Gå til innhold

Digert blomsterbed

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morn :)

Har en skråning på cirka 30 kvm som er så bratt at den ikke egner seg til å bære plen.

Har tenkt på slik krypfuru, men den er liksom så voldsom, og ikke minst så bruker den mange år på å bli stor og fin.

Noen forslag til beplantning?, helst vedlikeholdsfritt ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

30 kvadrat med pioner høres for det første dyrt ut, for det andre så er jeg ute etter noe jeg ikke trenger å luke...

Skrevet

måtte bare fylle på svaret mitt... :popcorn:

Skrevet

Lupiner er kjempefine, men jeg er redd det blir for voldsomt liksom!

Skrevet

Uansett hvilke planker\busker du ender opp med; dekk med duk så du slipper luking!

Jeg har masse skråninger i hagen, og er å nesten i mål med å grave opp, dekke med duk og bark samt plante. Har en skråning med evigrønt, en med roser ( akkurat den er det litt arbeid med å klippe om våren) og en med stauder. Fordelen med å dekke til er at det blir minimalt med ugress som kommer opp. Jeg rydder litt på våren og høsten, vanner i dann og vann om sommeren, og ellers klarer skråningene seg selv.

Skrevet

Finner ulike lenker om dette på nett..:

Lekker og lettstelt skråning

Skråning

Bolig

Havenytt

Og noen bilder/inspirasjon:

Beplantning i skråning

Beplantning i bratt skråning

Personlig liker jeg det bedre om man lager flere høyder så det hele ikke bare blir en stor masse... Men, det kommer vel an på hvor mye arbeid man orker å legge i det. Hadde det vært godt synlig fra området hvor jeg skulle være på, så hadde jeg lagt mer arbeid i det enn å bare plante det fullt med bunndekkende planter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Morn :)

Har en skråning på cirka 30 kvm som er så bratt at den ikke egner seg til å bære plen.

Har tenkt på slik krypfuru, men den er liksom så voldsom, og ikke minst så bruker den mange år på å bli stor og fin.

Noen forslag til beplantning?, helst vedlikeholdsfritt ;)

sats på grønn bunndekke,helårsgrønt. Det spsrer deg for luking.

Så er det så mye fint å kjøpe av stauder,gartneren er hjelpsom

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Vi driver med et slikt bed nå, og fikk noen tips av en anleggsgartner.

Dekk med duk, og velg noen stauder og noe helårsgrønt. Med duk og ev bark vil du slippe luking. Det vil ta litt tid før ting blir fint, og man trenger ikke å kjøpe ferdig alt allerede det første året. Vi tenker å kjøpe litt forskjellig, litt i år og litt neste år. Stauder kommer tilbake, men velg de som tåler klimaet der du bor. Plant det høyeste bakerst (jeg tenkte nemlig motsatt, at siden det er en skråning måtte man ha det høyerste foran). Jeg ønsket også noe mest mulig vedlikeholdsfritt. Vi tenker også å lage en trapp på midten av bedet. Ellers sa hun at beplantning gjorde seg når man planter i grupper eller trekanter. Tenker å bruke dette prinsippet i resten av hagen, men det kan jo sikkert funke i bedet ditt også når det er såpass stort. Du bør også velge ut stauder som blomstrer på ulike tider av året slik at du alltid har noe som blomstrer. Det er jo litt planlegging oppe i alt dette, men skal visstnok være lettvint når det først er anlagt. :)

Lupiner ville jeg droppet siden de visstnok har lett for å spre seg.

Nå finner jeg ikke lappen der hun kom med tips til planter, så jeg husker bare en busk som het buskbom siden den hadde så rart navn.. Hehe.. Jeg har ikke særlig grønne fingre. Skal fylle på mer her om jeg finner lappen/kommer på mer.

Buskbom

Astrid Lindgren-roser

En selje (tror jeg det var) hvor det er en tynn stamme og så kommer det små grener ut på toppen (noen som vet?)

Japanspirea (blir bare 0,5 m høy)

PS: har du foreldre med en eldre hage eller kjenner andre med en gammel hage? Vi skal få en del avleggere av svigermor (stauder) slik at ikke alt blir så dyrt. Sånn sett kan du jo plukke ut de du synes er fine også.

Om stauder: http://www.nrk.no/magasin/hage/1.2626713

Tips til stauder: http://www.bogront.no/temasider/stauder/155-slik-komponerer-du-staudehagen

Endret av Badabing

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...