Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg har en laptop (med w98) har jeg lenge hatt lyst til å ha passordbeskyttelse av denne ved pålogging.

Jeg håpet dette kunne ordnes ved å opprette nytt passord under "passord" i Kontrollpanel.

Som tenkt, så gjort.

Riktignok kommer det nå opp en boks med mitt brukernavn når jeg starter maskinen, med rom til å fylle inn passordet, men hvis jeg bare klikker avbryt i stedet, så blir jeg logget på likevel. :-?

Slikt er det jo ingen beskyttelse i...

Er det noen kloke mennesker der ute som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre for å få dette til?

Blir ikke klokere uansett hvor jeg leser og titter...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sørg for at du logger deg på med brukernavn = "Administrator", og at denne brukeren er passordbeskyttet.

Du kan jo også forsøke å disable alle andre brukere som måtte være registrert.

Skrevet

Hvordan gjør jeg det da? *inn med teskje værsåsnill*

Finnes det virkelig ingen enkel måte å passordbeskytte maskinen sin på?

Skrevet

Jeg har ikke Windows 98 her lenger, så derfor mitt noe diffuse svar. Skulle gjerne ha vært mer detaljert, hvis bare hukommelsen min var bedre. :D

Men det gjøres i Kontrollpanelet, Users and passwords. Gå gjennom de ulike menyene der, og prøv deg frem.

Dersom funksjonen er korrekt satt opp og aktivert, så skal det være umulig å få logget seg på pc'n din uten å skrive inn et passord.

Skrevet

Windows 98 har INGEN sikkerhet. Grunnen til at du faktisk kan opprette et passord for din bruker, er i tilfelle din maskin skal inn i et nettverk med maskiner som kjører Windows NT, 2000, XP eller 2003. Da må du autentisere deg overfor dem, men du kan altså ikke sikre din egen maskin mot at noen bare skrur den på og bruker den.

For å sikre deg, bør du skaffe deg et bedre operativsystem. Jeg personlig sverger til Windows, men Postmannen kommer sikkert til å anbefale Linux. Hvis du er student, får du Windows XP og Office XP eller 2003 med 75% rabatt av full pris:

http://www.microsoft.com/norge/license/aca...mic/student.asp (siden er ikke oppdatert med tilbud på Office 2003, men det skal være i salg.)

Hvis du vil sikre maskinen din mot angrep fra nettet, er det et par triks du kan gjøre. I nettverksinnstillingene dine kan du skru av muligheten for file and print-sharing, som gjør at folk utenfra ikke får tak i filene dine, eller kan skrive inn skumle filer til harddisken din. Microsoft og CA (stooort selskap som leverer programvare) har gått sammen om en gratis virus-scanner, og den kan det være kjekt å laste ned. I tillegg kan du kjøre en personlig brannmur, som også vil sikre deg mot angrep utenfra.

Men med en 98-boks, så trenger hvem som helst bare å skru den på, og så er de inne... Microsoft HAR kommet lenger med sikring av data etter det, faktisk må du ha passord for å komme inn med NT4, 2000, XP og 2003. (Dvs du kan skru av muligheten for det, men da er det noe du må skru av, og ikke noe du ikke får skrudd på.)

Catzy

Skrevet

Ja, da er det ikke rart jeg ikke får det til... :lol:

Siden jeg har en "gammel" pc med begrensede ressurser så er jeg egentlig fornøyd med at os er såpass lite og greit.

Men takk for opplysningen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...