Pepe Skrevet 28. mai 2012 #1 Skrevet 28. mai 2012 (endret) Hei. Jeg har i mange år hatt problemer i innsovningsfasen og også noen ganger midt under søvnen, med at det begynner å murre så fælt i brystet og hjernen (merkelig nok føles det som det sitter midt inni hodet). Jeg blir helt tom i brystet og hjernen liksom synker (ikke som når man drømmer at man faller). Det er akkurat som jeg skal til å dø eller svime av, uten at jeg har noe særlig kunnskap om følelsen av å dø da. Må riste litt på kroppen for å få det til å gå over, og gjerne våkner jeg av at jeg er litt panisk og må på en måte holde meg fast i "livet" ved å bevege meg litt. Jeg har tidligere spurt andre litt om det, men de misforstår bare og tror at jeg mener at hjertet bare hopper et slag. Men det er ikke den følelsen, det er noe helt annerledes og noe som gjerne kan vare mange sekunder til et halvt minutt etter at jeg har våknet. Det kan også skje mange ganger i løpet av en natt og ødelegger søvnen min litt. Jeg tror ikke det er søvnapné da, eller det har jeg i alle fall fått høre både av lege og lekfolk at man liksom ikke skal huske noe av, eller partneren vil merke det osv (men han sov så tungt selv og nå er jeg singel). Noen ganger begynner det veldig tidlig i innsovningsfasen, men aldri når jeg er helt 100% "til stede", om dere skjønner. Det førte en periode til at jeg gruet meg til å legge meg til å sove fordi jeg ikke hadde lyst å gå gjennom det. Jeg lurer egentlig bare på om noen andre har det på samme måten? Eller noen som har søvnapné her som kan si litt om hvordan det føles sånn bestemt? Beklager rotete innlegg. Ps. Jeg er ikke tykk, har ikke en særlig stressende hverdag og har ikke angst. Endret 28. mai 2012 av Pepe
Zakuro Skrevet 28. mai 2012 #2 Skrevet 28. mai 2012 Hm, kanskje du har noen problemer med dette... ugh, hva heter det nå-_- Når du skal sove begynner kroppen å skille ut et stoff som paralyserer deg, det er for å hindre at du skal leve ut drømmene dine. Men hos noen så skurrer akkurat dette litt, noen kan våkne men fortsatt være paralysert, andre kan være bevisst men drømme samtidig etc.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2012 #3 Skrevet 28. mai 2012 Har hatt en lignende føelse i det siste jeg også. Akkurat som om jeg mister kontrollen over kroppen og at den bare ser ut til å vil skru seg av. en slags følelse av at man skal dø. Men skjønner ikke hva det skyldes.
Pepe Skrevet 28. mai 2012 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2012 Hm, kanskje du har noen problemer med dette... ugh, hva heter det nå-_- Når du skal sove begynner kroppen å skille ut et stoff som paralyserer deg, det er for å hindre at du skal leve ut drømmene dine. Men hos noen så skurrer akkurat dette litt, noen kan våkne men fortsatt være paralysert, andre kan være bevisst men drømme samtidig etc. Ja, jeg tenkte litt på det men så er jeg jo i stand til å bevege meg når jeg våkner, må liksom riste i gang kroppen. Men uansett, takk for godt forslag. Kan jo hende det er noe sånt som har slått seg litt vrang hos meg. :-) AB #3: Leit å høre at du også opplever det sånn, for det er jo ikke noe behagelig. Men samtidig fint at man ikke er den eneste.
Catgirl Skrevet 28. mai 2012 #5 Skrevet 28. mai 2012 Har hatt noe liknende også, og var en annen som skrev noe om noe som jeg også hadde med trommehinne vibrasjoner. Men har også hatt disse vibrasjonene som strømmer gjennom hodet (i øret hvor det starter) og trykk i skallen så elektrisk ladning gjennom armer og ben. Var litt traumatisk på en måte. Tror ikke det er epilepsi, selv om jeg har vært inne på tanken. Men så ille er det vel ikke... Det skjer også bare når jeg skal sovne inn eller idet jeg holder på å våkne. Siden så mange har det nå.... Kanskje det er varmen???
Catgirl Skrevet 28. mai 2012 #6 Skrevet 28. mai 2012 Om du føler du skal besvime på den måten... Kanskje det kunne vært en idee å ta en EKG bare for sikkerhets skyld? Eventuelt en holter 24 timers EKG. Hør med legen. Jeg fikk tatt EEG (elektroder på hodet) mens jeg døste litt av på morgenen etter å ha vært våken hele natten bare for å sjekke de symptomene jeg fortalte, men alt var normalt for meg heldigvis! Selv om denne ikke kan utelukke epilepsi helt...Har hørt at man kan ha epilepsi i søvne, men da vil man i de verste tilfellene tisse på seg og være helt stive i muskler av annspennthet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå