Gå til innhold

kakebordet

Fremhevede innlegg

Skrevet
Overflødighetshorn

Og det er??

Leya er så nyskjerrig! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overflødighetshorn:

Kransekakeringer lagt opp med den minste ringen nederst, så legges større og større ringer opp på skrå og danner - et overflødighetshorn!

Dette fylles med konfekt, marsipan, små kransekakebiter.

Skrevet

åh...hehe...vi kaller det kransekakebolle bare vi!

Lærer noe nytt hver dag :D

Skrevet
Jeg fikk med meg at dette skulle være en hyggelig tråd, og det håper jeg den kan fortsette å være. Jeg har bare noen spørsmål når det gjelder denne kakebord-tradisjonen, og håper noen kunne tenke seg å opplyse meg:

Jeg har for det meste vært i brylluper i Danmark, og da får man ikke kaker etter maten, men til gjengjeld er det nattmat og evt. småkaker før man går hjem. Så jeg har tenkt litt på hvor denne tradisjonen med kakebord kommer fra? Bryllupskake er så vidt jeg vet ikke en norsk tradisjon?

Den andre delen av spørsmålet går mere ut på hvordan folk orker alle disse kakene? Blir de spist lenge etter midagen eller? Jeg er veldig glad i kaker jeg altså, men etter en stor middag er det egentlig ikke kaker jeg har mest lyst på. Kanskje dette er noe som stammer fra "gamle dager" hvor kakene skulle signalisere status eller noe?

Det ville være fint hvs noen kunne opplyse meg på dette området av norsk kultur som jeg ikke kjenner til, og jeg håper som sagt ikke at dette sporer tråden av...

Piglet

Kakebordet, slik jeg kjenner det og er vel vant med der jeg kommer fra på nordvestlandet, servereres først når middagen har "sunket", sammen men god kaffe og smaker da fortreffelig. Det skal bugne og være variert. Alle store anledninger byr på et slikt kakebord, dåp, konfirmasjon, bryllup, store fødselsdager m.m. Tradisjonen med kakebordet slik jeg kjenner den, blir et avslappende avbrekk i dansen og leken, og gir rom for f.eks. flere taler om det skulle være ønskelig. Dessuten bremser det litt på alkoholinntaket for de ivrigste begersvingerne, og klarner hodet behagelig for de som det begynner å surre litt for, og ikke minst: pause i musikken og mulighet for samtale på et mer avslappet nivå!

Skrevet

Av snacks på bordet har vi tenkt å ha peanøtter, potetgull, hjemmelaget konfekt, lefser, småkaker og annet godt... jeg tenker ikke på sukkertøy eller kjærlighet på pinne..... :ler:

Skrevet

av snacks skal vi ha salt stenger,aftereight,peanøtter og chili nøtter

Skrevet

Vi blir ca 45 til kaffen, og skal ha:

1 Bryllupskake i sjokolade

1 Verdens beste

1 gulrotkake

1 ostekake

1 kransekake

Smurte lefser (fra mitt hjemsted)

og kanskje en marsipankake. (ja, det blir nok mye kake igjen...)

Av snacks/snop blir det:

After eight til kaffen

Sjokoladehjerter

seigdamer

Saltstenger

div. potetgull

Fruktfat var heller ikke så dumt... skal tenke på det.

Skrevet

Vi har forandret mening; det blir kun bryllupskake på oss! Den blir en fruktmoussekake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...