Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg er varig ufør, søkt om varig ufør men går å venter på å få det, går nå på AAP.

sammboeren min eier leiligheten jeg bor i, men vi vil flytte og jeg vil ta opp lån.

får ikke lån i banken, og har ikke råd heller...

kan jeg få startlån og tilskudd og kjøpe sammen med min kjæreste?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ingen som har fått startlån og tilskudd?????

Skrevet

På hvilket grunnlag vil du folk skal svare?

Nå hadde du flaks, for jeg jobber med dette tema. Og det finnes ikke ett enkelt svar. Det du kan gjøre til å begynne med er:

- les Husbankens retnngslinjer på www.husbanken.no og se om du og samboeren din er i målgruppen.

- sjekk med kommunen din, f.eks på deres hjemmeside, hvilke lokale retningslinjer de opererer med

- ta kontakt med lokal bank og be om skriftlig bekreftelse på hvor mye lån du/dere kan få, evt skriftlig avslag (de aller fleste kommuner ønsker slik bekreftelse, gjerne fra mer enn en bank)

Til syvende og sist handler det om økonomi til å betjene lånet. Renta i husbanken er nå veldig lav, men kommunen må legge inn en kalkulasjonsrente som er noe høyere, slik at budsjettet viser at dere tåler en renteoppgang.

Videre har Finanstilsynet strammet inn reglene, slik at de ønsker at alle lån (både husbank og andre banker) tilsammen utgjør 85 % av kjøpesummen, altså at du må stille med 15 % egenkapital. Hvis du skal fullfinansiere med startlån, eller toppfinansiere med startlån "krever" Finanstilsynet - og dermed kommunen og bankene - at det er god nok økonomi i husholdningen til å håndtere dette.

Uansett vil jeg anta at du ikke får lån før du har fått innvilget en evt uførestønad, fast forutsigbar inntekt er i disse dager en stor fordel. Der AAP kan endre seg raskt, er uførestønad både fast og forutsigbar.

Forøvrig finner du nok alt dette og mer til på husbanken og din egen kommune sine hjemmesider.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...