AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 Jeg stilte dette spm i en annen tråd, men fant ut at jeg ville lage egen tråd i stede. Jeg har lenge ønsket å starte for meg selv på sikt og kunne tenke meg å tilby enkle regnskapstjenester uten å være autorisert. Jeg vet at man ikke kan fakturere for regnskapstjenester, men har søkt litt på nett og funnet ut at man kan føre regnskap uten å være autorisert så lenge en revisor tar årsoppgjøret. Synes det var vanskelig å finne noe korrekt svar på akkurat dette, så er det noen her inne som vet? Hvor går grensen i hvor mye man kan gjøre i regnskap for andre uten å være autorisert?
Sol79 Skrevet 29. mai 2012 #2 Skrevet 29. mai 2012 I henhold til regnskapsførerloven må alle som i næring påtar seg å føre regnskap for andre inneha autorisasjon for regnskapsfører, det vil si at du ikke har anledning til å starte for deg selv uten å være autorisert. Alle regnskapsbyråer må f.eks. ha minst en autorisert regnskapsfører. Du kan likevel føre regnskap for andre, men da må du være ansatt i det selskapet du fører regnskapet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #3 Skrevet 29. mai 2012 Dessuten kan ikke revisor ta årsoppgjøret i Norge. De kan utføre bistand på oppsett av årsregnskap og ligningspapirer, men leveransen av saldobalanse og dokumentasjon må likefult komme fra en autorisert regnskapsfører.
Sol79 Skrevet 29. mai 2012 #4 Skrevet 29. mai 2012 Dessuten kan ikke revisor ta årsoppgjøret i Norge. De kan utføre bistand på oppsett av årsregnskap og ligningspapirer, men leveransen av saldobalanse og dokumentasjon må likefult komme fra en autorisert regnskapsfører. Det stemmer ikke. Et selskap kan f.eks. ansette en person som fører regnskapet internt, og da trenger ikke vedkommende være autorisert regnskapsfører. Revisor kan også utføre et komplett årsoppgjør. Det er helt vanlig det. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #5 Skrevet 29. mai 2012 Det stemmer ikke. Et selskap kan f.eks. ansette en person som fører regnskapet internt, og da trenger ikke vedkommende være autorisert regnskapsfører. Revisor kan også utføre et komplett årsoppgjør. Det er helt vanlig det. Det er ikke riktig. En revisor kan utføre teknisk bistand. Det vil si foreta enkle sluttposteringer, og sette opp formelt årsregnskap og noter, samt foreta skatteberegning og oppsett av ligningspapirer. En revisor kan ikke bokføre, han kan ikke produsere dokumentasjon av regnskapsposter og annet som tilhører å foreta et årsoppgjør. Har du vært borte i en revisor som utfører et komplett årsoppgjør har han brutt flere paragrafer i revisorloven, og skulle vært anmeldt til tilsynet. Jeg har arbeidet som statsautorisert revisor de siste 9 årene, så revisors uavhengingskrav har jeg full kontroll på. 1
Sol79 Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 (endret) Det er ikke riktig. En revisor kan utføre teknisk bistand. Det vil si foreta enkle sluttposteringer, og sette opp formelt årsregnskap og noter, samt foreta skatteberegning og oppsett av ligningspapirer. En revisor kan ikke bokføre, han kan ikke produsere dokumentasjon av regnskapsposter og annet som tilhører å foreta et årsoppgjør. Har du vært borte i en revisor som utfører et komplett årsoppgjør har han brutt flere paragrafer i revisorloven, og skulle vært anmeldt til tilsynet. Jeg har arbeidet som statsautorisert revisor de siste 9 årene, så revisors uavhengingskrav har jeg full kontroll på. Det er mulig det er et definisjonsspørsmål som gjør at vi er uenige. Komplett årsoppgjør for meg er revisjon, oppsett av ligningspapirer og årsregnskap med noter. Jeg ser ikke på bokføring og avstemming som en del av årsoppgjøret, men det virker på meg som at du gjør det? Endret 29. mai 2012 av Sol79 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #7 Skrevet 29. mai 2012 Det er mulig det er et definisjonsspørsmål som gjør at vi er uenige. Komplett årsoppgjør for meg er revisjon, oppsett av ligningspapirer og årsregnskap med noter. Jeg ser ikke på bokføring og avstemming som en del av årsoppgjøret, men det virker på meg som at du gjør det? Enig, det er definisjonen vi er uenige i. Når revisor snakker om sitt årsoppgjør, er det kun snakk om ordinær revisjon. I tillegg kan revisor i mer skjeldne tilfeller utføre teknisk bistand på årsregnskap og ligningspapirer som en tilleggstjeneste til ordinær revisjon. Dette skjer ofte på mindre klienter som ikke har ekstern regnskapsfører, og det tegnes da en egen kontrakt for dette. Det at revisor gjør denne jobben har ingen betydning for om regnskapsfører må være autorisert eller ikke, for å returnere til TS sitt spørsmål
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #8 Skrevet 29. mai 2012 ok, så kort oppsummert så kan man tilby å føre regnskap som i å føre billag, følge med på reskontro og purre o.l. for kunden? ble egentlig litt forvirret ts
Sol79 Skrevet 29. mai 2012 #9 Skrevet 29. mai 2012 (endret) ok, så kort oppsummert så kan man tilby å føre regnskap som i å føre billag, følge med på reskontro og purre o.l. for kunden? ble egentlig litt forvirret ts Nei, så lenge du ikke er autorisert så kan du ikke føre regnskap for andre med minre du er ansatt hos de du fører regnskap for. (Dette står i det første svaret mitt.) Les regnskapsførerloven om du fremdeles ikke skjønner. Endret 29. mai 2012 av Sol79
Mynona Skrevet 29. mai 2012 #10 Skrevet 29. mai 2012 I henhold til regnskapsførerloven må alle som i næring påtar seg å føre regnskap for andre inneha autorisasjon for regnskapsfører, det vil si at du ikke har anledning til å starte for deg selv uten å være autorisert. Alle regnskapsbyråer må f.eks. ha minst en autorisert regnskapsfører. Du kan likevel føre regnskap for andre, men da må du være ansatt i det selskapet du fører regnskapet. For å presisere; daglig leder må være autorisert. ____ Ellers TS, det Sol79 sier er riktig, og hvis du fortsatt ikke forstår ville jeg ringt NARF og snakket med de.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå