AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 Til dere som har tatt fri år. Klarte dere å begynne på skolen igjen etter et år fri? Jeg har så utrolig lyst på et et friår, fordi jeg tror ikke jeg klarer skolen. Føler meg helt utslitt, og dette året har jeg bare gått på skole for å bestå. Men jeg er redd for at om jeg tar et år fri, så klarer ikke jeg begynne på skolen igjen fordi jeg missliker det så sterkt. Men samtidig så har jeg bare et år igjen før jeg er ferdig utdanna. Sååå.. Hvordan gikk det med deg?
iselin91 Skrevet 28. mai 2012 #2 Skrevet 28. mai 2012 Har ikke tatt friår selv, men de jeg kjenner som har gjort det har ikke komt seg på skolebenken igjen. Tror bare du skal hoppe i det siste året, det går jo ganske fort da. Så kan du slappe av etterpå
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #3 Skrevet 28. mai 2012 Ja du har vel kanskje rett. Men jeg er så utrolig lei! Noen andre med samme erfaring? fra ts
klumsa Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 Jeg har hatt friår 1 gang for noen år siden og har et ufrivillig friår nå. Første gangen var det ikke noe problem å komme seg tilbake på skolen. Nå derimot har jeg ikke lyst fordi jeg heller vil jobbe, men samtidig vil jeg fullføre hele løpet, men det kan jeg også gjøre over nettstudier. Så får se hva det blir til:)
Lovealii Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 Har hatt friår etter å ikke ha fullført hele første året mitt i bachelor. Da jeg sluttet var det for sent å søke skole/universitet.. Men etter halvannet år er jeg snart i gang med studier. Om du er motivert for å begynne med studier, så klarer man det. Er ikke et problem.. Nesten halvparten av mine venner hadde et friår etter vgs, eller senere i utdanningen.. Ser ikke på dette som et problem..
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 ja jeg tok dessverre ett fri år der jeg liksom skulle jobbe for å finne ut hva jeg skulle gjøre videre. nå er ett år gått og jeg sitter fortsatt hjemme uten noe å gjøre. ikke finn på å gjøre noe så dumt, ikke gjør samme feil som meg iallefall.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #7 Skrevet 29. mai 2012 Gikk greit,syns året var kjedelig og gleder meg til å starte på skolen igjen i høsten.
Aeternitas Skrevet 29. mai 2012 #8 Skrevet 29. mai 2012 Jeg tok et friår og begynte igjen og "fullførte"- jeg velger å skrive fullførte med "" fordi det gikk til helvete.. Skulle bare holdt det gående.
iselin91 Skrevet 29. mai 2012 #9 Skrevet 29. mai 2012 Du får jo slappet av i sommer. Koble helt av og bare kose deg. Det hjelper jo det. Jeg er jaffal glad jeg ikke tok friår, kjenner meg såpass at hadde jeg gjort det så hadde jeg sittet på Rimi eller noe annet i den dur uten fagbrev., (Det var ikke for å slenge noe negativt for de som gjør det) men er kjekkere å bare bli feridg med det
Gjest babyfirefly91 Skrevet 29. mai 2012 #10 Skrevet 29. mai 2012 Jeg tok 2 friår etter vg1, var skikkelig skolelei. jobbet å koste meg med "nye opplevelser" gikk så tilbake på skolen å har fulført vidergående med generell studiekompetanse! skipt å henge etter alle de gamle ungdomskolekameratene, men er kjempe takknemlig for at jeg jobbet de to årene.... selv om jeg skulle ønske det bare var 1 år. hehe! det som kom godt ut av at jeg tok friår var jeg fikk tenke over hva jeg ville bli og fikk jobberfaring. har bare jobbet i forskjellige butikker og skal til høsten ta opp fag som de ikke hadde på skolen min å må jo derfor jobbe igjen. takket være jobbingen min i de to årene+ mens jeg har gått på skole, har gitt meg meg erfaring slik at jeg fikk 4 jobbtilbud på 1mnd! mens mine andre veninner sliter fælt med å finne jobb og jobber heller på kiwi o.l Hvis du er umotivert på skolen vill jeg ta å jobbet i sommer for å se om du kunne tenke deg å fortsette å jobbe ett år til, grunnen til at jeg fikk meg selv tilbake på skolen var får jeg ville IKKE jobbe så mye for SÅ liten lønn og fant ut at utdanning lønner seg! 1
drosophilia Skrevet 29. mai 2012 #11 Skrevet 29. mai 2012 Ta et friår og jobb. Jeg var skolelei på VGS, droppet ut i 3.året og jobbet. Tok eksamen som privatist ett år senere med glimrende resultater.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #12 Skrevet 29. mai 2012 Ååå, tusen takk for svar dere! Ser at det kommer både positive og negative sider ut av det. Jeg har så lyst på en friår for å kunne tjene penger! Er så utrolig skolelei at jeg får ikke sagt det nok. Samtidig er jeg redd for at jeg ikke klarer å begynne igjen, om jeg først dropper ut av skolen. Hmm, fy faen for et vanskelig valg. fra Ts.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #13 Skrevet 29. mai 2012 Jeg hadde ikke et friår, men skulle absolutt ønske at jeg tok det. Karakterene min det første året på høgskolen gjenspeiler hvor lei jeg var av skolen og jeg måtte ta opp en del fag pga det. Tenkte bare det kunne være greit å se det fra den siden også. Det er jo de karakterene du som regel blir basert på så om du er skolelei er det kanskje ingen god ide og gå rett videre på ny skole.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #14 Skrevet 29. mai 2012 Det er ganske vanlig å være superlei på slutten av andre året på en treårig utdannelse. Sisteåret er man ofte mer motivert og ser slutten. Har du mulighet til å ta deg litt fri i sommer og reise bort en tur? Det siste året går ofte fort, og tenk så deilig å bli helt ferdig og få en relevant jobb! Du er såå nær! Bruk sommeren på å hente motivasjon, vær sammen med studiekammerater som ikke er så lei, kanskje de kan motivere deg? Heng hvertfall ikke med andre som er negative, det smitter! Hadde jeg vært deg hadde jeg fullført nå altså.. Syns hvertfall du skal begynne igjen til høsten, så kan du se an om du tar deg permisjon hvis det absolutt ikke går. Det er hvertfall min mening:) Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #15 Skrevet 29. mai 2012 Jeg hadde ikke et friår, men skulle absolutt ønske at jeg tok det. Karakterene min det første året på høgskolen gjenspeiler hvor lei jeg var av skolen og jeg måtte ta opp en del fag pga det. Tenkte bare det kunne være greit å se det fra den siden også. Det er jo de karakterene du som regel blir basert på så om du er skolelei er det kanskje ingen god ide og gå rett videre på ny skole Takk for svar, Anonym Det er så sant det du sier. Karakterene mine er helt ræva fordi jeg ikke er motivert nok. Så da tenker jeg at det er jo bedre å ta et friår, sånn at jeg kan komme tilbake til skolen å få bedre karakterer det siste året. I steden for å bare gjennomføre det, fordi jeg føler jeg må. I tillegg så kommer karaktere mine til å være utrolig dårlige fordi jeg er så lei. :frown: Det er ganske vanlig å være superlei på slutten av andre året på en treårig utdannelse. Sisteåret er man ofte mer motivert og ser slutten. Har du mulighet til å ta deg litt fri i sommer og reise bort en tur? Det siste året går ofte fort, og tenk så deilig å bli helt ferdig og få en relevant jobb! Du er såå nær! Bruk sommeren på å hente motivasjon, vær sammen med studiekammerater som ikke er så lei, kanskje de kan motivere deg? Heng hvertfall ikke med andre som er negative, det smitter! Hadde jeg vært deg hadde jeg fullført nå altså.. Syns hvertfall du skal begynne igjen til høsten, så kan du se an om du tar deg permisjon hvis det absolutt ikke går. Det er hvertfall min mening:) Lykke til! Takk for svar Jeg jeg er også enig med deg. Jeg sier til meg selv at det er lurt å fullføre, men samtidig så vet jeg ikke om jeg klarer. Jeg er så lei av å leve som en fattig student, fordi jeg ikke har overskudd til å jobbe. Jeg har lyst til å tjene penger, reise og leve livet. Men når det neste året er gått, så er jeg helt sikker på at jeg tenker "nå hadde jeg vært ferdig", og det er så grusomt å tenke på. Kanskje jeg savner skolen når jeg er ferdig med sommerferien, siden jeg da har fått slappet av. Hmmm...
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #16 Skrevet 29. mai 2012 Hvordan har dere råd til disse friårene? Det frister jo, men jeg skjønner ikke hvordan det skal la seg gjennomføre.
frøkna Skrevet 29. mai 2012 #17 Skrevet 29. mai 2012 Hvordan har dere råd til disse friårene? Det frister jo, men jeg skjønner ikke hvordan det skal la seg gjennomføre. Etter det jeg har skjønt jobber de i stede for skole de som tar friår. Eller så bor de i kjelleren til foreldrene et års tid. Jeg har ikke tatt friår, men heller ikke vært så utrolig skolelei heller. Jeg syns livet som student er mye friere enn livet som yrkesaktiv. Jeg skal jobbe nesten resten av livet mitt, det er nå jeg er ung og møter mennesker jeg skal kjenne resten av livet som "studentvenner". Noen ganger er det hardt, men dagene er jo ganske korte, man legger opp til dagen sin selv. Ja, tror jeg vil være student så lenge jeg kan! Eneste ulempen er jo at man jobber opp en del gjeld og har konstant dårlig råd da.
Mimma Skrevet 29. mai 2012 #18 Skrevet 29. mai 2012 Hei du. Ta et friår! Jeg gikk allmenn på videregående, var skikkelig lei og ville leve livet litt før jeg begynte på noe mer skolegang. Jeg tok først et år på folkehøgskole som var helt supert, deretter et år med iherdig jobbing for å spare penger og tilslutt 6 mnd av det siste året fri med reising verden rundt. Var helt supert og jeg kan virkelig anbefale alle å gjøre det samme. Jeg fikk også mange advarseler om at jeg ikke kom til å klare å komme meg på skolen, men nå er jeg straks ferdig med 1.året på sykepleien og det har gått helt fint
Gjest Badabing Skrevet 29. mai 2012 #19 Skrevet 29. mai 2012 Jeg tok friår før siste skoleåret på vgs, og dro på folkehøgskole. Klarte ikke å begynne på vgs igjen etterpå, men fullførte som privatist i stedet. Men er det vgs eller høyere utdanning du tar? For det er mye lettere å fullføre høyere utdanning etter friår enn det er å fullføre vgs. Vil anbefale deg å fullføre vgs fremfor friår. Lettere å ta opp fag for å forbedre karakterer enn å begynne på vgs igjen når alle er yngre enn deg, å få realkompetanse, fullføre etter 23/5-regelen osv. Om du derimot holder på med høyere utdanning, tror jeg et friår bare er positivt så lenge man har en god plan. Sikker jobb, reising, førstegangstjeneste, folkehøgskole, dra for å lære et nytt språk osv. Men jeg synes man bør ha et prosjekt slik at man ikke ender opp med å gå ledig. Jeg har både vært på folkehøgskole, militæret, backpacket og jobbet før jeg fullførte bachelor med mer, og jeg har ikke angret på noe av det. Om jeg skal si at jeg angrer på noe, må det være at jeg ikke reiste enda mer før jeg plutselig hadde fast jobb og hus og bil og hunder og det hele.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #20 Skrevet 29. mai 2012 Jeg tok friår før siste skoleåret på vgs, og dro på folkehøgskole. Klarte ikke å begynne på vgs igjen etterpå, men fullførte som privatist i stedet. Men er det vgs eller høyere utdanning du tar? For det er mye lettere å fullføre høyere utdanning etter friår enn det er å fullføre vgs. Vil anbefale deg å fullføre vgs fremfor friår. Lettere å ta opp fag for å forbedre karakterer enn å begynne på vgs igjen når alle er yngre enn deg, å få realkompetanse, fullføre etter 23/5-regelen osv. Om du derimot holder på med høyere utdanning, tror jeg et friår bare er positivt så lenge man har en god plan. Sikker jobb, reising, førstegangstjeneste, folkehøgskole, dra for å lære et nytt språk osv. Men jeg synes man bør ha et prosjekt slik at man ikke ender opp med å gå ledig. Jeg har både vært på folkehøgskole, militæret, backpacket og jobbet før jeg fullførte bachelor med mer, og jeg har ikke angret på noe av det. Om jeg skal si at jeg angrer på noe, må det være at jeg ikke reiste enda mer før jeg plutselig hadde fast jobb og hus og bil og hunder og det hele. Hei du, takk for svar! Det er nok vgs jeg holder på med forsatt. Gikk vg1, vg2, så skiftet jeg mening og ville heller bli noe annet. Derfor måtte jeg gå vg2 på en ny linje om igjen, så til høsten blir det vg3. Da har jeg altså gått 3 år nå som sommerferien kommer. Men det er akkurat det, at jeg ikke vet om jeg kommer til å begynne igjen, om jeg tar et fri år. Er redd for at jeg liker å tjene penger, så derfor har jeg ikke lyst å gå tilbake til å bli en fattig student. Men jeg er forbanna umotivert, og jeg tror skolen kommer til å utslite meg helt. Så derfor tenkte jeg at det hadde vært fint med et friår, der jeg fikk en lang pause fra hele skolen. Sånn at jeg kan komme tilbake å være mer motivert, og få bedre karakterer. Til dere andre, tusen takk for svar! Jeg leser det dere skriver, og jeg er kjempe takknemlig for at dere tar dere tid til å skrive
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå