^me^ Skrevet 28. mai 2012 #1 Del Skrevet 28. mai 2012 jeg har mange venner som er pinsevenner, men jeg gidder ikke å ringe bare for å ha svar på disse spørsmålene jeg har om pinsevenner, så da spør jeg her: - mange pinsevenner gifter seg ganske unge, hvor står de når det gjelder skillsmisse? hva om paret finner ut etter å ha giftet seg at de ikke passet like godt sammen allikevel?de har som oftest ikke vært sammen så veldig lenge før de giftet seg, og heller ikke bodd sammen eller hatt sex sammen... er det ikke en større tjangs for skillsmisse i etterkant da når de begynner og lære å leve med personen i dagliglivet? - kan en pinsevenn gifte seg med en ateist eller en som har en annen tro?eller er det som regel bare pinsevenner som gifter seg med hverandre? tusen takk for svar på forhånd dette er bare spørsmål som poppet tilfeldig opp i hodet mitt i dag som jeg ble nyskjerrig på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 28. mai 2012 #2 Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Mange pinsevenner gifter seg tidlig. Det er en annen tråd om dette for øyeblikket der jeg har svart litt på hvorfor. Jeg (som pinsevenn) har tro på at hvis Gud har ført oss sammen, så skal Han holde oss sammen også. Vi må jobbe med ekteskapet som alle andre, men vi har en ekstra hjelp med i ekteskapet. Her kan jeg anbefale som forteller hvordan det bør være, men veldig sjelden er. Ang. skilsmisse. Det står i Bibelen at vi skal be for den andre parten og da bør ting løse seg. I teorien har vi få grunner til skilsmisse, hovedgrunnene er fysisk/psykisk vold og utroskap. Hvis ikke det gjelder dette, skal det gå veldig langt før vi skilles. Mye skal være prøvd, som ekteskapsrådgivning og lignende før skilsmissen er et faktum. En pinsevenn kan gifte seg med hvem han/hun vil, men igjen står det i Bibelen at vi bør unngå å gifte oss med noen som er for ulike. Bare tenk på ting som giftermål og dåp og slike ting. Hvis man er uenige på det punktet, kan det skape store konflikter (og kanskje føre til skilsmisse) en eller flere ganger i ekteskapet. Det er stor sannsynlighet for at man er uenige om flere store ting når ikke felles tro ligger i bunn. Håper dette er greit nok svar. Endret 28. mai 2012 av sofie777 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #3 Del Skrevet 28. mai 2012 Hvis man må vente med sex til ekteskapet, vil jo det selvsagt føre til tidlig ekteskap... for hvem vil ikke ha sex? Og hvis ekteskapet er sterkt motivert av ønsket av sex, hvor tror du dette bærer hen? Abstinens er en av de dummeste doktrinene religion har brakt med seg. Det er så unaturlig som det går an, og et utrolig dårlig grunnlag for et forhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 28. mai 2012 #4 Del Skrevet 28. mai 2012 Jeg (som pinsevenn) har tro på at hvis Gud har ført oss sammen, så skal Han holde oss sammen også. Hvordan kan du vite at Gud har ført dere sammen? Hvorfor skulle det ikke bero på tilfeldigheter? Ikke for å kverulere. Jeg er bare nysgjerrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 2. juni 2012 #5 Del Skrevet 2. juni 2012 Jeg giftet meg med en pinsevenn........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 2. juni 2012 #6 Del Skrevet 2. juni 2012 Hvordan kan du vite at Gud har ført dere sammen? Hvorfor skulle det ikke bero på tilfeldigheter? Ikke for å kverulere. Jeg er bare nysgjerrig. Vanskelig å svare på egentlig. Men, og dette er min personlige mening, jeg tror at det mange andre kan se på som tilfeldigheter, egentlig er Guds måte å gripe inn i våre liv. Noe er nok rene tilfeldigheter, men jeg ville nok takket Gud uansett om jeg (endelig) fant mannen i mitt liv, selv om det skulle være med litt innsats fra min side. Dette gjelder for mange ting i livet. Jeg tror for eksempel ikke det er tilfeldig at jeg havnet i den byen jeg bor i nå, selv om det er en by jeg aldri i livet ville bo i da jeg var yngre. Jeg tror Gud har lagt til rette ting for meg etterhvert og så har jeg havnet her og jeg blir her resten av livet om ikke det skjer noe veldig spesielt. Dette er som sagt MIN mening/tro og det er i grunnen betryggende å vite at det er noen som bestemmer litt i bakgrunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 3. juni 2012 #7 Del Skrevet 3. juni 2012 ok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #8 Del Skrevet 24. april 2022 skruf skrev (På 3.6.2012 den 0.02): Jeg giftet meg med en pinsevenn........ Og hvordan gikk det? Anonymkode: a4212...5b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 24. april 2022 #9 Del Skrevet 24. april 2022 sofie777 skrev (På 3.6.2012 den 0.13): Dette gjelder for mange ting i livet. Jeg tror for eksempel ikke det er tilfeldig at jeg havnet i den byen jeg bor i nå, selv om det er en by jeg aldri i livet ville bo i da jeg var yngre. Jeg tror Gud har lagt til rette ting for meg etterhvert og så har jeg havnet her og jeg blir her resten av livet om ikke det skjer noe veldig spesielt. Haha. Og her sitter jeg nå, 9 år etter, i en helt annen by. Men her har jeg kjøpt leilighet og blir nok i området resten av mitt liv. Jeg har mer tro på dette, for "området" strekker seg ganske langt, helt inn mot Oslo, og det bor en del folk her. Jeg har enda ikke funnet Mannen i mitt liv, men har fremdeles troen (jada, den også). Var i kirken i dag, en annen enn i byen jeg bodde i før. DET var mer tilfeldig enn jeg skulle håpe på, men det er en historie jeg kan fortelle om flere er interessert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 25. april 2022 #10 Del Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og hvordan gikk det? Anonymkode: a4212...5b1 Det går veldig bra feirer straks 18 års bryllupsdag💕 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 25. april 2022 #11 Del Skrevet 25. april 2022 sofie777 skrev (11 timer siden): Haha. Og her sitter jeg nå, 9 år etter, i en helt annen by. Men her har jeg kjøpt leilighet og blir nok i området resten av mitt liv. Jeg har mer tro på dette, for "området" strekker seg ganske langt, helt inn mot Oslo, og det bor en del folk her. Jeg har enda ikke funnet Mannen i mitt liv, men har fremdeles troen (jada, den også). Var i kirken i dag, en annen enn i byen jeg bodde i før. DET var mer tilfeldig enn jeg skulle håpe på, men det er en historie jeg kan fortelle om flere er interessert. Har du vært singel i 9 år, eller driver du å dater og sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #12 Del Skrevet 25. april 2022 ^me^ skrev (På 5/28/2012 den 20.20): jeg har mange venner som er pinsevenner, men jeg gidder ikke å ringe bare for å ha svar på disse spørsmålene jeg har om pinsevenner, så da spør jeg her: - tusen takk for svar på forhånd dette er bare spørsmål som poppet tilfeldig opp i hodet mitt i dag som jeg ble nyskjerrig på Nå er ikke jeg en del av pinsemenigheten lenger, men jeg kan komme med noen erfaringer. - mange pinsevenner gifter seg ganske unge, hvor står de når det gjelder skillsmisse? Vold, rus og utroskap er godkjente grunner til skillsmisse, men jeg vet at stadig flere aksepterer skilsmisse av andre grunner også. hva om paret finner ut etter å ha giftet seg at de ikke passet like godt sammen allikevel?de har som oftest ikke vært sammen så veldig lenge før de giftet seg, og heller ikke bodd sammen eller hatt sex sammen... er det ikke en større tjangs for skillsmisse i etterkant da når de begynner og lære å leve med personen i dagliglivet? Når man gifter seg tidlig, ofte uten å ha bodd alene først, har man heller ikke særlig mange forventninger om hvordan ting skal være, og heller ikke stort sammenligningsgrunnlag. Min erfaring er at de fleste er tålmodige, og vokser, lærer og utvikler seg sammen. Jeg vet at mange tenker "Vi skal være sammen hele livet, og vi har god tid til å tilpasse oss hverandre ". Når det er sagt, mange har en form for seksuell omgang etter forlovelse er inngått, selv om de ikke har fullbyrdet samleie. - kan en pinsevenn gifte seg med en ateist eller en som har en annen tro?eller er det som regel bare pinsevenner som gifter seg med hverandre? En pinsevenn kan i utgangspunktet gifte seg med den de vil, men det hjelper om de deler det samme verdisynet, selv om de ikke deler tro. Anonymkode: ab342...8dc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 9. mai 2022 #13 Del Skrevet 9. mai 2022 sofie777 skrev (På 24.4.2022 den 23.59): Var i kirken i dag, en annen enn i byen jeg bodde i før. DET var mer tilfeldig enn jeg skulle håpe på, men det er en historie jeg kan fortelle om flere er interessert. Jeg er interessert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå