Gå til innhold

antrekk i innbydelsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

skriver dere antrekk på innbydelsen? Jeg er litt usikker på om vi skal ha det med,for i utgangspunktet mener vi at gjestene kan komme i det de måtte ønske,med visse forbehold da, selvfølgelig. Hovedpoenget er at folk ikke skal måtte føle at de må stresse med å finne nytt antrekk(mange fattige studenter blandt gjestene..).

Hva kunne vi ha skrevet i tilfelle?

Begonia

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har ikke skrevet noe om antrekk i innbydelsene vi, er ikke så"fisefine" på det. Folk pynter seg likevel når de skal i bryllup, så det er unødvendig at noen må føle seg presset til å kle på seg noe de ikke har råd til, føler seg vel med etc.

Skrevet

Jeg syns det er skrekkelig å bli invitert i bryllup uten å vite hvilket antrekk som er "riktig". Da risikerer man plutselig å være altfor pyntet eller altfor enkel, begge deler like kjipt (overpyntet kanskje verst). Så må man ringe rundt til andre gjester og sjekke. For å være ærlig så syns jeg det er direkte hensynsløst mot gjestene.

Klart alle pynter seg, men mens noen syns full galla er pyntet, syns andre skjørt og topp er det.

Hvis dere vil ha det ikke altfor stivpyntet skriver dere: "Pent antrekk". Det betyr at mannen skal ha dress, ikke smoking, og damene skal ikke kjøre full galla. Kort kjole/skjørt er riktigst, men langt, ikke altfor stivpyntet går også.

"Smoking/mørk dress" er hakket finere. Da trekker man i langkjolen.

"Galla" er full pakke. Kjole og hvitt og gallakjole, gallauniform og ordener. (Ikke veldig vanlig!).

Det er ingen i Norge som tar disse reglene helt gravalvorlig. Om man har kort eller lang kjole til "mørk dress" er det ikke SÅ nøye. Men man vet sånn noenlunde nivået.

Skrevet

Synes ikke det er "fisefint" å angi antrekk i innbydelsen nei.. Det er ikke enkelt å avgjøre hva man skal ta på seg om man får en innbydelse hvor intet antrekk er angitt. I et bryllup blir det jo invitert slekt og venner fra to forskjellige familier, og oppfattelsen av hva som er pent kan variere.

Ser på antrekksangivelse som en tjeneste til gjestene jeg.. Da har de fått en pekepinn, og trenger ikke bekymre seg over å skille seg ut hverken den ene eller andre veien.

Vi kommer nok til å skrive smoking/mørk dress på våre innbydelser..12

Skrevet

Vi er invitert i bryllup hvor antrekket er "det flotteste du har".

Det gir rom for alle å få ta på seg det de måtte ha, uten nødvendigvis stresse ut for å kjøpe nytt, siden det kan være folk som kanskje ikke prioriterer nytt selskapstøy hver gang det er noe.

For oss signaliserer det at brudeparet ikke er av det stressa slaget som er redd for at noen skal overstråle brudeparet. Og for oss som har stor kjole og smoking, og elsker å bruke det (det er tross alt ikke så mange anledninger man har til å bruke denslags antrekk...) er dette en glitrende anledning til å ikke være bekymret for hva andre skal synes om antrekket. (Jfr tidligere diskusjon).

Her er alle tydeligvis velkomne i de klærne de har - den slags romslighet er noe jeg som gjest i hvert fall setter utrolig stor pris på!

Klem fra Tusenfryd hoppe.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-02-28 11:20 ]

Skrevet

Synes smoking/mørk dress er bra jeg, men hva når to av våre fedre har mørk dress mens pappa har smoking? Synes ikke jeg kan oppfordre gjestene til å stille med smoking, det blir ille for de som ikke har. Allikevel er jeg redd for at pappa skal være mer pyntet og fremtredende enn min stefar og kommende svigerfar.. Men det er vel kanskje dumt å bry seg om det icon_smile.gif

Skrevet

Hei Tusenfryd: Det syns jeg var en kjempeflott formulering, og så vet gjestene akkurat hva de har å forholde seg til, ikke sant? Og det viser bare at å gi gjestene en pekepinn slett ikke trenger å være "fisefint".

• 5 år senere...
Skrevet
:kjefte: Mørk dress??? Det er jo vanlig i begravelse!! Jeg ville sagt PENT eller PYNTET i stedet... Det finnes vanvittig mange fine farge på dresser altså.
Gjest nextlife
Skrevet
Heisann!

skriver dere antrekk på innbydelsen? Jeg er litt usikker på om vi skal ha det med,for i utgangspunktet mener vi at gjestene kan komme i det de måtte ønske,med visse forbehold da, selvfølgelig. Hovedpoenget er at folk ikke skal måtte føle at de må stresse med å finne nytt antrekk(mange fattige studenter blandt gjestene..).

Hva kunne vi ha skrevet i tilfelle?

Begonia

Vi skrev "Antrekk: Valgfritt", så kunne enhver bestemme selv. Regnet med at de fleste ville pynte seg i noen grad, og synes de kunne velge selv hvordan.

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å skrive: "Bunad/Pent/Dress"

Det er fordi jeg synes folk som har bunad bruker den altfor skjelden, og så vil jeg oppmuntre til det...

Skrevet

Vi kommer til å skrive antrekk i innbydelsen.

Tror folk flest synes det er greit å ha noe å forholde seg til :-D

Gjest gjestebrud
Skrevet
:kjefte: Mørk dress??? Det er jo vanlig i begravelse!! Jeg ville sagt PENT eller PYNTET i stedet... Det finnes vanvittig mange fine farge på dresser altså.

"mørk dress" som antrekkskode i en bryllupsinvitasjon har overhodet ingenting med begravelse å gjøre og gir heller ingen assosiasjoner dithen. det er et begrep som rommer noe helt konkret som alle (i alle fall de aller fleste) vet å lese riktig.

mørk dress er både pent og pyntet. det har seg dessuten slik at de aller fleste menn har en mørk dress (og kanskje bare den ene) hengende - og den samme blir gjerne brukt både i bryllup og begravelse. hvilket er helt greit.

det med å skrive antrekk i innbydelsen er utelukkende "til hjelp" for gjestene. det er lov å pynte seg både opp og ned ift dette, men det gir en indikasjon på nivået.

"valgfritt" er i mine øyne bare flåsete.

bunad er lov uansett, også i galla.

Skrevet

Kleskode er bra.. Dessverre virker det som om mørk dress nå er normale klær for jenter.. Har vært i/sett flere brullyp nå hvor koden er mørk dress og jenter kommer i svart bukse og en vanlig pyntet topp.. Syntes nesten det er for lite..

Skrevet
Kleskode er bra.. Dessverre virker det som om mørk dress nå er normale klær for jenter.. Har vært i/sett flere brullyp nå hvor koden er mørk dress og jenter kommer i svart bukse og en vanlig pyntet topp.. Syntes nesten det er for lite..

Det holder i massevis, det:

Til mørk dress, daglig antrekk eller formiddagsantrekk gjelder ingen spesielle regler for kvinner, utover at klærne skal være pentøy.

En kort selskapskjole er et klassisk valg hvis selskapet foregår om kvelden, men en drakt med skjørt eller bukser er også en mulighet. Bukser er imidlertid mest naturlig når selskapet finner sted om formiddagen. Er draktens farge mørk, kan den også benyttes om aftenen. Lysere drakter forbeholdes formiddagen.

Til et formiddagsantrekk kan man bruke hatt. Om kvelden benyttes den ikke. Da er hodepynt å foretrekke.

http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=30&nid=32

Skrevet (endret)

Hva er neste nivå da? Galla? Det er for mye, men jeg ville hatt noe annet, kjoler eller skjørt.. Noe mer enn hva man har på en vanlig søndagsmiddag..

Smoking bir feil for guttenes del.. Må man lage egne kleskoder for gutter å jenter etterhvert..

Endret av Gjest
Skrevet

Jeg har vært i bryllup der det sto " bunad eller noko anna fint" i invitasjonen. Det var ikke mange uten bunad i det bryllupet.

Til Ts: Jeg synes formuleringen" det flotteste du har" var veldig bra. Det sier kle deg pent, men samtidig at man ikke trenger å bruke masse penger på nye klær.

Skrevet

Hahaha! Morsomt at denne tråden fra 2002 har blitt vekket til liv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...