AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #1 Skrevet 29. mai 2012 Hunden vår ble tjuvparret av en "venninne" som fant det for godt å sette valper på tispen vår mens hun satt barnevakt. Nå er det en liten uke til valpene kommer og vi fant ikke ut av det før for halvannen uke siden, rett og slett fordi dette ikke var planlagt og fordi hun ikke hadde vett til å si i fra før vetrinæren sa det til oss. Nå har vi lest oss opp så godt vi kan men det er noen små ting jeg ikke finner ut av enda. Bla når valpene skal ha sin første ormkur og vaksine? Vi har fått beskjed om at hun burde begynne på noe som heter starter for denne uken, og at valpene skal spise dette når de blir store nok. Hun er vaksinert slik hun skal, godt trent hund og vetrinæren sier at det går greit selv om vi fant ut av det sent. Men det er klart at dette blir en del mer stress enn vi tenkte oss i sommer. Men vi har tatt ut ferie slik at en av oss er hjemme hele sommeren heldigvis, og vi prøver å gjøre det beste ut av det. Og "venninnen" min er kuttet totalt ut. Det blir 50% bichon og 50% japanesisk chin blanding.
luremus Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 Du får ta dette opp med veterinæren, hun/han kan veilede dere gjennom dette;) Lykke til!
Gjest Badabing Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 (endret) Angående vaksinering så er det litt uenighet om valpen skal vaksineres ved 8 eller 12 ukers alder. Av de to siste valpene jeg kjøpte, var den ene vaksinert og den andre ikke. Noen mener det holder med immunstoffer som valpene får gjennom morsmelken hvis moren er tilstrekkelig vaksinert, mens andre mener valpene bør vaksineres. Du må nesten bare høre med din veterinær hva han/hun anbefaler. Du bør uansett ta med hele gjengen til veterinær for å få helsesjekk på dem og chip. Da får du også med helseattest på alle valpene så nye eiere ser at valpen er frisk. Det kan være nye regler på ormkur, for jeg vet det har kommet noe nytt siden vi hadde valpekull. Men de gamle reglene/hundebøkene sa at både mor og valper skulle ha ormkur ganske tidlig, og at både mor og valper skal ha det på nytt etter at valpene har kommet i nye hjem. Men dette kan du også spørre veterinæren om siden man nå må ha resept på ormkur uansett. Ellers ville jeg bestilt små valpebånd på nettet. Husker jeg reiste hele regionen rundt for å få tak i ulike farger, men på nettet kan du bestille små pakker med små valpebånd i forskjellige farger slik at du ser forskjell på dem. Be også familie og kjente med å spare opp aviser til dere, det går så vanvittig mye. Sist vi kjøpte valp fikk vi også med en startpakke med pledd, et par valpeleker, en valpeskål osv. Fint for valpen å få med noe som lukter kjent, men det kjenner dere sikkert til. Lykke til PS: anbefaler også kjøpskontrakt. I kontrakten vår hadde vi med at vi hadde førsterett på å kjøpe tilbake valpen om det var noe som ikke fungerte. Jeg endte med å kjøpe tilbake den ene som skulle omplasseres fordi det var en skilsmisse i familien, og slik kunne jeg i stedet ta den tiden det trengtes for å finne et godt og passende hjem, fremfor at den ble omplassert til første og beste. Ga meg litt mer sjelefred å vite hvor hunden var, og jeg får julekort av denne hunden hvert år. Endret 29. mai 2012 av Badabing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå