Gå til innhold

Når er det ok å la barnet være hjemme alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 8 år har nå fått være hjemme alene ca 30 min noen ganger på dagtid-gått hjem fra sfo , jeg har tatt en tur på butikken o.l Dette har gått fint , ho har ikke vært redd for å være alene den korte stunden. Vi bor i enebolig , kjenner naboene godt. Tenker nå att ho kan få prøve seg en times tid, men er litt skeptisk også..hva om det kommer noen som oppfatter ho er alene og utnytter situasjonen , brann ,ho skader seg osv osv...vil jo gjerne ho skal bli selvstendig og trygg , men er også hønemor..! Hva mener dere kg damer? Når fikk deres barn være alene på dagtid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn på 8 år skal kunne være alene hjemme i noen timer. Med mindre de ikke vil selv av noen grunn

• Liker 4
Gjest kittycat
Skrevet

Syns folk er altfor hønemor når det kommer til å la barnet være hjemme alene. Var hjemme alene fra jeg var seks år til foreldrene mine kom fra jobb og alle andre gikk på SFO. Vi hadde ikke råd til SFO, men om du viser barnet ditt at du er utrygg på å la henne være alene hjemme blir ungen utrygg. Hun kan jo bare ringe om det er noe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bare sørg for at de har mat klare i beholdere som tåler mikro om de blir sulten. Vanlig problem med sultne barn og kasseroller med gummihåndtak, eller aluminiumsfolie. Brannalarmer blir utløst og barna blir skremt til tusen.

Sikter til den som snakker om flere timer her.

AnonymBruker
Skrevet

Var hjemme alene 1 time noen dager fra jeg kom hjem fra skolen til søskene mine (og snart mamma) kom fra jeg var 7- 8 år.

Hatet det. Altså, jeg klarte meg jo, men jeg likte ikke følelsen av å være alene hjemme. Husker jeg ofte foretrakk å være ute i hagen fremfor inne (litt husredd ja). Tror aldri jeg gav utrykk for forelderne mine at jeg ikke likte det..

• Liker 2
Skrevet

Førsteklassingen min som ikke fyller 7 før i november, har vært alene i en halvtime mens jeg har vært i butikken fra i høst (altså rett rundt hun fylte 6 år).... Hun har nok vært alene en time også...

Hun har ikke gått hjem fra skolen selv enda, eller gått alene til skolen om morgenen. Det går på at vi ikke er sikre på om hun får med seg det hun trenger, får låst/låst opp døra, passer klokka osv...

Når hun går i 3.klasse regner jeg med at hun mer eller mindre har sluttet på SFO, om hun fortsetter å trives like godt alene hjemme....

Jeg synes jenta di burde få prøve seg litt mer på egenhånd, gitt at hun selv er komfortabel med det så klart (og da må jo ikke du vise at du ikke er trygg på det om du ikke er det ;) )

• Liker 2
Skrevet

jeg synes godt hun kan være hjemme en time alene nå og da. Gjør klar noe mat til henne, og be henne gå til naboen hvis det skjer noe. Jeg ville kanskje også sagt ifra til naboen, slik at de holde et lite øye med huset hvis de ser noe mistenktsomt.

Vet ikke når jeg startet å få lov til å være alene - foreldrene mine var ganske overbeskyttende når det kom til det. Men jeg fikk meg opp av sengen, og til og hjem fra skolen alene fra 2. klasse (6-7 år, født sent på året), og selv om pappa var hjemme, sov han ofte (nattarbeid). Var kanskje ordentlig alene hjemme på dagtid nå og da fra jeg var 10. Husker jeg syntes det var utrolig godt å få være alene og styre dagen min som jeg selv ville :gjeiper:

Skrevet

Må legge til at vi bor omtrent som dere, i enebolig i såkalt "villastrøk" med bare eneboliger rundt oss....

Foreløpig har hun instruks om å ikke lukke opp døra om det ringer på, men det må vi jo lempe på når hun begynner å være såpass mye alene at det kommer venner på besøk mens vi er borte osv!

Skrevet

Når barnet mener selv det er klar for det, syns jeg at foreldre skal styre unna sine skeptiske tanker og la barnet være alene hjemme. Vi skaper en redsel hos barn, med å være redd for ting selv. Det er viktig å skape trygghet for barnet, også når barnet er alene.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Ho kan nok få prøve seg mer , ja. Greit å få lufte det her kjenner jeg,å få andres synspunkt på hva som er uansvarlig og hva som er naturlig utvikling! Rart, det virker så enkelt å snakke med andre å gi råd , og på egne barn hvor følelsene er så sterke og reddselen for att noe kan hende dem alltid er der, blir en usikker på selv hverdagslige ting!! :rodmer:

Endret av nickless
AnonymBruker
Skrevet

det spørs helt til person til person og hva du gjør hele "hjemme alene greia til." jeg har en datter på 12 og en gutt på 9.

dattera våres hadde jeg aldri turt å la være alene hjemme. hu er et surre hue og en skikkelig mamma dalt! og ville aldri hatt henne alene hjemme. hu er rett og slett ikke den "surviver typen". det høres slemt ut men det er sant. men sønnen min på 9. han er absolutt mye yngre. men han lager aldri bråk og han kan gjøre gode avslutninger og kan passe på den minste ting. så han har vi hjemme alene optill hele dager om han har lyst til det. men vanligvis er de begge to alene hjemme sammen og da bestiller jeg barne pass! da slepper jeg all den skrikinga og kranglinga over telefonen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når lar dere ungene være alene om natten første gang? 14 er det en grei alder?

Skrevet (endret)

Når lar dere ungene være alene om natten første gang? 14 er det en grei alder?

du må rett og slett se hvor gammel de er mentalt. jeg har sett flere bortskjemte barn som ikke vet hvordan man åpner en pose majones.(det er jo lite aktuelt å ha ett sånt barn hjemme alene om de så er 17+) jeg ville da annbefalt og fått dem till å sove sammen med en venn eller 2 første gangene :P

Endret av Blockz
  • Liker 1
Skrevet

Hjemme hos oss var det stor forskjell da jeg var ungen! Jeg var 10 år og hjemme med en bror på 7 og en babybror i opp til 3-4 timer, mens brødene mine fikk ikke være hjemme alene sammen enda da de var 15 og 18! Mamma og pappa kunne rett og slett ikke stole på at de ikke angrep hverandre omtrent. De går bare ikke sammen, null kjemi. Vet ikke om jeg skal :fnise: eller :trist: jeg altså.

Gjest Violetta
Skrevet

Bare sørg for at de har mat klare i beholdere som tåler mikro om de blir sulten. Vanlig problem med sultne barn og kasseroller med gummihåndtak, eller aluminiumsfolie. Brannalarmer blir utløst og barna blir skremt til tusen.

Sikter til den som snakker om flere ti0mer her.

Hvorfor må et barn ha varm mat i løpet av noen timer? Brødskiver duger om hun er sulten og er helt trygt.

• Liker 5
Skrevet

Det kjem jo veldig an på ungen. Men eg tenkjer at frå 6-7 år er det greitt å la ungen vera åleine ei kort stund (halvtimes tid) viss han/ho synest det er greitt sjølv. Ein heil ettermiddag må jo vera greitt når ungen sluttar med SFO, og det er jo gjerne i 8-9 års alder? Vera åleine ei heil natt veit eg ikkje... Trur sjølv eg var 12-13 år fyrste gongen eg var åleine heime ei heil natt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 8 var jeg hjemme fra skolen sluttet til foreldrene kom hjem, på det tidligste var jeg hjemme 12 og foreldrene mine kom hjem fra 16.30. Da satt jeg hjemme og så på tv eller spilte playstation og noen ganger hadde jeg ei vennine på besøk. Mat lagde jeg også selv, kun enkle ting som ei brødskive.

Nå er vi alle forskjellig, men jeg mener at dette burde de fleste 8-åringer klare. Var flere i min klasse som var akkurat som meg, alene hjemme etter skoletid.

Foreldrene mine ringte da jeg kom hjem, bortsett fra det så var det ingen som så etter meg.

• Liker 2
Skrevet

Ho var hjemme en time ca på dagen i dag , jeg hadde ett ærend som ho ikke ønsket å være med på- tenkte på dere her på kg , så sa det var greit :gjeiper: Kom hjem hadde ho ei eldre venninne på besøk , de satt i sofaen med tjukke brødskiver å så på tv :eeeh: Bortsett fra å henvise de til spisebordet , var det jo bare å ta tommelen opp å konstatere att jenta er begynt å bli stor! :hjerte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må et barn ha varm mat i løpet av noen timer? Brødskiver duger om hun er sulten og er helt trygt.

De må ikke, men det kan friste om det står noe fabrikat i kjøkkenskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...