Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger hjelp her. (Jeg er privatist)

Neste uke skal jeg ha skriftlig eksamen i påbygg VG3 norsk. En eksamen i hovedmål, og en i sidemål. Takler begge målformene godt. Jeg var oppe i muntlig i samme faget i forrige uke, og besto. Stoffet har jeg gått gjennom 3 ganger minst, med notater. Jeg får ta med bøker til eksamen, og får skrive på data(, som er noe nytt).

Siden det er samme pensum for både skriftlig og muntlig, vil jeg si at jeg er "ferdiglest" og klar for å eksaminerest her og nå. Men er jeg da på bærtur?

Bortsett fra å finpusse språket, se til å ta med alt relevant stoff, ser jeg ikke hva jeg må øve på! Jeg har aldri brukt å øve til en skriftlig eksamen i norsk, fordi det alltid har gått greit.

Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper alltid å øve på å skrive. Sett deg ned med gamle eksamensoppgaver og skriv besvarelser. Eventuelt kan du lage egne oppgaver og svare på disse. En kan alltid bli flinkere til å skrive og ordlegge seg :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, skriv gjerne litt i forskjellige sjangre. Jeg gjorde det man aldri skal gjøre på eksamen: Valgte dikttolkning selv om jeg ikke var helt stø på dette. Da gikk jeg fra å ha 6 i norsk til å få 3 på eksamen...

Gjest tommeltott
Skrevet

Jeg leser/pugger nesten ingenting til skriftlig eksamen.

Derimot går jeg gjennom mine tidligere skrivedags-tekster (Går VO)

og ser eventuelt der hva jeg må passe på. I tillegg til det skriver jeg ut mange tekster om hva som er viktig å huske på når man skal skrive de forskjellige sjangrene, og skriver de ut og samler i en perm som jeg skal ha med meg :)

Ellers kan man jo søke på nettet etter diverse sjangrer som andre har skrevet, og se på hvordan de har skrevet dem.

Jeg har med meg alt av tidligere skrivedager osv.

Lykke til :) Jeg har eksamen i norsk hovedmål imårra og er litt spent :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser/pugger nesten ingenting til skriftlig eksamen.

Derimot går jeg gjennom mine tidligere skrivedags-tekster (Går VO)

og ser eventuelt der hva jeg må passe på. I tillegg til det skriver jeg ut mange tekster om hva som er viktig å huske på når man skal skrive de forskjellige sjangrene, og skriver de ut og samler i en perm som jeg skal ha med meg :)

Ellers kan man jo søke på nettet etter diverse sjangrer som andre har skrevet, og se på hvordan de har skrevet dem.

Jeg har med meg alt av tidligere skrivedager osv.

Lykke til :) Jeg har eksamen i norsk hovedmål imårra og er litt spent :fnise:

Ja, det har jeg passet på. Har også med meg masse notater med egne tolkninger.

Men hvor mange sider bør man skrive? F.eks på data med skriftstørrelse 12..

Kortsvar er jo maks 250 ord, men hva med hovedoppgaven? Sett at det er en artikkel.

Skrevet

1200 ord på langsvarsoppgave

+- 10 %

AnonymBruker
Skrevet

1200 ord på langsvarsoppgave

+- 10 %

+- 10 %, hva mener du med det?

1200 ord. Ok, ca. 2,5 med andre ord.

Skrevet

+- 10 %, hva mener du med det?

1200 ord. Ok, ca. 2,5 med andre ord.

Greier du å skrive nøyaktig 1200 ord er du god! Det som menes med +- 10 % er at du kan skrive inntil ca 120 ord mer / mindre en 1200.

AnonymBruker
Skrevet

Greier du å skrive nøyaktig 1200 ord er du god! Det som menes med +- 10 % er at du kan skrive inntil ca 120 ord mer / mindre en 1200.

Obs, 2,5 datasider mente jeg.

Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Såvidt jeg husker, skrev jeg i overkant av 2000 ord på min VG3-eksamen i norsk hovedmål. Etterpå var jeg litt redd for om jeg hadde skrevet FOR mye, for i følge læreren min hadde Udir (?) sendt ut informasjon der de hadde definert langsvarsoppgave til å være på omtrent 1000 ord.

Men jeg fikk 6, så ille kan det da ikke ha vært :sjenert:

Jeg tror jeg ville prøvd å skrive minst 1000 ord hvis jeg var deg, TS. Kommer man over 1000-1500, så bør man være helt sikker på at alt man har skrevet er godt poengtert og ikke inneholder noe særlig "fyllstoff"/gjentakelser o.l.

AnonymBruker
Skrevet

Skrive, skrive, skrive.

Du kan veksle mellom å skrive noen oppgaver helt ut og å disponere oppgaver, dvs skriv innledning (veldig viktig med god innledning), så punktvis hoveddel og så skriver du en avslutning.

Skrevet

Pass på at du skjønner alle begrep, for eksempel forskjeller med å diskutere, analysere, tolke osv. Og sett deg inn i litteraturhistorie slik at du kan diskutere ut i fra et litteraturhistorisk perspektiv.

Skrevet

På UDIR (jeg orker ikke finne link nå, du må lete litt selv) er det lagt ut elevbesvarelser med sensur fra en tidligere eksamen. Der kan du lese oppgaven eleven har skrevet, og se begrunnelsen for karakteren. Les også veiledningen som udir har lagt ut til denne eksamen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...