Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sånn HELT seriøst. Har det noe særlig å si om man røyker når man prøver?

Jeg skal slutte å røyke den dagen jeg får positiv test, men kan dette være en grunn som gjør det vanskelig å bli gravid?

Jeg vil gjerne se noen kilder på det, og ikke bare dere røykemotstandere som sier "røyking gjør at du ikke blir gravid" og "røyking gjør du får en spontanabort". MANGE av mine venninner har blitt gravide både planlagt og uplanlagt, og har røykt da de ble gravide, men selvsagt, det betyr ikke at jeg kan røyke OG bli gravid.

Noen meninger her? Da jeg ble prøver for lenge siden sluttet jeg å røyke. 3 mnd. etter var jeg gravid. Da hadde en jeg SA i uke 5. (var altså røykfri 3 mnd. før jeg ble gravid). Da jeg hadde SA, ga jeg litt faen etterpå, og tok noen røyk, og nå er jeg på´an igjen. Håper jo på å bli gravid, og sånn helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor det har noe å si om man røyker NÅR man prøver.

Man hører jo at røyk, snus, alkohol, godteri, poteter, for lite aktivitet, for mye aktivitet, stress osv. gjør så folk ikke blir gravide, men jeg har liksom tenkt sånn at tssss- typisk sånne freakshowfolk som skal si at alt som er godt/gøy er negativt.

Takk for svar som ikke bare inneholder "røyk dreper" eller "røyk skader fosteret" eller "røyk gjør deg mindre fruktbar". Jeg og sikkert alle dere som leser dette kjenner noen som har blitt gravide selv om de røykte :-) For 10-20-30-40-50 år siden var det jo ikke farlig å røyke en gang og våre foreldre røykte sikkert gjennom hele graviditeten:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg røyket under prøvingen. det gikk fint for jeg er gravid nå :)

Skrevet

Røyking reduserer blodforsyningen til livmoren, og reduserer sjangsen for at egget fester seg. Når egget har festet seg (noe som skjer flere dager før positiv test) øker røyking sannsynlighet for at det løsner igjen (tidlig SA) med over 100%. i tillegg ødelegger røking flimmerhårene i eggstokkene og gjør det vanskeligere for egget å nå livmoren.

Det var bare den påvirkning røyking har på selve befruktningen, så kommer langtidseffektene, selv om du slutter å røyke i det du tester positivt - Stoff fra røyken blir liggende i vesken der egget modnes og vokser, og kan påvirke fosteret i lang tid etter røyeslutt. Flere studier har vist at misdannelser og kreft forekommer med vesentlig høyere hyppighet dersom mor røyket på det tidspunktet barnet ble unnfanget. Dette gjelder også skader, både fysiske og psykiske, senere i livet. Kvinnen bør derfor være røykfri noen måneder før hun blir prøver.

I tillegg virker røyking inn på sædkvaliteten i stor grad, og menn som røyker (eller er utsatt for passiv røyking) er vesentlig mindre fruktbare enn ikke-røykende menn. Sannsynligheten for spontanabort og fosterskader er også forhøyet dersom far var/er røyker. Det tar ca 3 måneder å danne nye sædceller, det er derfor viktig at mannen er røykfri en god stund før man blir prøvere.

Det å bli røykfrie, både du og han, er definitivt det viktigste dere kan gjøre for å bli gravide, unngå en tidlig SA og føde ett friskt barn. Og det gjelder også røyking før du står med en positiv test i handen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Røyking er ødeleggende for fruktbarheten, så hvis det er viktig for deg å bli gravid forholdsvis raskt, gjør du lurt i å stumpe røyken så fort som mulig. Røyking øker også sannsynligheten for tidlig SA.

http://www.helsedirektoratet.no/publikasjoner/faktaark-helserisiko-ved-royking/Publikasjoner/Faktaark.%20Helserisiko%20ved%20røyking.PDF

http://www.fertilityexpert.co.uk/cansmokingaffectfertility.html

http://infertility.about.com/od/researchandstudies/a/female_fertility_smoking.htm

Ligger masse annet også på nettet som bekrefter dette, limte bare inn noe av det jeg fant.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Røyking reduserer blodforsyningen til livmoren, og reduserer sjangsen for at egget fester seg. Når egget har festet seg (noe som skjer flere dager før positiv test) øker røyking sannsynlighet for at det løsner igjen (tidlig SA) med over 100%. i tillegg ødelegger røking flimmerhårene i eggstokkene og gjør det vanskeligere for egget å nå livmoren.

Det var bare den påvirkning røyking har på selve befruktningen, så kommer langtidseffektene, selv om du slutter å røyke i det du tester positivt - Stoff fra røyken blir liggende i vesken der egget modnes og vokser, og kan påvirke fosteret i lang tid etter røyeslutt. Flere studier har vist at misdannelser og kreft forekommer med vesentlig høyere hyppighet dersom mor røyket på det tidspunktet barnet ble unnfanget. Dette gjelder også skader, både fysiske og psykiske, senere i livet. Kvinnen bør derfor være røykfri noen måneder før hun blir prøver.

I tillegg virker røyking inn på sædkvaliteten i stor grad, og menn som røyker (eller er utsatt for passiv røyking) er vesentlig mindre fruktbare enn ikke-røykende menn. Sannsynligheten for spontanabort og fosterskader er også forhøyet dersom far var/er røyker. Det tar ca 3 måneder å danne nye sædceller, det er derfor viktig at mannen er røykfri en god stund før man blir prøvere.

Det å bli røykfrie, både du og han, er definitivt det viktigste dere kan gjøre for å bli gravide, unngå en tidlig SA og føde ett friskt barn. Og det gjelder også røyking før du står med en positiv test i handen.

Øker den sjansen for SA om far brukte snus da barnet ble unnfanget?

Skrevet

Jeg har flere bekjente som har røyk i lange tider før dem ble gravide, og røykte i prøvetiden men reduserte kraftig eller slutta helt dagen dem fikk positiv test, så kansje dette er litt sånn forskjellig fra person til person?(Alle barna har kommet til verden friske&raske og komplett fullkommne) Selv om røyking kan selvsakt være årsaken på vanskeligheter på å bli gravid.

Jeg er ingen ekspert, men har trappa kraftig ned på antall sigaretter nå som jeg er prøver selv...

(Nei jeg er ingen fæl person bare fordi jeg røyker selv om jeg er prøver!)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere bekjente som har røyk i lange tider før dem ble gravide, og røykte i prøvetiden men reduserte kraftig eller slutta helt dagen dem fikk positiv test, så kansje dette er litt sånn forskjellig fra person til person?(Alle barna har kommet til verden friske&raske og komplett fullkommne) Selv om røyking kan selvsakt være årsaken på vanskeligheter på å bli gravid.

Jeg er ingen ekspert, men har trappa kraftig ned på antall sigaretter nå som jeg er prøver selv...

(Nei jeg er ingen fæl person bare fordi jeg røyker selv om jeg er prøver!)

Det er anbefalt å slutte å røyke når man prøver å få barn og det er fordi det er god grunner til dette. Du er ingen fæl person men jeg tror du vil føle deg som en hvis barnet ditt blir født med problemer relatert til røykingen din.

Anonym poster: ebf57cc0bf33b694a5a09912311f0db8

AnonymBruker
Skrevet

For de fleste som ikke sliter med fruktbarheten, vil jeg tro at sjansen til å bli gravid ikke påvirkes særlig av røykingen. Det blir vel som med kaffe og andre substanser som har en liten, men negativ påvirkning på fruktbarheten- for de fleste spiller det ingen rolle, for de som sliter med å bli gravide kan det lønne seg å eliminere alle negative faktorer.

Jeg ble første gang gravid som ung student, på en herlig diett av kaffe, røyk og øl. Stumpet røyken og korket flaska (kaffen var det verre med, men kuttet litt ned), og fikk frisk og fin baby.

Med mindre du har grunner til å tro at det blir vanskelig å bli gravid, ville jeg bekymret meg mer for selve slutteprosessen enn for negativ påvirkning på sele fruktbarheten.

Anonym poster: 88d6da35440ddb8585acb75e3fe29010

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...