Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper det er noen smartinger der ute som kan hjelpe meg litt med å forstå hvordan dette fungerer.

Prøver å få i gang et lite foretak. Tanken er at jeg skal kunne leve av dette. Og så langt er dette min eneste inntektskilde.

Men det er noe jeg ikke helt forstår, og det er dette med skatt. Hvor mye skatt skal jeg egentlig betale av det jeg tjener i foretaket mitt? Det er mange som sier 40%. Uansett hvem jeg spør, så er det alltid det samme nummeret som går igjen. Det står skrevet sort på hvitt mange steder, men uten mye forklaring.

Men må jeg betale 40% skatt uansett om jeg tjener 100.000 eller 500.000? Det er dette jeg sliter litt med å forstå. Ja, jeg er ung og dum - og trenger å få det inn med teskje. Skattereglene rundt det å drive foretak.

Regner ikke med å tjene mer enn max 150- 200.000kr i år, siden jeg nettopp har begynt. Har så langt lagt av 40% av alt jeg tjener inn på en egen skattekonto. Så når skatten er trekt av ender jeg opp med kun 90.000- 120.000kr å leve av. Det synes jeg blir knapt, og lurer på om det ikke er slik at skatten skal justeres etter inntekten, og at jeg egentlig ender opp med å betale mindre enn 40% ved årets slutt?

Noen som kan hjelpe treige meg å forstå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Her finner du info:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Styring-og-drift/Foretakets-skatt/

Jeg klikket meg inn på den øverste linken og der står det:

Som innehaver (eier) av et enkeltpersonforetak er det du selv som er ansvarlig for innbetaling av foretakets skatt. Foretaket er altså ikke et eget skattesubjekt.

Innehaver betaler forskuddsskatt for hver enkelt periode så snart inntekten oppstår, og vil få tilsendt innbetalingsblanketter for dette fire ganger i året.

Det er skattekontoret som foretar beregningen for hvor mye skatt som betales, og beregningen er gjort på bakgrunn av forrige års overskudd.

Resultatet inngår i personinntektsberegningen som danner grunnlaget for utligning av trygdeavgift og toppskatt.

Av dette forstår jeg at du må skatte av overskuddet som om det hadde vært en vanlig lønnsinntekt. Derfor må du ikke skatte 40% med mindre overskuddet er av en viss størrelse.

Edit: Husk at du også må betale MVA hvis omsetningen (ikke overskuddet) er på 50.000 eller mer per 12 mnd (altså siste 12 mnd uavhengig av hvilket år som står på kalenderen).

Altså: om du selger for 70.000 kroner, men 40.000 av dette dekker utgifter, så er omsetningen på 70.000 selv om ditt overskudd er på 30.000. Da må du betale MVA.

Endret av Solbærsaft
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du har fått de 40 % fra siden det er mer rett med 28 %. Næringsdrivende skal også ha skattekort - søk om skattekort, oppgi næringsinntekten, hvor mye du tror du kommer til å ha i overskudd og voila - skattekort i en passende størrelse.

Husk det med mva som også er nevnt over. Du skal betale mva av alle inntekter over kr 50.000.

Skatteetaten holder jevnlig etablerer kurs, anbefales på det varmeste.

Skrevet (endret)

Takk for svar så langt. :)

Klar over mva, har allerede registrert foretaket mitt i mva registeret. Er nøye på at skatteetaten får det de skal ha, men med meg selv er jeg derimot mer usikker.

Er ikke 28% skatt bare for vanlige lønnstakere? Som næringsdrivende kommer det et trygdeavgift-tillegg på 11%. Derfor høyere skatt. Når jeg tenker meg bedre om så er vel 40% skatt feil nummer. Har avrundet det så det skal bli lettere å huske for meg selv. :) Mer riktig er 39%. Altså inntektsskatt + trygdeavgift.

Har vært i kontakt med skattekontoret som har anbefalt meg å vente med å beregne inntekt det første året, og heller betale all skatten en gang i stedenfor 4 ganger. Dette fordi inntekten min varierer mye, er vanskelig å beregne, og det vil være vrient for meg å betale forskuddsskatt det første halvåret. Blir visst litt enklere slik!

Men det dumme er jo at jeg ikke har helt peiling på hva jeg faktisk må punge ut med til slutt...

Har ikke hørt at næringsdrivende må ha skattekort..? Fortell mer. :)

Skal absolutt ta et kurs, men synd at de bare holder det 2 ganger i året her jeg bor.

Edit: (Glemte å nevne at jeg driver enkeltmannsforetak).

Endret av iskaffe
Skrevet

Du skal betale mva av alle inntekter over kr 50.000.

Fra første krone, bare for å presisere det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, så vidt man har omsetning som er innenfor avgiftsområdet da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det dumme er jo at jeg ikke har helt peiling på hva jeg faktisk må punge ut med til slutt...

Det er umulig for noen å si hvis ikke du vet hvor mye du vil tjene, men du kan bruke skattekalkulatoren for å finne skatten av et gitt beløp. I praksis vil du betale mindre enn 39% skatt hvis du kommer under toppskatt pga. minstefradraget.

Skrevet

Skjønner det er umulig å si - men om jeg nå ender opp med å tjene 150.000 i år, bare for å ta et tall - hva kan man regne ut av det? :)

(ja, alt er avgiftspliktig.)

Har prøvd skattekalkulatoren men for å være ærlig, jeg får den ikke helt til. Forstår meg ikke helt på betydningen av tallene som skal inn: Kapitalinntekter, skjermingsfradrag, renteinntekter osv. Og derfor ikke sikker på om skatteberegningen jeg får opp blir riktig.

Hmm kanskje det er noen som har lyst å hjelpe meg å fylle inn kalkulatoren riktig? :)

Hvis jeg oppgir at jeg ellers lever et ganske enkelt liv, enslig uten barn, uten BSU sparing, med studiegjeld. Regner med å ha 150.000kr i inntekter i foretaket mitt, og ha utgifter på 30.000. Hva kan vi finne ut av det? Topp om noen kan hjelpe med det. :)

Skrevet

Hvis jeg har forstått deg rett nå så tar du altså et overskudd på 120 000. 96000 etter MVA

de 96000 skatter du av som vanlig inntekt, og du må ut med 11000 i skatt.

igjen netto 85000.

Skrevet

Takk for utregningen kråkefjas. Men hvordan kom du frem til de tallene?

MVA er ikke beregnet i inntekten, den kommer utenom og blir et mer avansert regnestykke for seg selv.

Skrevet

Takk for utregningen kråkefjas. Men hvordan kom du frem til de tallene?

MVA er ikke beregnet i inntekten, den kommer utenom og blir et mer avansert regnestykke for seg selv.

Kan ikke så fryktelig mye om enkeltforetak selv, så det er klart, da jeg bare har vært involvert i AS. Men utifra innleggene over så forsto jeg det slik at du betaler vanlig inntektsskatt av overskuddet. Med inntekter 150 000 og utgifter 30 000 så har du et overskudd på 120 000. Så tok jeg bort 20% av dette som jeg regnet med ville gå til MVA og endte på 96 000, men se bort ifra det da så er det bare å ploppe inn 120 000 i en random skattekalkulator.

Og du vil få

Bruttolønn 120.000 kr

=> SUM bruttoinntekt 120.000 kr

Beregning av alminnelig inntekt:

Bruttoinntekt 120.000 kr

Minstefradrag - 45.600 kr

Personfradrag - 45.350 kr

=> SUM nettoinntekt 29.050 kr

Beregning av skatt:

Trygdeavgift + 9.360 kr

Fellesskatt + 8.134 kr

=> SUM skatt 17.494 kr

Minus 28% av lånerentene dine da.

Gjest Blondie65
Skrevet

Så tok jeg bort 20% av dette som jeg regnet med ville gå til MVA og endte på 96 000, men se bort ifra det da så er det bare å ploppe inn 120 000 i en random skattekalkulator.

Det er 25 % mva i Norge.

Skrevet

Det er 25 % mva i Norge.

25% påslag. Hvilket vil si 20% av summen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk igjen for svar, kråkefjas. Blir gradvis litt smartere her... men allikevel fremdeles lettere forvirret. ;)

Når jeg plasserer tallene mine i VGs skattekalkulator får jeg følgende beløp:

Personinntekt næring: 120.000kr

Overskudd i næring: 120.000kr

= Alminnelig inntekt: 120.000kr

Dette gir følgende skatt:

Trygdeavgift: 13.200kr

Toppskatt: 0

Skatt på alminnelig inntekt: 20.902kr

= Sum skatt: 34.103kr

Det er jo nesten dobbelt så mye som det du kom fram til, og ca. 28% skatt.Hvis jeg har gjort det riktig så er det iallefall ikke 39% skatt jeg må punge ut med, så det er jo bra. Men om jeg har gjort det riktig vet jeg ikke. :)

Her har jeg også tenkt at overskuddet i foretaket er det samme som personinntekten. Stemmer det? Når man driver enkeltmannsforetak så er det vel slik at alt man tjener = lønn. Eller hva...?

Edit: Ah, glemte at det er noe som heter minstefradrag! Det kom det ikke opp noe om i min kalkulator. Hvilken er det du har brukt kråkefjas?

Endret av iskaffe
Gjest Blondie65
Skrevet

Takk igjen for svar, kråkefjas. Blir gradvis litt smartere her... men allikevel fremdeles lettere forvirret. ;)

Når jeg plasserer tallene mine i VGs skattekalkulator får jeg følgende beløp:

Personinntekt næring: 120.000kr

Overskudd i næring: 120.000kr

= Alminnelig inntekt: 120.000kr

Dette gir følgende skatt:

Trygdeavgift: 13.200kr

Toppskatt: 0

Skatt på alminnelig inntekt: 20.902kr

= Sum skatt: 34.103kr

Det er jo nesten dobbelt så mye som det du kom fram til, og ca. 28% skatt.Hvis jeg har gjort det riktig så er det iallefall ikke 39% skatt jeg må punge ut med, så det er jo bra. Men om jeg har gjort det riktig vet jeg ikke. :)

Her har jeg også tenkt at overskuddet i foretaket er det samme som personinntekten. Stemmer det? Når man driver enkeltmannsforetak så er det vel slik at alt man tjener = lønn. Eller hva...?

Edit: Ah, glemte at det er noe som heter minstefradrag! Det kom det ikke opp noe om i min kalkulator. Hvilken er det du har brukt kråkefjas?

Har du ingen utgifter du da? Ikke tranport, ikke varekost, ikke kontorrekvisita? Absolutt ingen utgifter slik at hele næringsinntekten beskattes? Helt sikker?

Skrevet

Har du ingen utgifter du da? Ikke tranport, ikke varekost, ikke kontorrekvisita? Absolutt ingen utgifter slik at hele næringsinntekten beskattes? Helt sikker?

Jo, har utgifter. Tok dem ikke med i regnestykket da jeg tenkte dem gav skattefradrag. :s

Tenker jeg kommer til å tjene 150.000kr totalt. Ut av dette er 30.000 utgifter til foretaket (som transport, kontorrekvisita, utstyr og diverse).

Gjest Blondie65
Skrevet

Jo, har utgifter. Tok dem ikke med i regnestykket da jeg tenkte dem gav skattefradrag. :s

Tenker jeg kommer til å tjene 150.000kr totalt. Ut av dette er 30.000 utgifter til foretaket (som transport, kontorrekvisita, utstyr og diverse).

Men da skal overskudd i næring være 30.000 lavere enn næringsinntekten. Dvs. at inntekten skal være 150.000 og overskuddet 120.000.

Skrevet (endret)

Det er jo nesten dobbelt så mye som det du kom fram til

edit:

Okei nå har jeg det her.

150 000 inn og 30 000 ut vil gi en næringsinntekt på 120 000.

120 000 minus skjermingsfradrag vil gi deg en personinntekt. Skjermingsfradraget antar jeg er så lite i ditt tilfelle at jeg ikke gidder regne det med. Skjermingsfradraget er 2,1% av fast utstyr du bruker.

28%skatt på næringsinntekt. 120 000-43 600(personfradrag) *28%= 21 392

Så 11% trygdeavgift av personinntekt 120 000*11%= 13 200

(11% for selv.nærngsdrivende. 7,8 for andre)

Total skatt 34 592

Endret av kråkefjas
  • Liker 1
Skrevet (endret)

edit:

Okei nå har jeg det her.

150 000 inn og 30 000 ut vil gi en næringsinntekt på 120 000.

120 000 minus skjermingsfradrag vil gi deg en personinntekt. Skjermingsfradraget antar jeg er så lite i ditt tilfelle at jeg ikke gidder regne det med. Skjermingsfradraget er 2,1% av fast utstyr du bruker.

28%skatt på næringsinntekt. 120 000-43 600(personfradrag) *28%= 21 392

Så 11% trygdeavgift av personinntekt 120 000*11%= 13 200

(11% for selv.nærngsdrivende. 7,8 for andre)

Total skatt 34 592

Det høres riktig ut. Tusen takk for hjelpen! Nå forstår jeg mye bedre hvordan skatteberegning fungerer. :) Kommer fremdeles til å sette av 40% skatt. (Takler ikke tanken på at jeg kommer i baksmell til neste år). Så det får fungere som en slags sparekonto inntil videre, og til jeg faktisk ser hva jeg tjener til slutt. Sikkert en del andre ting som spiller inn også. Men det ble iallefall klarere nå. Takk! :)

Endret av iskaffe
  • 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Precis så gör jag också. Det är bäst att betala in lite för mycket än lite för lite i skatt. Det är otroligt komplicerat innan man faktiskt kommer på hur det funkar. Det finns mängder med information om just skatt i Norge, men det kan vara bra att ha någon att vända sig till när frågorna kommer. Som svensk i Norge kan det kanske kännas ännu mer förvirrande, tro mig :o)

M

Anonymkode: 312bf...a7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...