Gå til innhold

Hvordan gi sønnen min et godt og sunt forhold til mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har en sønn som nå er 13 måneder. Helt siden han var nyfødt har han vært ekstremt glad i mat, alltid spist og spist og spist til det var tomt, aldri takket nei til noe. :fnise:

Hvis jeg setter en brødskive foran ham spiser han den ene, og er fornøyd med det, ber ikke om mat før til neste måltid. Hvis jeg setter to skiver foran ham gjør han det samme. Det samme med tre. Han spiser altså selv om han ikke er sulten.

Nå er han babyrund, har alltid ligget over gjennomsittet for vekt (og lengde), men aldri så mye at det har vært et problem.

Likevel er jeg litt redd for at han skal ta med seg dette spisemønsteret i oppveksten og voksenlivet. Han spiser åpenbart mye fordi det er godt og fordi han koser seg med det, og det er jo veldig bra på ett vis, men jeg vil ikke at han skal ende opp som en over-/kosespiser dersom jeg kan forhindre det.

Så spørsmålet er; hvordan kan jeg gi ham et sunt og godt forhold til mat, lære ham å spise til han er mett men ikke mer, ikke bruke mat som trøst og kos uten å gjøre ham opptatt av mat og uten å gi ham et anstrengt forhold til mat?

Noen innspill?

Kan jo hende jeg bekymrer (bekymre er egentlig et sterkt ord, foreløpig synes jeg det er godt at han koser seg med mat, at han spiser hva som helst, og at han i det hele tatt spiser. Det må være frustrerende å ha barn en må tvinge mat i, så foreløpig er jeg som sagt ganske rolig.) meg helt unødig også, at dette vil gå seg fint til av seg selv. Men tenker det kan være greit å være litt i forkant.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I den alderen er det veldig vanleg at ein del ungar et masse! Mine kunne eta både 3 og 4 brødskiver når dei var 1-2 år. Du må for all del ikkje nekte ungen din mat! Et han, er han svolten. Ungar sit ikkje og trykker i seg mat viss dei er mette. Han er sannsynlegvis inne i ein vakseperiode. Og som du seier er det jo flott at du slepp å lure i han maten. Eldstemann her her for øvrig 4 no, og ganske kresen... Har dagar han et veldig lite. Så dette går i bølgjer.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg aner ikke...

Her har vi hatt filosofien om at frøkna selv kjenner på seg når hun er sulten/mett. Det vil si, vi har aldri matet henne, men gitt henne mat når hun vil ha.

Men om han spiser uten magemål, men greier seg med en skive, så ville jeg kanskje ha gitt han en? For så å heller gi han en ny når han signaliserer at han er sulten igjen?

Frøkna her lå lenge på 95 percentilen, men har nå stabilisert seg på 50 percentilen. Det går jo opp og ned dette, og så lenge han ikke er skikkelig tykk, så hadde jeg kanskje ikke satt igang med noen tiltak? Hva sier hs? Hva føler du selv?

Går han? Om ikke, så er det ikke uvanlig at dette med vekt hvertfall stabiliserer seg når de går.

Edit: Frøkna mi er 18 måneder og har i de siste 2-4 månedene spist 1-2 skiver til frokost, en yoghurt, banan, en fiskekake eller lignende til lunsj, 1-2 skiver når hun våkner, middag og en porsjon havregråt til kvelds.

Endret av O'hara
Skrevet

Han er 13 mnd! Ikke tenk slik enda! Matlysten varierer og det samme gjør evnen til å forstå metthet og sult og å kunne kommunisere den.

Det du kan gjøre er å ha sunt brød, sunt pålegg, sunn drikke til og en god stemning rundt måltidet. Dere kan spise sammen for eksempel, hele familien til middag som et sosialt samlingspunkt.

Mi jente spiste også to skiver til hvert brødmåltid i den alderen, hun er en god jente med bittelitt dobbelthake men hun er ikke rund. Langt i fra! Hun har ikke et gram for mye i forhold til kroppsbygningen sin og det faktum at hun rett som det er ikke spiser på 5 dager pga sykdom. Pluss at nå er hun 2.5 og begynner å få visshet om hvordan hun kan påvirke sin verden og dermed også matinntak. Nå vet vi at hun stanser å spise selv kake og vafler når hun er mett i magen. :)

Det kan godt hende gutten din er i en vekstfase akkurat nå, og trenger mye energi. Hvor mye spiser han om dere sitter rundt bordet og har ferdig påsmurte skiver på et serveringsfat? (prøv å skjær opp skivene i kvarter og la han forsyne seg) Hvis du er bekymret så kontakter du helsesøster men etter min mening så er det ikke noe å bekymre seg for så lenge du ser at han stanser å spise når han er mett og når det han spiser er sunn og god mat :)

AnonymBruker
Skrevet

Min brukte å spise tre skiver til både frokost og kveldsmat + en megastor middagsposjon i den alderen. Nå når han er 16mnd virker det som det har stoppet litt, og han er ofte fornøyd etter 1-1,5 skive. Han har vært og er lett i forhold til høyden så jeg har latt han spise til han ble mett hele tiden.

Skrevet

Lurar på korleis folk kan veta at ungen er mett etter to skiver når han vil ha tre?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, Imli.

Det kunne aldri falle meg inn å nekte ungen min mat. Selvsagt ikke.

Han har spist sånn hele livet. Vært krakilsk når flaska var tom (det der med å gi de så mye mat som de vil ha har ikke funket her, han har spist til han har gulpa alt opp, spist mer, gulpa igjen, fylt seg opp igjen, og så videre. Han spiser altså for kos, det gjør han.), vært krakilsk når det har vært tomt for grøt, grått sårt når det har vært tomt for middagsmat... og det uansett hvor mye mat han har fått.

Det eneste som har funka da har vært avledning når det er tomt, og da er det åpenbart at han er mett siden han lett lar seg avlede og smiler igjen etter to sekunder med matsorg. :)

Nå gråter han aldri når det er tomt lengre, det tror jeg er fordi han nå spiser all maten sin selv, det er ingenting som kommer med skje. Da er han fornøyd når det er tomt på fatet foran ham, og han finner på andre ting. Men dersom jeg hadde gitt ham en ny porsjon hadde han glatt spist den og, til tross for at han egentlig var fornøyd etter porsjon nummer to. Han spiser altså så lenge det er tilgang på mat, uansett hvor mye det er.

Jeg spør jo fordi jeg på ingen måter nekter ham mat nå, han spiser mye og godt og er alltid blid og fornøyd.

Men dersom du mener jeg bare skal slappe helt av så er det ingenting som er bedre enn det. :)

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han slipper å se foreldre som er usikre på egen kropp, får grønt hver dag og fisk ofte, snop bare på lørdager. Så går det nok fint.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at dette nok regulerer seg selv med tiden, ogat dette ikke er noe du trenger å uroe deg for. Jeg har alltid missunnet dere med "alt-etende"

barn. Her må vi lure inn både grøt, middag og brød... gjerne dyppe i frukt. De fleste måltidene blir som regel et rabalder. Han er heldigvis liten enda (snart 11 mnd), så jeg håper det endrer seg etterhvert:)

AnonymBruker
Skrevet

Oi, her kom det mange svar mens jeg svarte Imli!

Han spiser sunn og god mat, grovt brød med sunt pålegg, frukt til lunsjen, den middagen vi spiser så framt den er barnevennlig, vi koser oss masse ved matbordet, der en han i sitt ess. :fnise:

Helsesøstra kom med en kommentar da han var ganske nyfødt, kanskje en måned, om at jeg kunne begynne å kutte ned på matmengden (jeg delammet fordi han aldri ble fornøyd av puppen, han fikk vel ca 60% pupp og 40% flaske. Noe HS ikke likte, hun mente han burde klare seg med pupp. Men jeg prøvde og prøvde og prøvde, og ungen var ikke fornøyd før han fikk flaske. Så da fikk han det.), men da ble jeg skikkelig sinna på henne, og siden har hun ikke nevnt det med et ord.

Han er god og rund, det har han alltid vært. Men som sagt ikke unormalt tjukk, og det hemmer han selvsagt ikke på noen måte.

Han går ikke selv helt enda, men han er høyt og lavt hele tiden og i konstant aktivitet.

Skrevet

Jeg ville nok servert en skive, spiste han den, en til. 2 er jo tilstrekkelig for de aller fleste voksne mennesker til frokost-kvelds. Virker han sulten etter en liten stund , gi han ett ekstra mellom måltid , litt frukt eller litt havregryn med melk. Overvekt blant barn er svært vanlig i dag , og kommer det i tidelig alder kan det dessverre bli ett problem i voksen alder også. Og barna våre skal vi ikke slanke , men forebygge. Hyppige (max 2,5-3 t mellom) måltid , sunn næringsrik mat i ok mengde hjelper til med dette. Kos dere med maten og måltidet , du er heldig som har ett barn med god apetitt som liker det meste!

Skrevet

Jeg ville nok servert en skive, spiste han den, en til. 2 er jo tilstrekkelig for de aller fleste voksne mennesker til frokost-kvelds. Virker han sulten etter en liten stund , gi han ett ekstra mellom måltid , litt frukt eller litt havregryn med melk. Overvekt blant barn er svært vanlig i dag , og kommer det i tidelig alder kan det dessverre bli ett problem i voksen alder også. Og barna våre skal vi ikke slanke , men forebygge. Hyppige (max 2,5-3 t mellom) måltid , sunn næringsrik mat i ok mengde hjelper til med dette. Kos dere med maten og måltidet , du er heldig som har ett barn med god apetitt som liker det meste!

Du kan jo ikkje byrje å snakke om overvekt blant barn når det er snakk om ein 1-åring! Ungen er jo såvidt over spedbarnsstadiet og har ikkje byrja å gå enno eingong. Overvekt er sjeldan blant ungar under skulealder. Det er fyrst blant 8-10-åringar det byrjar å verte eit problem. Eg synest du målar fanden på veggen her.

2 skiver er forresten ganske lite - eg et som regel 3 brødskiver for å verte mett, og er absolutt ikkje overvektig. Og eg trur det er få menn som greier seg med 2 brødskiver eller litt havregryn...

• Liker 2
Skrevet

Oi, her kom det mange svar mens jeg svarte Imli!

Han spiser sunn og god mat, grovt brød med sunt pålegg, frukt til lunsjen, den middagen vi spiser så framt den er barnevennlig, vi koser oss masse ved matbordet, der en han i sitt ess. :fnise:

Helsesøstra kom med en kommentar da han var ganske nyfødt, kanskje en måned, om at jeg kunne begynne å kutte ned på matmengden (jeg delammet fordi han aldri ble fornøyd av puppen, han fikk vel ca 60% pupp og 40% flaske. Noe HS ikke likte, hun mente han burde klare seg med pupp. Men jeg prøvde og prøvde og prøvde, og ungen var ikke fornøyd før han fikk flaske. Så da fikk han det.), men da ble jeg skikkelig sinna på henne, og siden har hun ikke nevnt det med et ord.

Han er god og rund, det har han alltid vært. Men som sagt ikke unormalt tjukk, og det hemmer han selvsagt ikke på noen måte.

Han går ikke selv helt enda, men han er høyt og lavt hele tiden og i konstant aktivitet.

Helsesystre som snakkar om å nekte ungane mat, ville ikkje eg høyrt på, i alle fall. Det er vel som regel dei samme som anbefalar skrikekurar også, tippar eg ;) Alle mennesker skal få lov til å eta seg mette til måltida.

Snittet for 1-åringar er vel rundt 10 kilo, kor mykje veg han då? Mine vog 10,5 og 11 kg til 1-årskontrollen. Det er som sagt heilt normalt. Sjølv vog eg 12 kg då eg var eitt, og eg har høyrt om dei som veg både 13 og 14 ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke redd for overvekt nå, men siden han viser så tydelig at han nikoser seg med maten, at han elsker å spise, så er jeg bekymra for at dette er noe han skal ta med seg videre i livet og dermed bli overvektig.

Hvordan kan jeg, uten å gjøre ham selvbevisst og uten å gjøre det til en stor sak, gi ham gode matvaner gjennom barndommen? Hvordan kan jeg lære ham at mat er godt og viktig, men at det er der for å gjøre oss mette og gode og ikke for å gi oss trøst eller kos, uten å gi ham et anstrengt forhold til mat?

AnonymBruker
Skrevet

Helsesystre som snakkar om å nekte ungane mat, ville ikkje eg høyrt på, i alle fall. Det er vel som regel dei samme som anbefalar skrikekurar også, tippar eg ;) Alle mennesker skal få lov til å eta seg mette til måltida.

Snittet for 1-åringar er vel rundt 10 kilo, kor mykje veg han då? Mine vog 10,5 og 11 kg til 1-årskontrollen. Det er som sagt heilt normalt. Sjølv vog eg 12 kg då eg var eitt, og eg har høyrt om dei som veg både 13 og 14 ;)

Nei, som sagt ble jeg sinna og det var ikke aktuelt, det var jo tydelig at ungen var sulten. Og det kunne aldri falle meg inn å nekte ham mat nå så lenge han er sulten, men når han rett og slett spiser det som står foran ham uansett hvor mye det er så tenker jeg at det kanskje er greit å tenke på hvordan jeg evt. skal gripe dette an senere?

Vi har ikke vært på ettårskontroll enda, men jeg tipper han nærmer seg 12.5-13 kg. Stor (både lang og rund, som sagt) og fin gutt. :)

Skrevet

Jeg er ikke redd for overvekt nå, men siden han viser så tydelig at han nikoser seg med maten, at han elsker å spise, så er jeg bekymra for at dette er noe han skal ta med seg videre i livet og dermed bli overvektig.

Hvordan kan jeg, uten å gjøre ham selvbevisst og uten å gjøre det til en stor sak, gi ham gode matvaner gjennom barndommen? Hvordan kan jeg lære ham at mat er godt og viktig, men at det er der for å gjøre oss mette og gode og ikke for å gi oss trøst eller kos, uten å gi ham et anstrengt forhold til mat?

Det kan du gjera ved å halde fram som du gjer. Lag sunn mat og la han eta det han vil. Du bestemmer kva slags mat, han bestemmer kor mykje han vil eta. Eg har aldri hatt sansen for verken å nekte ungar mat, eller tvinge i dei - begge delar er oppskrift på anstrengt forhold til mat. Verkar som om det er du som har eit anstrengt forhold til mat, noko du kanskje bør jobbe med så ikkje du overførar det til barnet ditt. Ein vert ikkje overvektig fordi ein kosar seg med maten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du gjera ved å halde fram som du gjer. Lag sunn mat og la han eta det han vil. Du bestemmer kva slags mat, han bestemmer kor mykje han vil eta. Eg har aldri hatt sansen for verken å nekte ungar mat, eller tvinge i dei - begge delar er oppskrift på anstrengt forhold til mat. Verkar som om det er du som har eit anstrengt forhold til mat, noko du kanskje bør jobbe med så ikkje du overførar det til barnet ditt. Ein vert ikkje overvektig fordi ein kosar seg med maten.

Nei, unnskyld meg. Jeg har aldeles ikke et anstrengt forhold til mat, og jeg liker ikke at du bruker ordene "nekte barnet mat", for det er på ingen måte det det er snakk om.

Jeg vet da godt at en ikke blir overvektig av å kose seg med maten, ser du ikke at jeg har skrevet at jeg er glad for at han gjør det og glad for at han er så glad i mat?

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo ikkje byrje å snakke om overvekt blant barn når det er snakk om ein 1-åring! Ungen er jo såvidt over spedbarnsstadiet og har ikkje byrja å gå enno eingong. Overvekt er sjeldan blant ungar under skulealder. Det er fyrst blant 8-10-åringar det byrjar å verte eit problem. Eg synest du målar fanden på veggen her.

2 skiver er forresten ganske lite - eg et som regel 3 brødskiver for å verte mett, og er absolutt ikkje overvektig. Og eg trur det er få menn som greier seg med 2 brødskiver eller litt havregryn...

Jo, det kan vi. Mange bhg barn sliter i dag med overvekt , pga feil mat og mengde mat. 2 skiver ( grove) er med drikke en relativt solid mengde i en liten magesekk. Mellommåltidet jeg oppga som eks, var tenkt til barnet , ikke voksne menn.

Skrevet

Nei, unnskyld meg. Jeg har aldeles ikke et anstrengt forhold til mat, og jeg liker ikke at du bruker ordene "nekte barnet mat", for det er på ingen måte det det er snakk om.

Jeg vet da godt at en ikke blir overvektig av å kose seg med maten, ser du ikke at jeg har skrevet at jeg er glad for at han gjør det og glad for at han er så glad i mat?

No går du veldig i forsvar her. Det var ikkje meint som kritikk. Du verkar berre veldig oppteken av at ungen ikkje skal verte overvektig, og eg meiner at det ikkje er noko ein treng å tenkje på når ungen er 1 år. Det er som sagt heilt normalt at dei har god matlyst i den alderen, fordi dei veks og utviklar seg mykje. Om situasjonen er den same om eit par år, får du heller tenkje over evt tiltak då. Ingen vits i å uroe seg over at 1-åringen har god matlyst!

• Liker 2
Skrevet

Jo, det kan vi. Mange bhg barn sliter i dag med overvekt , pga feil mat og mengde mat. 2 skiver ( grove) er med drikke en relativt solid mengde i en liten magesekk. Mellommåltidet jeg oppga som eks, var tenkt til barnet , ikke voksne menn.

Når barn er overvektige, handlar det om feil mat og lite aktivitet, ikkje at dei et mykje, sunn mat. TS skriv jo at ungen er aktiv. Aktive ungar (som dei fleste ungar under 10 er), har ofte kaloriunderskot fordi dei er så aktive. Så normalt aktive ungar som får sunn mat, vil i praksis aldri verte overvektige (med mindre det er snakk om sjukdommar o.l sjølvsagt).

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...