Gå til innhold

Hva er forskjellen mellom MAT1003 og MAT1005?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok MAT1005 for å få studiekompetanse nå for litt siden, men så sier kompisen min at jeg bare trenger MAT1003 for å få det, og han har gått på sonans så jeg renger med at han har riktig siden han nå faktisk går på universitet. Jeg var i kontakt med en annen privatistskole ang. hvilke fag jeg trengte, fikk da beskjed om MAT1005. Valgte å ikke gå ved den skolen, meldte meg bare opp i fagene jeg fikk fagkodene til og leste alene. Så hva er egentlig forskjellen mellom disse to? Finner ikke ut stort når jeg googler heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De forskjellige skoler bruker vel forskjellige fagkoder, så er vel litt vanskelig å si?

AnonymBruker
Skrevet

De forskjellige skoler bruker vel forskjellige fagkoder, så er vel litt vanskelig å si?

Nei, kodene er satt av myndighetene.

MAT1005 er påbygging til yrkesfag for å få studiekompetanse (1-årig tillegg til felles 1P-Y matte fra GK/VG1).

MAT1003 er minstekravet til matte på studiespesialisering/allmennfag (2-årig).

Forskjellen er altså studieretningen.

Skrevet

Åh, da har de byttet koder igjen ... andre eller tredje gangen de siste 6-7 årene?

AnonymBruker
Skrevet

Samme siden kunnskapsløftet ble introdusert.

Skrevet

Da jeg tok fagene i 2005 het de 2MX og 3MX og slikt, så endret de navn til R-etter-eller-annet i 2007 eller 2008, og nå heter de noe annet igjen ...

AnonymBruker
Skrevet

Nei, de har ikke endret igjen. R1 og R2 er realfagsmateamtikk, og er ikke nødvendig for å oppnå studiekompetanse. P-matematikk er det laveste nivå, og er obligatorisk (med mindre du velger T-matematikk i førsteklasse, og fortsetter med enten R-matte, S-matte eller T-matte).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...