektronisk rekruttering uendelig mye sikrere enn e-post eller brev, det er mye enklere å håndtere søknadsmassene og det at søkerne tvinges til å fylle ut bestemte felt gjør at vi får det vi trenger. Det går merkbart fortere å få ansatt nå enn tidligere, her hos oss, fordi vi slipper å plages med å samle og sortere nærmest uhåndterlige masser. Noen arbeidsgivere har riktignok ikke vært så flinke til å tenke seg om når de satte opp systemene sine. Det gamle systemet til Oslo kommune (de har akkurat bytta) var fryktelig, for eksempel. Det er en grunn til at vi ber om din egen CV i tillegg til skjemainformasjonen også. Vi trenger strukturert informasjon for prosessen videre, men vi vil gjerne se litt av personligheten din også, og en CV du har laget selv er nyttig i så måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå