Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har opp gjennom årene stripet håret lyst og nå i det siste har det blitt vanvittig slitt. Er det noen som har tips til hva jeg bør gjøre bortsett fra å klippe det? Vil ha sunt og sterkt hår igjen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kopiert svaret mitt i en annen tråd her på KG, men det er mitt svar :)

God sjampo - Jeg bruker mye fra Joico fordi det også gjenoppbygger håret med protein i tillegg til å gi fukt og hva annet den spesifikke serien er beregnet på. Jeg bruker K-pak-serien 1 gang i uken, i tillegg til den grønne serien som gir volum. Denne gir næring og fleksibelt volum. Jeg er også veldig glad i Redken all soft serien, men denne gir litt for mye fukt for min del nå, men serien er veldig god. Jeg synes også Kerastase nutritive er god. Har jeg vært ute og stylet håret, bruker jeg en rensesjampo. Jeg bruker Joico K-pak cleansing shampoo og er fornøyd med den. Når hodebunnen er sår bruker jeg Kerastase biotic sjampo som beskytter hodebunnen og gjør den mindre stram. Altså, invester i gode produkter ;)

Balsam - Her er favoritten over alle favoritter redken all soft conditioner. Denne bruker jeg kun i lengdene fordi den gjør håret ganske fett om jeg bruker den for nærme hodebunnen. Det finnes selvsagt andre gode også, men denne er favoritten.Tar den i, lar sitte i 1-2 min, skyller ut med kaldt vann.

Hårmasker - det er dette jeg tror som har gjort den store forskjellen på håret mitt. Jeg bruker hårkurer 1-2 ganger i uken: 1 til vanlig, 2 i perioder hvor det går gjennom mye (desember, + sommeren). Jeg bruker en protein-kur annenhver uke etterfulgt av fuktighetskur. Da bruker jeg Joico deep penetrating reconstructor eller Joico revitaluxe, og så bruker jeg Redken All soft, Joico intense hydrator eller Moroccanoil intensive nourishment etterpå. De samme fuktkurene blir brukt de andre ukene. Om sommeren bruker jeg også hårmasker som gir UV-beskyttelse: Matrix sun protection er bra. Har jeg vært ute, bruker jeg en intensiv maske etter rensesjampo.

Leave-in produkter: Jeg veksler mellom Joico K-pak leave-in protectant (protein + beskyttelse) og hårolje. Bruker dette kun i skjørtet på håret. Jeg brukte moroccanoil oil treatment i 2 år, men jeg har nå gått over til L'Anza keratin hair treatment fordi den i tillegg til fukt gir mer beskyttelse av håret i form av varmebeskyttelse og slitasje (eks mot jakker, hårstrikker etc.)

Solbeskyttelse: I tillegg til hårmasken, bruker jeg også "solkrem" for håret når jeg går ut i solen. Jeg veksler mellom Kerastase og Matrix, og har "alltid" med meg en spray i vesken om sommeren/solen.

Styling: Unngår styling i veldig stor grad, men hvis jeg "må" bruker jeg en del som beskytter håret. Til volum i håret bruker jeg pureology volumizing mist (tror det er det den heter), denne bruker jeg faktisk daglig og det sliter ikke på håret eller gjør det fett. Av varmebeskytter bruker jeg produkter fra Joico eller morccanoil. Disse gjør ikke håret fett, men gjør at det holder godt. Hårspray er også fra samme merker. Holder ikke like bra som andre, det tror jeg er pga av de nærende greiene i dem.

Småting:Unngå tupering så langt det går. Unngå hårstrikker med metall i, da de fester seg i håret og brekker hårstrå. Jeg bruker slike små spesial plastikkstrikker som ikke skal slite på håret (kjøpt på ebay) i stedet for. Prøver å ikke børste håret (trenger det sjelden likevel), men må jeg så bruker jeg naturhårsbørster, jeg har en med villsvinhår som er kjøpt på kicks.Jeg har også macadamia infused healing oil kam som brukes, den bruker jeg også når jeg krøller håret. Prøv å ikke vaske håret for ofte, det tørker ut både hår og hodebunn. Jeg bruker en del tørrsjampo for å skvise ut en til dag av håret mitt, og nå bruker jeg faktisk tresemme dry shampoo som er overraskende bra. Tørker ikke ut håret og gjør det den skal.

• Liker 2
Gjest kittycat
Skrevet

Chocoholic sier det meste her.. vært lignende tråder oppe i det siste btw.

Først og fremst kan ikke slitt hår repareres helt. Det at produkter "bygger opp hårcellen innenfra" er stortsett bare bull. Jeg har uansett en shampo fra Loreal - Repair Celullar som har fått god omtale og er altså en repair-shampo. Den kan jo ikke fikse ødelagt hår, men forebygger i det minste!

Når skaden er skjedd ved bleking og slikt trenger håret proteiner som den mister. Når du bruker proteinkur f eks er det viktig å følge opp med fuktighetsbalmsam siden proteiner gjør håret stivt. Jeg tenkte før at det var rart siden bleking som altså er ikke bra gjør det stivt, mens proteiner som er bra også gjør det stivt. Bare husk å alltid bruke fuktighetsgivende etter proteiner! Btw, proteiner fra mat gir næring til det nye håret som vokser ut, ikke det som allerede er farget.

Om du vil ha sterkere hår er det jo best å kutte ut alt med farging og rettetanger, men det skjer jo ikke i mitt tilfelle vertfall. Sørg uansett for å bruke skikkelige produkter. Det vil si det som passer for deg; altså proteiner og fuktighet, evt lillashampo. I tillegg til at de må være av kvalitet. Nettshopping er mye mer rimelig en i frisørsalonger. Blivakker.no f eks, har tilbud innimellom. Very good..

Du må i tillegg ha gode vaner med håret i hverdagen, det spiller en stor rolle! Ikke vask håret oftere enn annehver dag. Bruk minst mulig varmearpparater, i så fall alltid varmebeskyttende og gjerne en fuktighetsgivende serum for ikke gjør det for tørt.

Ikke gre håret når det er vått. Om du får floker når det tørker, gre gjennom forsiktig med fingrene. Håret tåler ti ganger så lite når det er vått og derfor mister du mye etter dusj.

Bruk gummihårstrikk, fåes på Bik Bik bl.a til 19 kr.

AnonymBruker
Skrevet

og ikke minst slutte å bleke håret, kanskje det viktigste

Gjest kittycat
Skrevet

og ikke minst slutte å bleke håret, kanskje det viktigste

Jo da hadde man spart seg for det sjokket man får etter x antall bleking, meen jeg må være blond. Er mørk blond, og må være lys blond så holder meg til gode rutiner og produkter :)

Skrevet (endret)

Vel, du burde klippe tuppene uansett om det er en halv cm sånn anhver måndte for å unngå slitasje.

Jeg hadde det samme problemet og ville IKKE klippe meg i det heletatt, hadde ca 60 cm langt hår som hadde blitt slitt fordi jeg farget det mye. Men etter jeg klippet 10 cm av så vokste det plutselig mye fortere og var tusen ganger mykere og jeg var super fornøyd. Nå har jeg nesten 60 cm igjen og det har såvidt gått et halvt år.

Så jeg anbefaler å stusse håret.

Hårkur kan hjelpe en del. Jeg bruker en for slitt hår fra Joico.

Hårmaske en gang i måndten fra polen som jeg ikke aner hva heter, og hårolje når det blir småtørt.

B vitamin kan hjelpe håret og bli sterkt og fint!

EDIT: foresten, så burde du unngå å gre håret når det er vått

Endret av Lilac
AnonymBruker
Skrevet

Jo da hadde man spart seg for det sjokket man får etter x antall bleking, meen jeg må være blond. Er mørk blond, og må være lys blond så holder meg til gode rutiner og produkter :)

MÅ være blond?

Skrevet

Da må du leve med konsekvensene. Som vil si: slitt hår

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan unngår folk å gre håret når det er vått? Har da ikke tid til at det skal tørke naturlig, og må nesten bruke en børste for å forme det når man bruke hårføner?

Gjest kittycat
Skrevet

Da må du leve med konsekvensene. Som vil si: slitt hår

jada, men som sagt gjør jeg mitt beste på å behandle det riktig med produkter, beskytte meg for sola, unngå varmeapprater osv. Jeg har lært mye på de 2 årene jeg har farget og bleket håret mitt og kommer til å fortsette med det.

Gjest kittycat
Skrevet

Hvordan unngår folk å gre håret når det er vått? Har da ikke tid til at det skal tørke naturlig, og må nesten bruke en børste for å forme det når man bruke hårføner?

det er jo så enkelt, man kan bare bruke fingrene å gre gjennom håret. Tar kanskje litt mer tid, men er mye mer skånsomt og man får løst opp de evt flokene med hendene naturlig i stedet for å rive de med en børste. Har du ikke merket hvor mye hår du mister om du kjemmer håret vått?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...