Gå til innhold

Transport til gjestene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva som er vanlig når det gjelder transport for gjestene fra vielsesstedet til der middagen skal holdes. Bryllupet er i Dublin, og alle våre gjester betaler egen reise og opphold. Dog skal det sies at alle kombinerer dette med egen ferie, og vi betaler selvfølgelig for alt på selve bryllupsdagen inkl. transporten deres fra flyplassen når de kommer (ikke hjem siden de da reiser litt hver for seg og på forskjellige dager osv.).

Det er også selvfølgelig frivillig for gjestene hvor de vil bo, men alle har valgt hotellet vi bor på siden vi har fått en kjempegod pris for alle der (+ oppgradert hotellrom for alle sammen).

Som sagt ordner vi alt til vielsen, mottakelsen og middag med fri alkohol til maten og etterpå. Alle gjestene får også en litt større en vanlig "gavepakke" til middagen (eske med div souvernier etc), og når de ankommer får de også en liten oppmerksomhet på rommet med en flaske champagne og noe godt.

Jeg synes i det hele tatt vi har tenkt mye på gjestene våre, og ingen virker på noen måte misfornøyde. Tvert om så tar de som sagt ut ekstra fridager for å gjøre det hele til en liten ferie for seg etter bryllupet.

Det jeg ikke har tenkt på er dette med transporten fra hotellet der alle bor, til vielseslokalet. Det er ca 10 min med taxi og koster ikke all verden - spesielt ikke når man deler. Men det gjør det jo heller ikke for oss, så sånn sett så kan vi godt bestille et par maxi taxier til gjestene for å ta de til og fra vielseslokalet på vår regning.

Hva mener dere? Hadde dere som gjester forventet at denne transporten ble ordnet og betalt? Ser jo at dette ikke er vanlig hvis man gifter seg i Norge, og da er det jo gjerne også gjester langveisfra ofte, så den problemstillingen er vel også reel for dere som skal ha bryllup her hjemme også? Hva gjør dere med den transporten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Selv om det ikke koster stort hadde jeg nok som gjest satt stor pris på det om felles transport til vielsen var ordnet på forhånd av brudeparet :)

Endret av Eske
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg er ikke i tvil om at man ville satt pris på det. Jeg bare lurer på hvor vanlig det er egentlig?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi ordnet så alle hadde transport til/fra kirken til festlokalet. Enten passet på hvem som kunne sitte på med de som kjørte egen bil og ordnet maxitaxi til resten.

Er hyggelig for gjestene å reise sammen, og da vet man at alle kommer seg fram. Hadde nok hvertfall gjort det dersom gjestene hadde brukt penger på å reise til et annet land for mitt bryllup, da hadde jeg virkelig gjort alt jeg kunne for å betale mest mulig.

Skrevet

Når jeg har vært i bryllup i Norge har jo aldri transport til vielsested blitt dekket av brudeparet. Hadde det gjelt transport mellom vielse og festlokalet mener jeg brudepar skal dekke det men ikke nødvendigvis til vielsested.

Skrevet

Om det er langt og knotet å ta seg fra vielses-sted til festen, så hadde jeg nok vert glad om brudeparet ordnet transport. Men om det var enkelt, så ordner jeg det gjerne selv.

De eneste tifelle jeg har hørt om hvor brudeparet har ordnet transport er når det er veldig langt, eller det ikke går noe som helst form for kollektivttransport.

For oss blir det veldig unaturlig å ordne transport siden både vielses-sted og festlokalene ligger 15 min spasertur fra hverandre og det vil ta 10 min å kjøre siden dette er Bergen, og Bergen er en labyrint av enveiskjørte gater og omkjøringer.

Skrevet

Jeg synes absolutt du burde gjøre det, da har du også mer kontroll på gjestene slik at alle kommer til rett tid og sted.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Da har eg nettopp snakket med hotellet og firmaet som leier ut biler/transport. Det kommer på ca 1400 kr å få transport til gjestene til og fra vielsesstedet hvis vi skal leie inn transport på den måten. De har kun limousin og en minivan til rådighet dette firmaet som hotellet samarbeider med. Det ble litt voldsomt føler jeg...

Dessuten er det faktisk dyrere om vi leier inn transport på den måten, enn om gjestene tar vanlig taxi. Men hvis vi bestiller vanlig taxi blir det jo litt rotete hvis vi skal gi de penger (kontanter) til å betale de hver for seg. Vi vet jo ikke hvem som kjører med hvem osv.

Kanskje vi bare skulle ordne transport til forlovere og at de andre kommer seg dit på egenhånd?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes absolutt du burde gjøre det, da har du også mer kontroll på gjestene slik at alle kommer til rett tid og sted.

TS her.

Ingen problemer med "kontrollen" på gjestene i så måte - så det går helt fint, men ser jo at det er en hyggelig gest. Men som sagt i forrige innlegg blir det kanskje litt mer rotete enn jeg først hadde tenkt.

AnonymBruker
Skrevet

TS nok en gang her.

Jeg blingset litt på svaret jeg har fått fra bilutleierfirmaet, og det viser seg at det er enda dyrere enn jeg først trodde, for alternativet er å ha 2 limousiner og 1 minivan. Ikke 1 limousin + minivan. Prisen er 1800 kr og det er mye dyrere enn taxi, pluss hvem skal da evt få limousin og ikke. Det blir jo litt "feil" oppdeling av gjestene synes jeg.

Får se om jeg får kontaktet andre utleiere, men det ser uansett ut til at det blir en god del dyrere enn å bruke vanlig taxi. Og selvom vi ikke går persolig konkurs av denne ekstra utgiften, så lurer jeg på hvor nødvendig den da er og hva gjestene ville forvente. Som sagt så reiser man jo ofte med fly her i Norge også, men jeg har aldri vært i bryllup hvor transporten fra vielsessted til middag er arrangert og betalt. Særlig ikke når det er snakk om så kort avstand.

Skrevet

Jeg hadde betalt taxien selv uten å tenke at det var noe dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...