AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 Førstegangskjøper, så dette er helt nytt for meg. Skal på min første visning i dag, denne er veldig aktuell. Hvordan foregår egentlig dette? Hvis den er aktuell og jeg vil legge inn bud, hvordan gjøres dette, skriftlig, der og da, over telefon?? Går jeg ut fra prisantydningen eller taksten som er satt? Hvis taksten er satt på 1 700 000 og prisantydningen ligger litt under. Hvordan burde jeg by? Kan ingenting om dette og føler meg bare dum!! Kan en trekke tilbake et bud en har gitt?? Mange spørsmål, takker for svar 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #2 Skrevet 28. mai 2012 Du gir bud med en tidsfrist, f.eks. til tirsdag kl. 12. Du må aldri gi bud uten tidsfrist for da står det helt til boligen er solgt og du kan ikke by på andre boliger. Hvor mye du byr avhenger av markedet for den boligen du byr på. Her spiller standard og beliggenhet med. I min by går boliger i den prisklassen gjerne flere hundretusen over takst. Det viktigste du gjør er å ikke la deg rive med, men sette et tak for hva du faktisk kan betale og gi deg dersom budene når dette taket. Google det fram til en sjekkliste som du går igjennom ved visning. Mener å ha lest at en megler hadde laget en veldig grei boligapp til mobil, men finner den ikke igjen. Her har du et eksempel: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/kontrakt_skjema/sjekkliste_boligkjop
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #3 Skrevet 28. mai 2012 Nei, du kan ikke trekke et bud. Så du må ikke finne på å gi bud uten at du er sikker på at dette er noe du ønsker, og du må heller ikke legge inn bud på to boliger samtidig. Et bud er bindende!
Testosteron Skrevet 28. mai 2012 #4 Skrevet 28. mai 2012 "Går jeg ut fra prisantydningen eller taksten som er satt? Hvis taksten er satt på 1 700 000 og prisantydningen ligger litt under. Hvordan burde jeg by?" Du bør ikke by over prisantydningen når du legger inn ditt første bud. Hold heller litt igjen for å se om andre byr over deg.
Øydis Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 Første bud må leveres skriftlig, budskjema ligger ofte bakerst i prospektet du får på visningen. Dette kan du enten fylle ut på visningen og levere, eller fakse/skanne det over til megler. Om du vil gi flere bud etter dette, kan du ta det på telefon med megler. Om det spisser seg til i budrunden, prøv å by runde tall (1,7 mill, 1,750, 1,8 osv). Ofte setter folk seg et pristak med et rundt tall, og det kan være vanskelig psykologisk sett å gå over f eks 2 millioner. Det kan være lurt å gå på flere visninger så du får et bedre inntrykk av markedet, men man kan jo selvfølgelig være heldig og treffe blink på første. Lykke til!
Danonym Skrevet 29. mai 2012 #6 Skrevet 29. mai 2012 (endret) Om du liker leiligheten på visningen kan det være lurt å gi et OK bud der og da. F.eks. 100 000 under prisantydning, med frist dagen etter. Da slipper du stresset med å få lagt inn bud skriftlig om det plutselig skulle bli en hektisk budkrig senere. Ved å legge inn et forholdsvis høyt bud (oppimot prisantydning), i stedet for skambud, skremmer du nok bort en del fra å komme med bud. Færre folk på budlisten, er færre folk for megler å ringe til for å presse. Dessuten gir få folk større press på selger til å godta budet ditt siden han får inntrykk av at det var liten interesse. Om budet ikke godtas, og det kun var du som bydde (innen fristen din), kan det være aktuelt å rett og slett be selger komme med et motbud. Forsøk å få megler til å fiske ut hva det absolutt minste budet han kommer til å godta er, og by litt under det. Dersom selger ikke godtar det heller (og du egentlig kan gå høyere), venter du noen dager slik at selger er redd du mente alvor når du sa at det var maks du var villig til å betale Endret 29. mai 2012 av Danonym
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2012 #7 Skrevet 29. mai 2012 Tror du skal sette deg litt mer inn i ting før du i det hele tatt tenker på å by på en leilighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå