AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 Det har bodd et polsk par i huset mitt i et par år. Disse tar mer og mer plass og fyller hagen min med landsmenn og bruker mine hagemøbler, gjør mer og mer av seg... I leieavtale står beskrevet hva de leier hos oss, leilighet, altan og boder. Når jeg gav beskjed om at de ikke disponerte mer enn leilighet ble det heftige protester... I tillegg har de satt opp en parabol, på tross av at de i avtale har skrevet under på at parabol ikke er lov å sette opp. Parabolen er satt opp på en plass der den er et lite fint syn for naboer og oss i huset. Den står på en stang midt i den fineste utsikten! De lovet å fjerne denne innen et år tilbake, men ingenting er skjedd...Nå når de i tillegg nekter å flytte som avtalt er begeret fylt. Jeg gav ny tidsfrist på når parabolen må bli fjernet, at hvis så ikke skjer vil den bli fjernet av oss. Dette ble møtt med trussler, at det var privat eiendom...ingen tanke for at den står på vår private eiendom... Ser at vi har latt det gått for langt, at ikke alle tåler at man er " snill" i det lengste, ønsker at folk trivest i huset og holder avtaler. Vi har hatt utleie i mange år og synes de aller fleste har vært hyggelige leieboere. Noen som kan litt juss som er inne på KG og gi noen råd? Kommer til å kontakte advokat, men frem til da ville det vært godt med gode råd! 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #2 Skrevet 28. mai 2012 En kontrakt er en bindende avtale, siden du sier at de har skrevet under på at de ikke kan henge opp en parabol, hva de kan bruke av eiendommen osv, så har de brutt kontrakten. Og jeg syns at du kan be dem om å flytte, med den oppsigelsestiden som er i kontrakten. Jeg er ingen ekspert på dette, så hør med en advokat for tips. 4
Eplefe Skrevet 28. mai 2012 #3 Skrevet 28. mai 2012 (endret) Jeg ville nok kontaktet en advokat, enkelt og greit fordi de ikke forholder seg til kontrakten de har skrevet under på. Innlegg redigert for sitering Sophie-Ann, mod Endret 29. mai 2012 av Sophie-Ann 15
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 Du må begjære om fravikelse - se politiets nettsider. 1
Aldrisur Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 Støtter deg 100% Eplefe, men nå synes jeg også TS la opp til denne typen reaksjoner ved å omtale dem som "mine polske leieboere". Det hadde holdt med "mine leieboere", lissom. 8
Gjest BM2 Skrevet 28. mai 2012 #6 Skrevet 28. mai 2012 Jeg hadde røsket ned parabolen og kastet den. 4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #7 Skrevet 28. mai 2012 Er det slik å forstå at de leier en leilighet i deres bolig, TS?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #8 Skrevet 28. mai 2012 Du må begjære om fravikelse - se politiets nettsider. TS her, takk for mange svar. Men kan noen svare på om leieboere kan disponere hage og hagemøbler som om det er en del av leieobejektet? Det har jeg ikke opplevd med andre leieboere. Stemmer det ikke at det som står beskrevet som leieobejekt er det som kan disponeres? Så til antydning om at jeg, TS legger opp til en undretone med rasisme. Det var en trist påstand, for meg finnes det bedre og mindre bedre mennesker fra alle land. 3
Solbærsaft Skrevet 28. mai 2012 #9 Skrevet 28. mai 2012 (endret) TS: Ta kontakt med advokat. De har brutt leiekontrakten. Dere er i deres fulle rett i å ta ned parabolen. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gjort det som stod i min makt til å få de til å flytte og så få inn noen andre leieboere som klarer å holde seg til avtalen som er inngått. Innlegg redigert for avsporing Sophie-Ann, mod Endret 29. mai 2012 av Sophie-Ann 9
Gjest Blondie65 Skrevet 28. mai 2012 #10 Skrevet 28. mai 2012 Man leier det som står i kontrakten. Man disponerer ikke ting som ikke står i kontakten. Man kan selvsagt ikke montere stenger med parabol uten tillatelse like lite som man kan slå seg ned i hagemøblene og overta hagen. Hvor mye har disse forstått av kontrakten de har fått? Du har allerede fått godt råd om å sende dem skriftlig varsel om plassfratredelse - altså dato xx.xx.xx skal de være ute. Og heretter er all kommunikasjon skriftlig slik at du har noe å vise til namsmannen når du trenger hjelp til å kaste dem ut. Jeg anbefaler sterkt at med utleie til fremmedspråklige så må man kanskje gå den ekstra runden med dem for å få tolket kontrakten. Og ja dere har vært for snille for lenge - men det gir dem ingen andre rettigheter enn de i utgangspunktet hadde. De kan ikke påberope seg noen som helst rett til å disponere andre gjenstander/områder enn det som står i kontrakten. Hvis det ikke var slik, skulle de da kunne marsjere inn i stuen din for å se på TV eller overta badet deres fordi det var badekar der og ikke hos dem selv?
Drizzt Skrevet 28. mai 2012 #11 Skrevet 28. mai 2012 (endret) Når det gjelder problemet ditt, TS, ville jeg kontakte advokat snarest og bli kvitt leietagerne så fort som mulig. Innlegg redigert for avsporing Sophie-Ann, mod Endret 29. mai 2012 av Sophie-Ann 7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #12 Skrevet 28. mai 2012 Støtter deg 100% Eplefe, men nå synes jeg også TS la opp til denne typen reaksjoner ved å omtale dem som "mine polske leieboere". Det hadde holdt med "mine leieboere", lissom. Det var det første jeg tenkte også........ hva er poenget liksom... 3
Gjest Elyssa Skrevet 28. mai 2012 #13 Skrevet 28. mai 2012 (endret) Nå har jeg aldri hatt polakker som leieboere, men vi har flere polske venner, og disse er flotte mennesker, som aldri kunne behandlet huseieren sin på denne måten. Innlegg redigert for sitering Sophie-Ann, mod Endret 29. mai 2012 av Sophie-Ann 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #14 Skrevet 28. mai 2012 Det har bodd et polsk par i huset mitt i et par år. Disse tar mer og mer plass og fyller hagen min med landsmenn og bruker mine hagemøbler, gjør mer og mer av seg... I leieavtale står beskrevet hva de leier hos oss, leilighet, altan og boder. Når jeg gav beskjed om at de ikke disponerte mer enn leilighet ble det heftige protester... I tillegg har de satt opp en parabol, på tross av at de i avtale har skrevet under på at parabol ikke er lov å sette opp. Parabolen er satt opp på en plass der den er et lite fint syn for naboer og oss i huset. Den står på en stang midt i den fineste utsikten! De lovet å fjerne denne innen et år tilbake, men ingenting er skjedd...Nå når de i tillegg nekter å flytte som avtalt er begeret fylt. Jeg gav ny tidsfrist på når parabolen må bli fjernet, at hvis så ikke skjer vil den bli fjernet av oss. Dette ble møtt med trussler, at det var privat eiendom...ingen tanke for at den står på vår private eiendom... Ser at vi har latt det gått for langt, at ikke alle tåler at man er " snill" i det lengste, ønsker at folk trivest i huset og holder avtaler. Vi har hatt utleie i mange år og synes de aller fleste har vært hyggelige leieboere. Noen som kan litt juss som er inne på KG og gi noen råd? Kommer til å kontakte advokat, men frem til da ville det vært godt med gode råd! dU KAN IKKE NEKTE DE PARABOL,MEN DEN SKAL IKKE VISES. HAR U SATT UT UTEMØBLER TIL DE DAI
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #15 Skrevet 28. mai 2012 TS her Tusen takk til dere som har brukt tid på å svare seriøst på mine spørsmål! Denne historien har vært en kraftig lærepenge for oss. Når det gjelder dette med fremmedspråklige og kontrakten så er det nok ikke der det ligger. Disse er godt engelsktalende ressurssterke mennesker. Tror dessverre det handler om at ønsker en seg noe, feks. et leieobejekt, da er noen og enhver villig til gå et stykke vei, feks. godta kontrakter en ikke helt er enig i...og håpe på det beste, tar du den, så tar du den. Det har en sett underveis. Men så ble jo strikken tøyd for langt.... Vi har også sett en endring hos leieboerne i løpet av den tiden de har bodd hos oss. De fikk raskt tilgang til "godene" i det norske velferdsamfunnet. Tror en knapt trenger arbeide i norge mer enn et år før lønn under sykedom, svangerskap, morspermisjon, kontantstøtte er på plass. Disse rettighetene ble tatt ut kjapt, goder og ordninger som en knapt kan drømme om i hjemlandet. Det er vel ikke mange land som gir raskere tilgang til bedre velferdsordninger enn norge? Tror nok dette kan ha en både og virkning på de som kommer fra helt andre forhold. Leieboerne våre er ihvertfall blitt veldig "høye og mørke" og når vi endelig tok fatt i, avslutting av leieforhold, parabolsaken +++ så møtte vi noe helt annet enn ydmykhet, beklagelse over at avtalene ikke er overholdt. Kansje noen tror vi er litt naive, det har jo vi her i huset vært, så det er jo egentlig rett.. Ber om at mine kritiske refleksjoner om tilgangen på velferdsgodene i vårt samfunn ikke blir tatt til inntekt for dårlige holdninger mot mennesker fra andre land. Det mangler ikke på mennesker fra andre land som gjør en god arbeidsinnsats og har en langt høyere arbeidsmoral enn mange nordmenn. Men situasjonen vi er kommet opp i har nok endret oss en del..har alltid hørt til venstresiden, men vet ikke helt nå lenger... Takk igjen til dere som har svart, så får vi vente å se hva advokaten sier! 8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #16 Skrevet 28. mai 2012 TS, du gir jo ingen vesentlig informasjon om leieforhold, bare om en del ting som er leieforholdet uvedkommende. Mye usaklighet i denne tråden. Igjen; er leiligheten i deres bolig? Er det en tidsbestemt eller tidsubestemt kontrakt dere har inngått? 2
Sophie-Ann Skrevet 29. mai 2012 #17 Skrevet 29. mai 2012 Tråden er ryddet for avsporinger, spørsmål om moderering taes på PM til meg eller på Ris og Ros Sophie-Ann, mod
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #18 Skrevet 10. april 2022 Vi har utfordringer med polske leietakere. De har forsøplet rundt søppeldunken. Jeg har fått en regning på 25000 kroner fra styret. Disse kan selvfølgelig ikke norsk og oppfører seg aggressivt når jeg ba dem og ikke forsøple. Nå har sendt faktura til dem og de dratt sin vei uten si fra. Hvordan løser jeg dette? Anonymkode: fe247...740
Eva00 Skrevet 10. april 2022 #19 Skrevet 10. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi har utfordringer med polske leietakere. De har forsøplet rundt søppeldunken. Jeg har fått en regning på 25000 kroner fra styret. Disse kan selvfølgelig ikke norsk og oppfører seg aggressivt når jeg ba dem og ikke forsøple. Nå har sendt faktura til dem og de dratt sin vei uten si fra. Hvordan løser jeg dette? Anonymkode: fe247...740 Regning på 25 000 fra styret? Hvordan er det mulig? 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2022 #20 Skrevet 10. april 2022 Eva00 skrev (1 minutt siden): Regning på 25 000 fra styret? Hvordan er det mulig? Beklager, mener 15000. Var rask på tastaturet. De har fakturert oss for søppel som de lagt igjen rundt søppeldunken. Anonymkode: fe247...740
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå