Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Thessie!
Skrevet (endret)

På onsdag dersom det fortsatt er streik, skal jeg bare ha en time på skolen som begynner klokken ett. Men vi skal på kino, og denne læreren har da bestemt at vi skal møte opp ved kinoen klokken elleve. Da skal vi egentlig ikke ha noen time, grunnet streiken. Har han lov til dette? Han sier at disse lærererne skylder ham noen timer, men han kan jo ikke benytte seg av dem, når de er i streik? Eller tar jeg helt feil?

Beklager for rotete innlegg, håper dere skjønner hva jeg mener.

Endret av Thessie!
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere har jo krav på et visst antall timer i de berørte fagene hvert år, så nå når dette timeantallet synker pga. streik, må de lærerne som er igjen prøve å gi dere det dere har krav på. Det er ikke slik at fordi det er streik gjelder ikke x antall timer fag y pr år lenger, det står fortsatt ved lag. Dessuten underviser han (ifølge deg) ikke for de streikendes timer, i og med at de har brukt av hans timer tidligere, ergo er han i sin fulle rett til å gjøre dette uten at det er ulovlig ift streiken, slik at timetallet i hans egne timer blir balansert. Om han velger å bruke timene sine i klasserommet eller i kinosalen (i mange fag står det også på pensum at dere skal se minst 1 film), er opp til ham.

Altså, dersom læreren din har f.eks norsk, og en engelsklærer og en historielærer har undervist i sine fag når han egentlig skulle undervist i sine (kanskje han var syk eller lignende, det spiller i grunn ingen rolle), setter det ham tilbake i forhold til gjennomgåelse av pensum (dere skal jo ha eksamen i disse fagene, og det er fastsatt hva dere skal gjennom i løpet av året), og dere skal ha x antall timer i alle fagene per år. Når han da "tar tilbake" disse timene nå er det helt legitimt. Det blir det samme som at dersom dere skal dra på et museum i forbindelse med skolen og må dra 2 timer før skoletid, og ikke er hjemme før 2 timer etter at skolen har sluttet, gir det dere 4 timers avspasering til gode, som må brukes før året er omme. Siden han selv ikke er tatt ut i streik samt at han har timer til gode, er han i sin fulle rett til å "tvinge" (antar det er vgs, og det er jo "læring på eget ansvar", men kanskje en smule patetisk å få fravær for å ikke gidde å gå på kino) dere til å møte opp i de timene han har til gode.

Her er det nok bare å møte opp på kinoen :popcorn:

Gjest Thessie!
Skrevet

Dere har jo krav på et visst antall timer i de berørte fagene hvert år, så nå når dette timeantallet synker pga. streik, må de lærerne som er igjen prøve å gi dere det dere har krav på. Det er ikke slik at fordi det er streik gjelder ikke x antall timer fag y pr år lenger, det står fortsatt ved lag. Dessuten underviser han (ifølge deg) ikke for de streikendes timer, i og med at de har brukt av hans timer tidligere, ergo er han i sin fulle rett til å gjøre dette uten at det er ulovlig ift streiken, slik at timetallet i hans egne timer blir balansert. Om han velger å bruke timene sine i klasserommet eller i kinosalen (i mange fag står det også på pensum at dere skal se minst 1 film), er opp til ham.

Altså, dersom læreren din har f.eks norsk, og en engelsklærer og en historielærer har undervist i sine fag når han egentlig skulle undervist i sine (kanskje han var syk eller lignende, det spiller i grunn ingen rolle), setter det ham tilbake i forhold til gjennomgåelse av pensum (dere skal jo ha eksamen i disse fagene, og det er fastsatt hva dere skal gjennom i løpet av året), og dere skal ha x antall timer i alle fagene per år. Når han da "tar tilbake" disse timene nå er det helt legitimt. Det blir det samme som at dersom dere skal dra på et museum i forbindelse med skolen og må dra 2 timer før skoletid, og ikke er hjemme før 2 timer etter at skolen har sluttet, gir det dere 4 timers avspasering til gode, som må brukes før året er omme. Siden han selv ikke er tatt ut i streik samt at han har timer til gode, er han i sin fulle rett til å "tvinge" (antar det er vgs, og det er jo "læring på eget ansvar", men kanskje en smule patetisk å få fravær for å ikke gidde å gå på kino) dere til å møte opp i de timene han har til gode.

Her er det nok bare å møte opp på kinoen :popcorn:

Okei, takk for svar. Det virker igrunnen logisk det. Jeg hadde nok gått på kino uansett, så ikke bekymre deg for det. Har hatt lyst å se den filmen en stund nå, så å få se den til en billigere penge, gjør meg ingenting!

Men jeg skrev forresten feil. Det er noen andre timer hvor læreren skylder han timer, altså ikke i disse timene. Så han tar igjen timene på et senere tidspunkt, nå fikk han bare tillatelse av læreren (før streiken) til å bruke disse timene. Gjelder fortsatt det du skriver her? Vi får jo da mer timer med dette faget, enn vi egentlig skal ha.

AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet kan man ikke gi bort en jobb hvis man ikke kan gjøre jobben som pga. streik. Da kunne jo det meste av funksjoner vært fylt under en streik.

• Liker 2
Gjest Thessie!
Skrevet

Så vidt jeg vet kan man ikke gi bort en jobb hvis man ikke kan gjøre jobben som pga. streik. Da kunne jo det meste av funksjoner vært fylt under en streik.

Det var det jeg og trodde. Filmen vi skal se er jo i forbindelse med en lærer, men han bruker jo timene til folk som er i streik. Først trodde jeg at han brukte timene som en lærer skyldte ham, men nå fant jeg ut at han skal bruke timene til en annen lærer igjen. Så jeg ble usikker på om dette faktisk er lov.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge læreren ikke underviser i det streikeren skulle undervist i er det ikke noe problem at timene blir brukt som skissert over.

Gjest kittycat
Skrevet

Tviler på at det er lov. Greit han har rett på noen ektstra timer, men de skal foregå i skoletiden! som altså ikke finnes når streiker pågår. Sykt teit lærer btw

Gjest Thessie!
Skrevet (endret)

Fikk nettopp melding av ham. Han sier at så lenge han har en avtale med dem (som ble gjort før streiken), så blir det sånn. Det spiller ingen rolle for min del om vi skal på kino, men jeg liker at ting blir gjort slik de skal gjøres.

Endret av Thessie!
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at det er lov. Greit han har rett på noen ektstra timer, men de skal foregå i skoletiden! som altså ikke finnes når streiker pågår. Sykt teit lærer btw

Er ikke klokka elleve i skoletiden? Sjempe teit azz :popcorn:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hæ?

hva med sykepleiere fks? de kan ikke bli erstatta av en vikar da?

AnonymBruker
Skrevet

hæ?

hva med sykepleiere fks? de kan ikke bli erstatta av en vikar da?

Selvfølgelig ikke, da hadde jo poenget med streik gått bort.

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Det er ikke tillatt å overta de streikendes arbeidsoppgaver. Hos oss streiker rengjøringspersonellet, og vi får ikke lov til å vaske selv om det ser helvete ut. Om jeg søler kaffe, kan jeg selvfølgelig tørke det opp siden det er noe jeg gjør vanligvis, men jeg kan ikke finne frem moppen.

Men når det gjelder dette med kinoen, så høres dette ut som arbeidsoppgaver som ble delegert videre før streiken? I så fall vil jeg tro det er tillatt.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det heller ikke snakk om å overta de streikendes oppgaver, da læreren ikke skal undervise i deres fag. Hadde det vært snakk om at de måtte møte opp for at læreren skulle undervise i de andres fag, hadde saken vært en annen.

Jeg vil også tro at timetallet deres ikke går over normalen, da det er flere innklemte fridager o.l. i et år + annen avspasering osv., som gjør at timetallet sjelden blir så mye som det skulle ha vært uansett.

Kos deg på kino! :popcorn: :happy:

AB #2

• Liker 1
Gjest Thessie!
Skrevet

Ser ikke ut til å bli enighet rundt dette. Men fikk nettopp beskjed av læreren at han selv mener at han ikke burde gjort det slik (sikkert etter flere spørsmål fra elever), så vi får fri to timer neste uke. Det hadde jeg ikke forventet, men gjør ikke meg noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...