Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! :jepp:

Jeg startet på p-piller for 4 år siden. Men med de mistet jeg mens å har ikke hatt det siden. Har snakket med legen om dette å han sir at det ikke er farlig å gå uten mens.

Men det jeg lurer på er om jeg kan bli gravid selvom? Sluttet på pillen for snart 1 år siden.

Grunnen til at jeg lurer er fordi vi ønsker å få barn.

:klemmer:

På forhånd takk for de som svarer :)

Endret av Blank
Gjest Mahareth
Skrevet

Legen din har rett, det er ikke farlig å gå uten mens en stund. Jeg gikk også på piller som jeg mistet mensen av (Cerazette), og jeg er gravid nå.

Det som mest sannsynlig er årsaken til at du ikke har fått mensen igjen etter pilleslutt er at kroppen din bruker litt lenger tid på å komme tilbake til vanlig igjen.

Det kan ta 1-2 år etter pilleslutt før alt er normalt. Jeg ville nok likevel spurt legen om det neste gang du er der, for å være på sikre siden.

Husk også at du kan bli gravid før du faktisk får mensen, ettersom eggløsningen kommer før mens. Så det kan være smart å ta en test. Ei jeg kjenner var nesten 3 mnd på vei da hun tok test for sikkerhets skyld, hun hadde heller ikke fått mensen etter pilleslutt :)

Skrevet

Legen din har rett, det er ikke farlig å gå uten mens en stund. Jeg gikk også på piller som jeg mistet mensen av (Cerazette), og jeg er gravid nå.

Det som mest sannsynlig er årsaken til at du ikke har fått mensen igjen etter pilleslutt er at kroppen din bruker litt lenger tid på å komme tilbake til vanlig igjen.

Det kan ta 1-2 år etter pilleslutt før alt er normalt. Jeg ville nok likevel spurt legen om det neste gang du er der, for å være på sikre siden.

Husk også at du kan bli gravid før du faktisk får mensen, ettersom eggløsningen kommer før mens. Så det kan være smart å ta en test. Ei jeg kjenner var nesten 3 mnd på vei da hun tok test for sikkerhets skyld, hun hadde heller ikke fått mensen etter pilleslutt :)

Takk for svar :)

Gikk å på de pillene. Det som er at vi ønsker å få barn nå, så er derfor jeg lurer.

Skal snakke med legen neste gang jeg er der.

Skrevet

Ja, det er mulig å bli gravid uten mens, men sannynligheten er nok mindre enn for de som har regelmessig mens.

Min venninne har blitt gravid 2 ganger uten å ha hatt mens verken før eller etter. Sluttet på p-piller for ca 5 år siden, nå har hun en 4-åring og en 2-åring, og har fortsatt ikke blødning. Legen fant ut at hun har PCOS, og ett av symptomene kan være manglende mens. Likevel var hun så heldig å bli gravid to ganger :)

Skrevet

Eggløsning skjer ca 11-17 dager før mens. Har du eggløsning, og blir ikke gravid, vi du alltid få mens etterpå. Det at du ikke har mens overhodet betyr at du akkurat nå ikke har eggløsning, og derfor ikke kan bli gravid.

Men for å svare på spørsmålet går det ann å bli gravid uten mens. Nettopp fordi det er eggløsningen som trigger mens.

Om det går over seks måneder uten antydning til mens etter pilleslutt hadde jeg fått en henvisning til gynekolog fra fastlegen. Da kan han ta en titt, og gi deg en hormonkur som kanskje kan trigge at mensen kommer i gang igjen. Men det å gå uten mens en periode er som sagt ikke farlig i det hele tatt.

Skrevet

Ja, det er mulig å bli gravid uten mens, men sannynligheten er nok mindre enn for de som har regelmessig mens.

Min venninne har blitt gravid 2 ganger uten å ha hatt mens verken før eller etter. Sluttet på p-piller for ca 5 år siden, nå har hun en 4-åring og en 2-åring, og har fortsatt ikke blødning. Legen fant ut at hun har PCOS, og ett av symptomene kan være manglende mens. Likevel var hun så heldig å bli gravid to ganger :)

Krysser fingrene da :jepp:

Skrevet

Eggløsning skjer ca 11-17 dager før mens. Har du eggløsning, og blir ikke gravid, vi du alltid få mens etterpå. Det at du ikke har mens overhodet betyr at du akkurat nå ikke har eggløsning, og derfor ikke kan bli gravid.

Men for å svare på spørsmålet går det ann å bli gravid uten mens. Nettopp fordi det er eggløsningen som trigger mens.

Om det går over seks måneder uten antydning til mens etter pilleslutt hadde jeg fått en henvisning til gynekolog fra fastlegen. Da kan han ta en titt, og gi deg en hormonkur som kanskje kan trigge at mensen kommer i gang igjen. Men det å gå uten mens en periode er som sagt ikke farlig i det hele tatt.

Har vært hos gynekolog å han fortalte at alt var som normalt, må vente at den kommer av seg selv. Så når er det egentlig bare å vente å se hva som skjer :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Man kan også ha mens uten å ha eggløsning. Dette er dessverre tilfelle for meg :-(

Skrevet

Man kan også ha mens uten å ha eggløsning. Dette er dessverre tilfelle for meg :-(

Det var veldig trist å høre :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble gravid uten å ha hatt mens. Det eneste var at når jeg først fant ut at jeg var gravid så visste jeg ikke hvor langt på vei jeg var og måtte ta tidlig UL. Men hvis man prøver og tester jevnlig har man vel mer kontroll :)

Skrevet

Har vært hos gynekolog å han fortalte at alt var som normalt, må vente at den kommer av seg selv. Så når er det egentlig bare å vente å se hva som skjer :jepp:

Det er bra at alt ser normalt ut. Da er det nok bare hormonene som er på tur etter p-pilleslutt.

Selv mistet jeg mensen fullstendig i ca ett år etter pilleslutt. GU og blodprøver, samt andre undersøkelser, viste ingenting feil. Etter flere tunge runder med hormonbehandling kom eggløsning og mens tilbake. Hos meg kan det se ut som om dårlig eggkvalitet var årsaken, og at kroppen derfor slet ekstra etter endt p-pillebruk. Men hos de fleste skyldes det kun at kroppens egne hormoner sliter med å ta over etter pillebruk.

Det gynekologen kan forsøke er å skrive ut en Primolut N kur. Det gir en kunstig bortfallsblødning, og hos mange gir det en kickstart for kroppen, slik at man fortsetter med normale sykluser etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...