AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 Hunden min liker ikke barn eller gamle mennesker. Barn kan jeg skjønner siden de har en annen væremåte, men hvorfor reagerer hunden på gamle folk? Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #2 Skrevet 28. mai 2012 Hunden min liker ikke barn eller gamle mennesker. Barn kan jeg skjønner siden de har en annen væremåte, men hvorfor reagerer hunden på gamle folk? Noen som vet? Kanskje det er lukta? 1
Portvinpiken Skrevet 28. mai 2012 #3 Skrevet 28. mai 2012 Ofte er det en negativ erfaring hunden har hatt som den assosierer ting med i ettertid. Er den skeptisk til eldre og barn hunden din er? Når begynte den å bli det?
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 Hmm, kanskje. Men det er også ofte på avstand at den reagerer,og vil sjelden hilse når de kommer nært. Merkelig.
Portvinpiken Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 Hmm, kanskje. Men det er også ofte på avstand at den reagerer,og vil sjelden hilse når de kommer nært. Merkelig. Reagerer på hvilken måte? I hvilke situasjoner etc? Det er så veldig mye som spiller inn og vanskelig å si noe om før man har så mye info som mulig, men det finnes som regel en forklaring :-)
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #6 Skrevet 28. mai 2012 Ofte er det en negativ erfaring hunden har hatt som den assosierer ting med i ettertid. Er den skeptisk til eldre og barn hunden din er? Når begynte den å bli det? Jeg har to hunder, men det er kun den ene som reagerer på barn og eldre mennesker. At den reagerer på barn kan kanskje ha noe med at den ikke er vant til barn og at oppdretter ikke hadde barn. Den andre hunden er heller ikke vant med barn etter at den har bodd hos meg, men der hadde oppdretter barn og den reagerer aldri på barn når vi møter på noen. Men ingen av de har hatt noen dårlige opplevelser med gamle folk så vidt jeg vet. Det må ihvertfall ha vært før jeg fikk hunden. Den har bestandig vært skeptisk til eldre. Den kan også reagere hvis en person går med krykker eller sitter i rullestol.
elise00 Skrevet 28. mai 2012 #7 Skrevet 28. mai 2012 Hunden min reagerer på gamle mennesker som går litt krøkkete. Kanskje hunden synes det virker truende at de ikke beveger seg "vanlig".
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #8 Skrevet 28. mai 2012 Reaksjonen til hunden er knurring og bjeffing. Det er en liten rase, så ingen som blir redd for den, så de bare snakker til den og da blir den enda mer bjeffete.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #9 Skrevet 28. mai 2012 Hunden min reagerer på gamle mennesker som går litt krøkkete. Kanskje hunden synes det virker truende at de ikke beveger seg "vanlig". Ja,det kan godt hende at det er det som er grunnen.
Portvinpiken Skrevet 28. mai 2012 #10 Skrevet 28. mai 2012 Jeg har to hunder, men det er kun den ene som reagerer på barn og eldre mennesker. At den reagerer på barn kan kanskje ha noe med at den ikke er vant til barn og at oppdretter ikke hadde barn. Den andre hunden er heller ikke vant med barn etter at den har bodd hos meg, men der hadde oppdretter barn og den reagerer aldri på barn når vi møter på noen. Men ingen av de har hatt noen dårlige opplevelser med gamle folk så vidt jeg vet. Det må ihvertfall ha vært før jeg fikk hunden. Den har bestandig vært skeptisk til eldre. Den kan også reagere hvis en person går med krykker eller sitter i rullestol. Det er ikke unormalt at en hund reagerer på krykker og rullestol hvis de ikke er vant med dette. Når du sier "reagerer" hva legger du i dette? Bjeffer den som i at den blir litt sint eller redd? Det er ikke alltid man får med seg en situasjon der hunder får en dårlig erfaring. Det kan være noe som er over i løpet av et øyeblikk, og som hunden da assosierer dette med senere når de møter folk som på en måte likner. Barn er ofte uforutsigbare og hunder som ikke er vant med de, vet ikke alltid hvordan de skal forholde seg til små barn som kansje heller ikke har lært å forholde seg til hunder. Ergo er ikke dette så unormalt heller. Er dette et problem i hverdagen og noe du kunne tenke deg å jobbe med? Hva slags raser, alder og når fikk du hunden som er redd for eldre og barn?
Portvinpiken Skrevet 28. mai 2012 #11 Skrevet 28. mai 2012 Reaksjonen til hunden er knurring og bjeffing. Det er en liten rase, så ingen som blir redd for den, så de bare snakker til den og da blir den enda mer bjeffete. Hunden blir usikker med andre ord.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #12 Skrevet 28. mai 2012 Hunden min reagerte veldig da en psykisk utviklingshemmet jente klappet og koste med den. Jeg skjønner det ikke, for hun var veldig snill og flink med ham, det var liksom ingen grunn til å reagere, hun så også ut som en helt vanlig jente. Men han reagerte veldig på henne, liksom krøket seg sammen mens han så på meg med et bedende "redd meg mamma" blikk. Det kan jo ha vært tilfeldig, men veldig rart, og jeg tenkte på om det var fordi han ble usikker på henne.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #13 Skrevet 28. mai 2012 Det er ikke unormalt at en hund reagerer på krykker og rullestol hvis de ikke er vant med dette. Når du sier "reagerer" hva legger du i dette? Bjeffer den som i at den blir litt sint eller redd? Det er ikke alltid man får med seg en situasjon der hunder får en dårlig erfaring. Det kan være noe som er over i løpet av et øyeblikk, og som hunden da assosierer dette med senere når de møter folk som på en måte likner. Barn er ofte uforutsigbare og hunder som ikke er vant med de, vet ikke alltid hvordan de skal forholde seg til små barn som kansje heller ikke har lært å forholde seg til hunder. Ergo er ikke dette så unormalt heller. Er dette et problem i hverdagen og noe du kunne tenke deg å jobbe med? Hva slags raser, alder og når fikk du hunden som er redd for eldre og barn? Den bjeffer som at den vil jage bort personen tror jeg. Litt vanskelig å si. Det er ikke et betydelig problem sånn sett, da vi ikke omgåes eldre folk til vanlig, som regel bare iblant når vi går tur. Det er en Chihuahua tispe på 2 år. Fikk henne når hun var 9 uker. Siden det er en så liten hund så vil veldig mange hilse på, og da gjerne gamle folk som kanskje ikke er like vant til så små hunder. Jeg synes ikke at det er noe særlig at hundene reagerer sånn og vil gjerne jobbe med det. Den andre Chihuahuaen er helt forskjellig- elsker alt og alle.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #14 Skrevet 28. mai 2012 Hunden blir usikker med andre ord. Hva kan jeg gjøre med det? Sosialisere den med eldre? At alt skjer på hunden sine premisser og at jeg sier til eldre folk vi møter at de skal overse hunden før den eventuelt tar kontakt selv? Eller er det en annen måte jeg kan gå frem på?
Portvinpiken Skrevet 28. mai 2012 #15 Skrevet 28. mai 2012 (endret) Kjenner du noen eldre mennesker eller barn som kan hjelpe deg? Første punkt er å la hunden erfare at dette ikke er noe å være redd for. En måte gjøre dette på er at du helt ideelt sett da går så langt unna den personen som hunden synes er skummel, at hunden ikke reagerer. Og så korter du inn avstanden skritt for skritt. Dette er kortversjonen :-). Kan også kalles paralellgåing. Ikke press hunden for langt med det første, for da får den bare nok en dårlig opplevelse. Jeg ser utfordringen med dette hvis du for eksempel bor i en by og møter folk stadig vekk og over alt. Jeg vil råde deg til å finne et type passeringskurs, eller noen som tilbyr privattimer slik at dere kan jobbe med dette sammen. Erfaringsmessig skal det ikke så veldig mye til før det retter seg, så ingen grunn til fortvilelse :-) Red. det å overse og at du forholder deg helt rolig når du møter og evt stopper og snakker med de folkene hunden er redd, hjelper også. På den måten gir du ikke hunden oppmerkesomhet for det han/hun gjør, og du også ufarliggjør situasjonen for den. Forklar den/de du møter at hunden er litt usikker og redd og ikke påtving den kos og oppmerksomhet fra disse. Endret 28. mai 2012 av Portvinpiken
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #16 Skrevet 28. mai 2012 Portvinpiken: Jeg bor i Bergen, så vi møter folk titt og ofte, så det beste er nok å få litt hjelp og veiledning på dette. Tusen takk for tips! Jeg skal ta å undersøke litt og se om jeg finner et kurs eller en hundetrener som kan hjelpe meg og hunden min. Godt å høre at det er håp på forbedring.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #17 Skrevet 28. mai 2012 Hunden min er heller ikke så glad i gamle mennesker. Når han ser dem så reagerer han med å skyte rygg å "liste" seg mot dem mens han stirrer på dem som om han vil ta dem Han er 5 år nå og har alltid vert slik. Tror bare det er fordi kroppsspråket deres er mye tregere og 'unaturlig. er bare de eldste og tregeste han reagerer slikt på. Han er heller ikke så snill/ glad i kastrerte hunder. Blir veldig overlegen ovenfor dem. Dette er en stor hund da, så ser litt skummelt ut når han skyter rygg på folk, men han gjør aldri noe mer enn det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå