Gå til innhold

Ang levering av bryllups papirene

jea

Anbefalte innlegg

I dag var jeg innom preste kontoret og skulle levere alle papirer+fødsels attest..Og det som var jeg måtte få nye tilsendt fødesels attester på meg og sambo, de måtte ikke være datert noe eldre enn 4 mnd før vi skulle gifte oss...

Så nå må jeg bestille nye fødsels attester fra folke registret..Og jeg som trodde jeg var smart og fikk de i 03,og var tidlig ute..

Så da vet man det ..SÅ slipper man å gå en bom tur til presten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HÆ?

Må man bestille nye fødselsattester????

Holder det ikke med de man har fra da man faktisk ble født????

*forte meg å maile prestekontoret*

:o :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter bare på forlovererklæringen fra min sambos forlover så blir våre papirer også sendt.

*akkurat sendt mail til menighetskontoret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var innom menighetskontoret i januar og da fikk vi beskjed om at fødselsattesten kan ikke være eldre enn 6 mnd og ektefolkserklæringen og forlovererklæringene kan ikke være eldre enn 4 mnd.

I tillegg må man passe på at det er tid nok til at de kan sendes til den menigheten man hører til i hvis man gifter seg i et annet sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maja skrev

og ektefolkserklæringen og forlovererklæringene kan ikke være eldre enn 4 mnd.  

Søren og............min forlover skrev under papirene i august i fjor!!!!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart at man får så forskjellige beskeder rundt omkring... Hvis det er absolutte regler må det jo være de samme reglene over hele landet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig vanskelig for deg å få en ny underskrift? Sånn egentlig så er det vel ikke helt lov å trikse med datoer? Du kan jo ta en telefon til menighetskontoret der dere skal gifte dere bare for å sjekke at jeg ikke lurer deg, men jeg er ganske sikker på at dette siden det hadde vært mye greiere for oss å ordne det før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida det er ikke noe problem å få ny underskrift. Må bare sende en ny erklæring til henne siden hun bor 50 mil unna.

Syntes bare det var så greit at det var gjort og nå må jeg huske enda en ting............igjen..................

Tror på deg skjønner du.................... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm rart att jeg fikk beskjed att det skulle være 4 mnd da..Ja ja jeg bare bestiller nye jeg da..Att alt skal være så tungvindt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner til det der...

ser forresten at det står på bakpå "erklæring fra brudefolkene før prøving av ekteskapsvilkårene" i rettledninga at "har det gått mer enn 4 måneder fra attest ble gitt, eller i det tilfelle fra det tidspunkt ekteskapsvilkårene ble prøvd (uten at attest ble gitt), kan ikke vigsel skje før etter ny prøving av ekteskapsvilkårene."

Det er nok dette jeg har tolket dithen at papirene ikke skal være eldre enn 4 mnd. Utover det står det i brevet fra kirken vi skal gifte oss i at fødselsattester skal være av nyere dato (ikke eldre enn 6mnd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min forlover vil være høygravid eller kanskje ligge å føde samme dag, så da jeg spurte presten om dette med ny forlover eller ikke så kunne jeg faktisk ha ny forlover på dagen og som kunne skrive erklæringen samme dag.

Kan det være så farlig da med disse fristene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis presten har sagt det er greit så er det sikkert det. H*n har nok mer detaljekunnskap enn meg. Kanskje det bare er erklæringen fra brudefolkene som ikke bør være så gammel (eller for "ung", dvs mindre enn en uke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, så mye forskjellig som sies da.. Jeg fikk beskjed om at fødselsattestene ikke kunne være eldre enn 3 måneder jeg..Ja, ja - jeg har jo ikke bestilt de enda, men merkelig at det ikke er likt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg akkurat snakket med kirkekontoret, og de kunne fortelle at våre papirer, som ble sendt inn 12. januer, fint kan brukes i forbindelse med vår vielse 29. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...