Gå til innhold

Mangler en sidefortann, har snart alle de andre tennene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten en på 18 mnd. Han har nå fått 4 fortenner, 4 jeksler og 3 sidefortenner. To av hjørnetennene har akkurat brutt gjennom oppe, og det er litt hovent rundt hjørnetennene nede. Jeg vet jeg ikke bør stresse så mye ennå. Men når bør man egentlig gå til tannlege for å sjekke at alt er som det bør være? Tenker da på den siste sidefortannen som "aldri" kommer. Det er den ene oppe som mangler. Den andre oppe (og de to nede) fikk han allerede for 5 og 6 mnd siden. Nå har han snart alle tennene han skal ha, men det er ikke antydning til denne siste sidefortannen da.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Pappa er tannlege og han sier at tenner er veldig, veldig individuellt.

Det er ingeting som er riktig eller galt sier han.

Noen får fullt sett tidlig og andre veldig veldig seint!

Ta det med ro du :)

Tennene kommer :)

Skrevet

Eldstejenta mi fikk aldri ene melketanna nedi, ikke permanent tann der heller! Hun har streng nå, så tennene blir dratt sammen og ingenting vil vises.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. :) Neida, jeg har ikke noe hastverk, og det er jo "bare" melketennene enn så lenge. Så om den ikke kommer er det ikke noe farlig. Men som maya76 skriver kan det jo være den ikke kommer som permanent tann heller, da er det greit å vite hvor tidlig man bør sjekke dette. :) Leser at de siste jekslene skal komme innen de er tre år, og at man da bør ha fullt tannsett. Så det er kanskje ikke noe man bør gjøre/får gjort før den tid?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje den kommer, kanskje ikke. Det er uansett ingen vits i å gå til tannlegen, for man gjør ingenting med dette. Kan evt bli regulering når hun er i ungdomskolealder dersom permanente tenner også mangler.

Feiler barnet noe annet? Er litt vanligere å mangle melketenner dersom man har et syndrom eller noe.

Skrevet (endret)

Takk for svar. :) Neida, jeg har ikke noe hastverk, og det er jo "bare" melketennene enn så lenge. Så om den ikke kommer er det ikke noe farlig. Men som maya76 skriver kan det jo være den ikke kommer som permanent tann heller, da er det greit å vite hvor tidlig man bør sjekke dette. :) Leser at de siste jekslene skal komme innen de er tre år, og at man da bør ha fullt tannsett. Så det er kanskje ikke noe man bør gjøre/får gjort før den tid?

Er ikke helt sikker, men tror de får innkalling til tannpleier i 2-3 års alderen, så da skal vel alle tennene i teorien ha dukket opp. Dog, toårjekslene kan gjerne komme når de nærmer seg 3 som 2.

Til eldstejenta vår så ble det oppdaget den manglende tanna på første tannsjekk, så de tok røntgen for å se om det var tann der. Ingenting syntes likevel, bare et litt ekstra stort mellomrom, for de andre tennene tok litt over plassen for den manglende tanna.

Til bruker over her; ingenting feiler jenta vår. Tannlegen sa at det faktisk ikke er så uvanlig å mangle ei tann, ofte er det arvelig. Ei venninne av meg har ikke permanent sidetann oppi, hun har fortsatt melketann der. Når den engang ramler ut (hun er over 30) så vil hun få dekket tann på stift.

Endret av maya76
AnonymBruker
Skrevet

Takk for fint svar maya76! :) Ser det nok an til de andre tennene er kommet, og om det fortsatt ikke er antydninger til noe, så kan jeg jo bare ringe en tannlege. Det er ingen sykdommer/syndromer her heller.

Leste forresten et annet sted at man burde ta kontakt med tannlege dersom man har fått tann på en side, men ikke den andre, og den ikke har kommet 1 år etter den første.

Skrevet

Ikke alle tenner kommer, det er ofte genetisk. Selv mangler jeg en fortann nede.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Man lever godt med en tann mindre :) både jeg og min søster mangler tanna til venstre for fortennene.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er nok ikke noe stort problem om tannen ikke skulle komme. Allikevel vil jeg jo sjekke, slik at OM det skulle bli problemer så fanges det tidlig. :)

AnonymBruker
Skrevet

Selv manglet jeg begge de permanente hjørnetennene i overkjven. Hos meg var de godt plassert inni kjevebeinet oppe i gommen, og det resulterte i tre "herlige" reguleringsår i teenåra. Alternativ for meg hadde vært tenner på stift.

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar opp igjen denne tråden jeg, er TS. Minsten har ennå ikke fått denne hjørnetannen og er over 3 år. Var nylig hos tannpleier for første gang, hun telte tenner og kom til 20 (det ER bare 19 der), og sendte oss omtrent ut døra før jeg fikk sagt noe som helst. Jeg prøvde å si at han mangler en tann, men tror ikke hun forstod hva jeg mente (veldig dårlig i norsk). Hun sjekket ikke ekstra, bare pratet om resten av tennene, og hørte ikke på hva vi hadde å si.

Lurer bare på et par ting: hun nevnte at neste gang skulle det visst bli tatt røntgen. Noen som vet når man blir innkalt for andre gang til tannlege/pleier? Vi spurte, men hun svarte bare at vi ville få innkalling i posten, ikke noe om når. Bør jeg sjekke det opp med en annen tannlege om det er lenge til vi få ny innkalling, eller er det fortsatt ikke noe å tenke på?

Anonymous poster hash: 87f89...a5b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar opp igjen denne tråden jeg, er TS. Minsten har ennå ikke fått denne hjørnetannen og er over 3 år. Var nylig hos tannpleier for første gang, hun telte tenner og kom til 20 (det ER bare 19 der), og sendte oss omtrent ut døra før jeg fikk sagt noe som helst. Jeg prøvde å si at han mangler en tann, men tror ikke hun forstod hva jeg mente (veldig dårlig i norsk). Hun sjekket ikke ekstra, bare pratet om resten av tennene, og hørte ikke på hva vi hadde å si.

Lurer bare på et par ting: hun nevnte at neste gang skulle det visst bli tatt røntgen. Noen som vet når man blir innkalt for andre gang til tannlege/pleier? Vi spurte, men hun svarte bare at vi ville få innkalling i posten, ikke noe om når. Bør jeg sjekke det opp med en annen tannlege om det er lenge til vi få ny innkalling, eller er det fortsatt ikke noe å tenke på?

Altså, bør jeg sjekke opp dette med manglende tann hos en annen tannlege, eller er det ikke så farlig? :)

Skrevet

Det er ikke så farlig. Det er helt normalt å mangle tenner.

Skrevet

Er det veldig dårlig plass til tanna? Sønnen min fikk ingen av sidefortennene oppe, men det viste seg at det var fordi det var for trangt. Etter en runde med regulering kom de opp. Dette var de permanente tennene da, han hadde melketenner der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...