AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 Har de siste 6 ukene fått besøk av en grå og meget sosial katt i hagen min. Første gangen den kom hadde den halsbånd og jeg mener bestemt det var en hukatt. Nå er halsbåndet borte, katten virker tynnere og enda mer sosial? Den har også fått litt småklumper i pelsen. De kattene jeg selv har hatt gjennom oppveksten har vært litt tykkere mener jeg å huske, og klumper i pelsen fikk de fort så vi måtte børste dem hver dag. men er over 10 år siden sist jeg hadde katt. Katten har blitt mer og mer nærgående og i dag kom den inn i hagen og hoppet opp i fanget mitt, tydelig vant til mennesker. Har sjekket savnede katter i Trondheim, men det eneste som lignet der var en hannkatt og jeg mener dette var en hukatt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, tørr jo ikke mate den heller i tilfelle den bor i nabolaget eller er savnet. Den er ikke øremerket, ser ingenting på venstre øret til katten.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #2 Skrevet 28. mai 2012 Ta den med til en veterinær og be dem om å sjekke om katten er chipet 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #3 Skrevet 28. mai 2012 Ta den med til en veterinær og be dem om å sjekke om katten er chipet Koster dette penger? Og hvordan frakter jeg den ev dit? Hva skjer om den ikke er chippet? Avliver de den?
frøkna Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 Nei, selvfølgelig avliver de den ikke! Du kan sjekke selv også om den er chippet, men det kan være litt vanskelig. Det er en bitteliten klump under pelsen i nakken. Om den ikke er chippet eller meldt savnet, så kan man regne med at den ikke har eier. Noen katter har også øretattovering, men det har de sluttet med nå så det er kun de litt eldre kattene som har det. Jeg vil ikke tro de tar betaling for å bare sjekke om katta er chippet, det tar en dyrepleier/ veterinær eller annen ansatt på dyreklinikken 2 sekunder ved resepsjonen å sjekke med hånden. Om den er det kan man jo scanne chippen for å få informasjon om eierne til katten. 1
Amens Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 Om den har pels som stadig blir mer flokete kan det indikere at den vanligvis blir børstet. Halsbåndet kan ha falt av. Jeg kjøper kun halsbånd som har en sånn lås at om katten blir hengende fast, så slites det av. Jeg tviler på at det koster noe å få dyrlegen til å scanne chipen. Finnes det noen organisasjoner som omplasserer katter? Her i Bergen har vi mulighet til å ringe dyrebeskyttelsen som kan hjelpe med scanning. Min egen katt har vert borte siden lørdag og jeg håper noen snille mennesker finner henne og får henne scannet...
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #6 Skrevet 28. mai 2012 Nei, selvfølgelig avliver de den ikke! Du kan sjekke selv også om den er chippet, men det kan være litt vanskelig. Det er en bitteliten klump under pelsen i nakken. Om den ikke er chippet eller meldt savnet, så kan man regne med at den ikke har eier. Noen katter har også øretattovering, men det har de sluttet med nå så det er kun de litt eldre kattene som har det. Jeg vil ikke tro de tar betaling for å bare sjekke om katta er chippet, det tar en dyrepleier/ veterinær eller annen ansatt på dyreklinikken 2 sekunder ved resepsjonen å sjekke med hånden. Om den er det kan man jo scanne chippen for å få informasjon om eierne til katten. Den har ikke øretatovering. Min gamle katt hadde det, så den kjenner jeg til. Er det noen spesiell plass i nakken jeg kan kjenne etter chipen? Katta er nærgående, så får nok lov til å kjenne etter. Siden jeg mener å huske at den hadde halsbånd første gangen,så har den i alle fall hatt en eier. Om katten ikke har en eier nå så ser jeg for meg at jeg må adoptere den som en utekatt. Har jo blitt glad i den gjennom disse seks ukene. Har vært en del utflyttinger i nabolaget,så den kan være forlatt også. 1
CalidumCor Skrevet 28. mai 2012 #7 Skrevet 28. mai 2012 Her finner du informasjon fra dyrebeskyttelsen om hva du bør gjøre når du tror du har funnet en hjemløs katt. Det er også en link der til kart over alle mikrochipavlesere i Trondheim. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #8 Skrevet 28. mai 2012 Her finner du informasjon fra dyrebeskyttelsen om hva du bør gjøre når du tror du har funnet en hjemløs katt. Det er også en link der til kart over alle mikrochipavlesere i Trondheim. Lykke til Takk, fant den nettopp selv også Ser en butikk i nærheten har avleser. Regner med dyrebeskyttelsen vet om pris og tips til å frakte katten dit. Holder også på å lade opp kameraet så jeg kan ta bilde av katten og legge ut på "katt funnet". Er en fantastisk fin og sosial katt, så om noen har etterlatt den blir jeg sur, det fortjener den ikke.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #9 Skrevet 28. mai 2012 Om den har pels som stadig blir mer flokete kan det indikere at den vanligvis blir børstet. Halsbåndet kan ha falt av. Jeg kjøper kun halsbånd som har en sånn lås at om katten blir hengende fast, så slites det av. Jeg tviler på at det koster noe å få dyrlegen til å scanne chipen. Finnes det noen organisasjoner som omplasserer katter? Her i Bergen har vi mulighet til å ringe dyrebeskyttelsen som kan hjelpe med scanning. Min egen katt har vert borte siden lørdag og jeg håper noen snille mennesker finner henne og får henne scannet... Det kan være forklaringen på det med halsbåndet ja. Pelsen har fått slike små floker i seg, jeg får så lyst til å børste den så det ikke blir værre for henne, men holder litt avstand mens jeg prøver å finne ut om den har en eier. Håper katten din kommer tilbake
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #10 Skrevet 28. mai 2012 Sjekkliste mistet/funnet katt Så fint at du bryr deg! Lykke til, håper du finner eieren
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #11 Skrevet 30. mai 2012 Nå har jeg lagt ut funnetannonse på katten og varslet dyrebeskyttelsen. Spent på om noen vil melde seg! 1
ninuska_ Skrevet 30. mai 2012 #12 Skrevet 30. mai 2012 (endret) Så flink du har vært! Jeg så annonsen, og det var en nydelig liten pus (og hvis det ikke var din annonse, så var det en utrolig søt katt jeg så) Håper den finner eieren sin igjen, og siden den hadde halsbånd så er det sikkert noen som savner den. Min pus har heller ikke øremerking, og jeg trodde de hadde gått bort fra dette nå? Selv om jeg gjerne skulle ønske at han hadde det, for det er mye lettere å se at han tilhører noen! PS: Jeg ble litt lei meg av å se inne på disse sidene.. så mange dyr som har blitt borte Endret 30. mai 2012 av ninuska_
forum88 Skrevet 30. mai 2012 #13 Skrevet 30. mai 2012 Har de siste 6 ukene fått besøk av en grå og meget sosial katt i hagen min. Første gangen den kom hadde den halsbånd og jeg mener bestemt det var en hukatt. Nå er halsbåndet borte, katten virker tynnere og enda mer sosial? Den har også fått litt småklumper i pelsen. De kattene jeg selv har hatt gjennom oppveksten har vært litt tykkere mener jeg å huske, og klumper i pelsen fikk de fort så vi måtte børste dem hver dag. men er over 10 år siden sist jeg hadde katt. Katten har blitt mer og mer nærgående og i dag kom den inn i hagen og hoppet opp i fanget mitt, tydelig vant til mennesker. Har sjekket savnede katter i Trondheim, men det eneste som lignet der var en hannkatt og jeg mener dette var en hukatt. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, tørr jo ikke mate den heller i tilfelle den bor i nabolaget eller er savnet. Den er ikke øremerket, ser ingenting på venstre øret til katten. Ta den med tid dyrlegen for å se etter chip, det tar 2 minutter og er gratis. Når den er så tam så får du sikker lett tak i den, lån et bur av noen om du ikke har et selv. Så tar du den med deg tilbake. Om den ikke har chip kan du ta på den et halsbånd med en lapp: Eier noen meg? Ring ******** . Mens du er hos dyrlegen kan du be de sjekke kjønnet, om det er en hankatt så ringer du de som savner hankatten sin. Hvis ikke henger du også opp lapper i nærområdet helst med bilde. Legg utt "funnet annonse" på www.dyrebar.no , Dyrebeskyttelsen sine sider osv. Om ingenting hjelper og du ikke finner eier så bør du kontakte Dyrebeskyttelsen ol. i området og høre om de kan ta den inn.. Om du ikke kan beholde den selv:) Lykke til!
forum88 Skrevet 30. mai 2012 #14 Skrevet 30. mai 2012 PS. Flott at du tar ansvar å prøver å finne eier! Alt for mange som lar vær.. Vi trenger flere som deg:) Masse lykke til og hold oss oppdatert:)
Brunhilde Skrevet 30. mai 2012 #15 Skrevet 30. mai 2012 Bare som et lite apropos til øremerking: Min katt ble chippet og da tatoverte de et lite "id" i øret dens.
forum88 Skrevet 30. mai 2012 #16 Skrevet 30. mai 2012 Bare som et lite apropos til øremerking: Min katt ble chippet og da tatoverte de et lite "id" i øret dens. Våre to er chippet men de har ingenting i øret.. Det er rart at det er så forskjellig.. Tenkte ikke over å spørre etter det heller..
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #17 Skrevet 30. mai 2012 Våre to er chippet men de har ingenting i øret.. Det er rart at det er så forskjellig.. Tenkte ikke over å spørre etter det heller.. Chip under huden krever ikke bedøvelse, i motsetning til tatovering. Det er derfor vanligere å tatovere dersom katten uansett skal i narkose
forum88 Skrevet 30. mai 2012 #18 Skrevet 30. mai 2012 Chip under huden krever ikke bedøvelse, i motsetning til tatovering. Det er derfor vanligere å tatovere dersom katten uansett skal i narkose Begge våre ble chippet mens de ble sterilisert mener jeg.. Iallfall hun ene.. Så da var hun i narkose samtidig.. Merkelig.. Kanskje siden de er rasekatter?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2012 #19 Skrevet 30. mai 2012 Begge våre ble chippet mens de ble sterilisert mener jeg.. Iallfall hun ene.. Så da var hun i narkose samtidig.. Merkelig.. Kanskje siden de er rasekatter? Tja, det kan vel være individuelle forskjeller. Innekatter kontra katter som går ute, katter som stilles, etc. Men om man spør selv bør det ikke være noe problem. Min er kun chippet, men neste gang han skal i narkose for tannstell eller lignende, så skal jeg høre om han kan merkes i øret også
Måndagsbarn Skrevet 30. mai 2012 #20 Skrevet 30. mai 2012 Mine er chippet, og på den ene ligger chipen der den skal, bak nakken. På den andre derimot, har chippen på merkelig vis havnet helt nede ved begynnelsen av ribbeina/rett under skulderen :O de var begge chippet når jeg fikk dem på omplasseringen, så hvordan dette har gått til vet jeg ingenting om. Informerer bare om dette siden det sikkert (?) kan skje da, at chippen ikke befinner seg akkurat rett ved nakken. Håper det ordner seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå