Eowyn Skrevet 2. februar 2004 #1 Skrevet 2. februar 2004 Jeg bruker størrelse 85 B i bh, (må muligens opp en str nå som jeg skal begynne å bruke amme-bh med innlegg, 85 B er liiiiiiiitt trang...) hvilken størrelse bør jeg velge på ammeinnleggene i bomull? De kommer jo i forskjellige størrelser...
Gjest Camelia Skrevet 2. februar 2004 #2 Skrevet 2. februar 2004 Det kommer vel an på hvilket merke du velger. Bruker selv b-cup (liten b, kanskje?) og kjøpte ammeinnleggene mine på apoteket. Kjøpte small, de er allerede digre... :o Kommer an på hvor store innlegg du vil ha, skal du bruke dem på sommeren trenger du vel ikke så store.
Eowyn Skrevet 2. februar 2004 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2004 Jeg skal jo bruke dem nå på vinteren, så da er det vel like greit å ha litt størrelse på dem så jeg ikke blir så kald på brystene. Prøvde nettopp en ammebh jeg fikk av søstereren min, den var 90 B, og passet fint. De jeg har set på selges på Simo-forretnigen, men det sto liksom ikke noen str på dem...De kostet 99 kroner for 2 stk. De på apoteket var jo langt dyrere da, 165 kostet de! Jeg får høre med betjeningen hva de mener.
Gjest Camelia Skrevet 2. februar 2004 #4 Skrevet 2. februar 2004 Tror ikke det er noen "regel" for hvor store ammeinnlegg du bør bruke. Noen liker dem små, andre liker dem digre, noen bør ha store (dersom man har tendens til betennelse), andre bruker ikke i det hele tatt, bare evt. papirinnlegg i begynnelsen for å ta av for lekking... Da jeg fikk min første datter, brukte jeg altså av typen small fra apoteket hele sommeren gjennom (født i april), nå med andremann har jeg ikke brukt i det hele tatt (hun er født i mai, ammer enda). Valgte å ikke bruke denne gangen ettersom jeg aldri hadde så mye som antydning til betennelse. Så, viser det seg at du er disponert for betennelse - stoort innlegg, får du ingen problemer med sånt, vil jeg si at jo mindre jo bedre... Hvis ikke stooore boobs har stått lenge på ønskelista, da! Lykke til med forestående fødsel, og jakten på det perfekte ammeinnlegg! :D
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #5 Skrevet 2. februar 2004 På sykehuset levanger strikket de lanonlin-ammeinnlegg og de er kjempebra, pluss at de beskytter mot sårhet. Legg papirinnlegg på yttersiden, så beskyttes du både mot lekkasje, sårhet og brystbetennelse. På en garnbutikk selges lanolinull, slik at du kan stikke selv, eller få noen som kan det til å strikke. ANNBEFALES! Når det gjelder størrelse så liker jeg at de er ganske store, men at de blir skult av bh. http://www.going.no/ammeinnlegg.html
Eowyn Skrevet 2. februar 2004 Forfatter #6 Skrevet 2. februar 2004 Har ikke akkurat strikkedilla, men skal absolutt prøve ammeinnlegg i bomull. Vet at de på Simo butikken var i lanolin, så jeg tror jeg skal kjøpe der. Er redd for å få brystbetennelse, så da er det jo greit å prøve de mulighetene som finns for å unngå det. Men jeg fikk høre at papirinnlegg ikke var noe bra siden det klistrer seg fast til brystet når det blir fuktig?
Gjest Camelia Skrevet 3. februar 2004 #7 Skrevet 3. februar 2004 Ammeinnlegg i bomull høres ut som en fuktig og dermed kald opplevelse, spør du meg... Lanolinull betyr vel ikke annet enn at ulla er satt inn med lanolin, og lanolin kan du kjøpe selv på flaske. Uansett type ull-ammeinnlegg du kjøper, bør du sette dem inn med lanolin jevnlig, så de holder bra på fuktighet. Merket godt på mine innlegg at dersom det var lite lanolin igjen, forble de fuktige ved lekkasje. Var det godt satt inn med lanolin, kunne det lekke så mye det bare ville, fuktigheten ble absorbert inn i selve innlegget. Ser ikke bort fra at papir kan klistre, nei. Jeg brukte forresten papir utenpå ullinnleggene de første par månedene med førstemann, særlig hvis jeg ville være helt sikker på å unngå flekker på klærne (hvis jeg skulle ut og bort) (haha, som om jeg var så masse ut og bort ) Et annet hot tips mot puppeproblemer er albueskjell. Reddet meg fra ytterligere tårer og tenders gnidsel... Merete, ble litt nysgjerrig, jeg kunne også nemlig fort ha født på Levanger...
Eowyn Skrevet 3. februar 2004 Forfatter #8 Skrevet 3. februar 2004 eeehhm.... Mente selvfølgelig ull!
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2004 #9 Skrevet 3. februar 2004 Men jeg fikk høre at papirinnlegg ikke var noe bra siden det klistrer seg fast til brystet når det blir fuktig? De er ikke bra hvis du lekker litt og har de rett mot huden, men hvis du har dem foran ullinnleggene så trekker de til seg melken og du slipper å lekke melk på klærne. Har du bare ullinnlegg vil melken føre til at klærne dine blir våte. Så ta ullinnlegg innerst og papirinnlegg ytterst, så går det greit. Jeg har sluttet med ullinnlleggene nå da jeg ikke lekker noe mere, men dette varierer litt fra person til person og du må finne ut av det selv når den tid nærmer seg.
Eowyn Skrevet 3. februar 2004 Forfatter #10 Skrevet 3. februar 2004 Okei, skal prøve det. Kommer jo selvfølgelig an på om jeg lekker mye da. Skal prøve å få meg sånne albueskjell på sykehuset, de deler visst ut der. Helt siden jeg leste i et blad at en kvinne måtte opereres for brystbetennelse, så bestemte jeg meg for å prøve ALT for å unngå å få det. Fytti, det skal gjøre bra vondt da... :o
Cilla Skrevet 3. februar 2004 #11 Skrevet 3. februar 2004 jeg har strikket ammelinnlegg i lanolinull fra Nøstebarn, hadde restegarn etter at jeg hadde strikket Mor Signes babyteppe. Strikket det doble, slik at jeg har en lomme i midten til å legge papirinnlegg, og skifter bare de nå de er våte. Hvis jeg ikke lekker så mye at jeg trenger papirinnlegg bruker jeg de bare slik de er. Lurer på om jeg strikket de 10x10 cm. Strikket to par, men har mer garn igjen hvis jeg trenger flere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå