Gjest test123 Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 (endret) Noen som vet omtrent hvor gamle medisin/odontologstudentene er ved UiO. Er 24 tenkte å starte på medisin neste år(blir 26 i desember det året), men det å få et godt studnetmiljø er faktisk noe av det viktigste for meg. Og jeg ønsker ikke bare å ha noen å snakke med mellom forelesningene, men noen jeg kan tilbringe litt fritid med. Blir jo litt aldersforskjell mellom meg og 18-åringene, men det må jo være ganske mange som er en noen år eldre? Endret 28. mai 2012 av test123
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 Som "gammel" student selv (begynte da jeg var 26) føler jeg det sosiale er veldig vanskelig. Alderen er en forholdsvis betydelig barriere, så jeg ville ikke forventet altfor mye på det området. Bedre å finne venner andre steder.
Gjest test123 Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 Takk, det var jo det jeg trodde. Å finne venner andre steder ville jo vært like bra, problemet er at jeg ikke bor i en universitetsby og regner med at det er lettere å bli kjent med medstudenter enn andre. Et annet problem er at jeg er singel og da blir det jo fort ensomt om man må sitte alene hver kveld. Regner med at de på min alder som studerer har kone og barn(virker i hvertfall slik på mine bekjente). Hm, kan jo studere andre steder eller noe annet også. Føler egentlig at det er viktigst å få en utdannelse som faktisk kan gi en jobb og ønsker et opplegg hvor man forhåpentligvis får en kullfølelse. Nå er det jo ett år til jeg kan begynne å studere så kanskje jeg kan lure noen av de som har hoppet av studiene sine til å bli med.
Nefertiti777 Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Det er et stort aldersspenn på medisinstudiet ved UiO. Alt i fra freshies rett fra videregående skole til 40-/50-åringer som har utdannelser fra før. Gjennomsnittsalderen ligger på litt over 30. Høstkullene har høyere gjennomsnittsalder. Det sosiale samholdet på kullet er ofte stort i starten, men det blir fort klikkdannelser og man ser kullingene mindre og mindre utover i studiet pga utplasseringer i praksis osv. Miljøet er veldig bra! Lykke til! Det er det beste studievalget <3 2
Muffin Skrevet 29. mai 2012 #5 Skrevet 29. mai 2012 (endret) Som nevnt av brukeren over meg, er aldersspennet på medisin meget stort. En på kullet mitt er, til samfunnsøkonomisk skrekk og gru, over 60! Da jeg startet var jeg skarve 21 år gammel, men fadderordningene på medisin er stort sett svært gode og man blir tett sammensveiset på kryss og tvers av aldersgruppene. To av mine kompiser i faddergruppen min var 27 og 33 år da vi startet, og de hadde vitterlig ingen problemer med å skaffe seg gode venner og nettverk! Så trekk pusten dypt, og husk også på at medisin og andre profesjonsstudier er litt unike både med tanke på alderssammensetning og sosialt miljø - folk jobber gjerne lenge for å komme inn, noen finner først ut av at det var det de ville etter noen år, og ikke minst gjør fadderne alt de kan for at alle skal få en god sosial opplevelse i starten (Jeg går forresten ikke på UiO, men det samme gjelder visst der etter hva jeg hører). Endret 29. mai 2012 av Muffin 1
Jinta Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 Ser ikke helt problemet med å være eldre enn gjennomsnittet på et studium, det er faktisk begynt å bli ganske mange som utdanner seg igjen. Eller utdanner seg når de er blitt litt eldre og vet hva de vil bli/gjøre resten av livet. Det er vel selve studiet og jobben du får etterpå som er interessant og grunnen til at du vil gå det, eller? Folk å samarbeide med på studiet finner man alltids så lenge man er åpen, positiv og ikke overhengende kritisk til hvem man henger med, tror det er det viktigste. Hilsen førstegangsstudent på 29 år fra høsten av 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #7 Skrevet 29. mai 2012 Jeg vet om iallfall ei som skal starte på medisin på UiO neste høst, og hun er da 25 år. Hun holder på å ta opp fag nå, og sier at hun har møtt mange på Bjørknes som har samme planer som henne som er på hennes alder. Jeg tror ikke det sosiale kommer til å bli et problem for deg/dere 1
Gjest Brillefin Skrevet 29. mai 2012 #8 Skrevet 29. mai 2012 Jeg skal også (forhåpentligvis) starte medisin neste år, og er nå snart 24. Har hørt at gjennomsnittsalderen på med.studiet er rundt 25-26... Jeg gikk nettopp nesten ett år i Polen, med di fleste på 19 år. Er vel mer i utlandet du finner de som nettopp kommer ut fra vgs
Gjest test123 Skrevet 29. mai 2012 #9 Skrevet 29. mai 2012 Så bra det er noen med andre erfaringer og som også vurderer å studere medisin!
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #10 Skrevet 29. mai 2012 Det er et stort aldersspenn på medisinstudiet ved UiO. Alt i fra freshies rett fra videregående skole til 40-/50-åringer som har utdannelser fra før. Gjennomsnittsalderen ligger på litt over 30. Høstkullene har høyere gjennomsnittsalder. Seriøst? Over 30? Jeg gikk rett fra vgs til medisin på UiO for et par-tre år siden (men droppet ut) og hadde absolutt ikke inntrykk av at det var så høy gjennomsnittsalder. Halvparten som kommer inn er jo 19-21 år (førstegangskvoten), og mange av de som hadde forbedret fag og samlet alderspoeng og slikt føler jeg var 23-25, pluss noen som var litt eldre. Kullet mitt hadde ikke den nesten-obligatoriske "oldisgjengen" da, så ingen 50+ dro opp snittet :gjeiper: Men gjennomsnittsalder på over 30 synes jeg høres veldig gammelt ut!
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #11 Skrevet 29. mai 2012 Hmm, kanskje gjennomsnittsalderen på litt over 30 er for ALLE som går på medisin? Altså ikke gjennomsnittsalder når man begynner, men gjennomsnittsalder når man starter på studiet... Ettersom medisinstudiet tar 6 år, så er det jo ikke rart at folk blir eldre etter hvert ;-)
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #12 Skrevet 31. mai 2012 Jeg går i Trondheim, og her er det i alle fall ikke 30 år som er gjennomsnittsalder. 50% kommer inn på førstegangskvote, så de er mellom 19 og 21. Noen hadde nettopp vært russ, mens andre hadde gått et år folkehøyskole eller lignende. De fleste resterende 50% har jeg inntrykk av at var rundt 22-23 år da vi begynte. Meg inkludert. Vi hadde kun 4-5 stykker som var over 25 ved studiestart. Når det er sagt, tror jeg ikke de har blitt dårligere inkludert enn andre, men jeg tror nok enkelte av dem merker at de rett og slett er i et annet livsstadium enn de fleste andre, og at de derfor selv velger å ikke delta på mye av det sosiale som foregår. Andre har lett funnet innpass med studenter som er noen år yngre. Det er jo faktisk en god del som er 24 ihvertfall, så ser ingen grunn til at du ikke skal finne venner som er ferdige med puberteten. Jeg tror det blir det du gjør det til selv. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #13 Skrevet 31. mai 2012 Hvis det er lege du vil bli så syns jeg ikke alderen i forhold til det sosiale skal stoppe deg hvertfall! Ja, du vil være av de eldste, men det er det jo ikke noe å gjøre med. Mesteparten av livet skal du jo jobbe og da er det jo viktig å jobbe med det du ønsker! Gikk selv på medisin uio, er ferdig nå. Halvparten rett fra vgs, mange rundt 22/23 og noen litt eldre. Jeg fikk inntrykk av at de litt eldre fant hverandre ganske raskt og hang sammen. Hos oss var det nok mer dem som syns vi andre var litt barnslige og derfor trakk seg unna, de ble ikke holdt utenfor for å si det sånn. Siden du er singel og barnløs vil du kanskje ha enda lettere for å gli godt inn i miljøet og få gode venner. Bare vær med på mye sosialt i starten, snakk med alle og vær åpen for nye mennesker. Husk at det er bare et studie, tiden går faktisk fort og plutselig er du ferdig. Viktig å fokusere på målet også
Catgirl Skrevet 31. mai 2012 #14 Skrevet 31. mai 2012 Jeg gaar i Polen, er 26 naa og har 1 aar igjen. Syns nesten jeg var litt "eldre" da jeg begynte, liksom i forhold til mange andre som kom rett fra vdg. Var ca 22 da jeg begynte, og da hadde jeg studert annet i Norge i 3 aar. Litt saann evighetsstudent jeg:) Faar inntrykk av at de som gaar i Norge er litt eldre i gjennomsnitt. Har hoert om mange som tar opp fag i et par aar for aa komme inn i Norge, og da blir jo man ogsaa litt eldre. Tror det er bedre aa begynne studiet i Norge paa den alderen enn i Polen. Har mye hjemmelengsel og savner kjaersten som bor i et annet land igjen... Eller om man vil ha familie og saant, saa funker det mye bedre i Norge! Er en paa studiet mitt i et annet aar som er rundt 50:D
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #15 Skrevet 31. mai 2012 Jeg studerere i Afrika og jeg er 2 års student og jeg er 38.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2012 #16 Skrevet 31. mai 2012 Omtrent halvparten av de som kommer inn på medisin kommer rett fra vgs, resten er eldre. Det stemmer ikke at snittalderen er over 30, den er nok noen-og-tjue. Mange som studerer medisin er i midten av tjueårene og eldre, og noen begynner også etter fylte førti. Du vil nok finne mange på din alder (+/- et par år), og alle ønsker jo å bli kjent med noen. Fadderuka på medisin er ganske god, og det at man har ganske mye felles undervisning gjør også at det er lettere å ta kontakt. I tillegg har man sosiale aktivitetes ++. Det blir nok ikke noe problem å bli kjent med folk 1
Ut på tur! Skrevet 1. juni 2012 #17 Skrevet 1. juni 2012 Hei! Jeg blir 24 i år og skal selv inn på medisin. Håper jeg kommer inn neste år. Har tatt opp fag nå i vår, og skal fortsette med det til høsten. Hvis du (TS), eller noen andre her, er i lignende situasjon så ta gjerne kontakt! I vår har det vært litt ensomt å lese til fagene på egenhånd, så det hadde vært veldig hyggelig om vi var flere som kunne motivere hverandre. Jeg er også singel og barnløs! Dersom du ikke finner noen andre, så finner du i allefall meg
Gjest test123 Skrevet 1. juni 2012 #18 Skrevet 1. juni 2012 Hei, ut på tur! Jeg må egentlig vente litt med å svare på spørsmålet om vi skal hjelpe hverandre med å ta opp fag for det er egentlig ikke sikkert at jeg skal begynne å studere medisin, men om jeg bestemmer meg for det så er jeg selvsagt med. Det er lettere om man er flere med samme mål. Men jeg vil si tusen takk for at du spurte, for som du så i tråden så leter jeg etter noe sosialt.
Ut på tur! Skrevet 1. juni 2012 #19 Skrevet 1. juni 2012 Alt i orden! Jeg er lite aktiv her inne på KG, men får jo mail dersom noen sender meg en privat melding. Så gjør gjerne det dersom du bestemmer deg for å søke medisin
Gjest Engels Skrevet 9. februar 2013 #20 Skrevet 9. februar 2013 D Noen som vet omtrent hvor gamle medisin/odontologstudentene er ved UiO. Er 24 tenkte å starte på medisin neste år(blir 26 i desember det året), men det å få et godt studnetmiljø er faktisk noe av det viktigste for meg. Og jeg ønsker ikke bare å ha noen å snakke med mellom forelesningene, men noen jeg kan tilbringe litt fritid med. Blir jo litt aldersforskjell mellom meg og 18-åringene, men det må jo være ganske mange som er en noen år eldre? Om du har gode nok karakterer kan du forsøke KI, UiO er ikke noe tess.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå